Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer

Onderbouwing en financiering kernnet en bredere marktwerking aanvullend net

De Vlaamse Regering wil het openbaar vervoer meer afstemmen op de wensen en noden van de reizigers zelf en het aantrekkelijk maken met comfortabele voertuigen, optimale frequenties, concurrentiŽle snelheid en eenvoudig geÔntegreerde dienstverlening en tarieven. Naar aanleiding van de resolutie van het Vlaams Parlement betreffende het invoeren van het principe basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer, wil het departement Mobiliteit en Openbare Werken via deze studie de opbouw en financiering van het kernnet en de bredere marktwerking voor het aanvullend net objectiveren.

TML, in samenwerking met Deloitte, bracht de huidige besteding van de middelen (‘as is’-situatie, eind 2015) inzake de verschillende netten of systemen (kernnet, aanvullend net/functionele ritten en vervoer op maat) in kaart voor alle vervoerregio’s bepaald in de conceptnota van het Vlaams Parlement ‘Met basisbereikbaarheid naar een efficiŽnt en aantrekkelijk vervoersmodel in Vlaanderen dat optimaal tegemoetkomt aan de globale en lokale vervoersvraag’.

We omschreven hoe een optimaal kernnet voor Vlaanderen er dient uit te zien. Dit gebeurde in benchmark met 2 vergelijkbare buitenlandse regio’s. We onderzochten tegen welke kostprijs dit optimaal kernnet operationeel kan gemaakt worden. Het laatste deel van de opdracht bestond uit het in kaart brengen van de maatschappelijke voor- en nadelen van een potentieel bredere marktwerking voor het aanvullend net. We gingen ook na onder welke organisatievorm dit best gebeurt en werkten kostenefficiŽnte voorstellen rekening houdende met o.a. de btw-regels.

rapporten

Het rapport, inclusief managementsamenvatting en bijlagen, theoretische onderbouw van het ideale kernnet, onderzoeksresultaten zoals vergelijking tussen kernnet van De Lijn en het optimale kernnet, benchmark, financiŽle stromen e.d., conclusies en beleidsaanbevelingen en aanbevelingen voor een potentiŽle bredere marktwerking voor het aanvullende net, wordt in maart verwacht.

periode

2016-2017

opdrachtgever

Vlaamse overheid, departement MOW

Partners

Deloitte Consulting

onderzoekers

Griet De Ceuster, Gitte Van Den Bergh, Christophe Heyndrickx, Bruno Van Zeebroeck

contact

Griet De Ceuster

+32 16 31.77.30
referentie: 16019