Vloot, markt en CO2-uitstoot van personenauto's en bestelwagens

Dataverzameling en analyse om het inzicht in de vloot, markt en de CO2-uitstoot van de N2 en M2 voertuigcategorieŽn te verbeteren

De EC controleert al bijna een decennium de verkoop en de CO2 -uitstoot van de M1 en N1 voertuigen als onderdeel van haar CO2-doelstellingsbeleid. Momenteel is de uitstoot van HDV (bussen en vrachtwagens, klassen M3 en N3) de focus van de ontwikkelingen in de wetgeving, met de bedoeling de transparantie op de markt te verbeteren en uiteindelijk de CO2-uitstoot te verminderen.

De M2 en N2 voertuigklassen blijven echter buiten de toepassing van de wetgeving. Het Directoraat Klimaat (DG CLIMA) van de Europese Commissie gaf TML de opdracht een marktoverzicht te maken voor deze voertuigen, met aandacht voor de marktaandelen, de fabrikanten aanwezig op deze markt , de kenmerken van de voertuigen, hun gebruik, de geschatte bijdrage aan de CO2 -uitstoot, en de betrokken wetgevingen rond voertuigklassen.

De voornaamste conclusies zijn:

  • de beschikbaarheid van gegevens is zeer beperkt, in het bijzonder met betrekking tot de gedetailleerde voertuigkenmerken
  • het aandeel van de M2 ​​en N2 voertuigen in het totale wagenpark is relatief klein
  • er is geen correlatie tussen het aandeel van de M2 ​​- N2 voertuigen in de bestaande vloot en hun aandeel in de verkoop van nieuwe voertuigen
  • oewelh de belangrijkste producenten konden worden geÔdentificeerd in de verschillende lidstaten, was er geen duidelijke correlatie met het relatieve marktaandeel in deze landen of het specifieke brutogewicht (GVW) klasse van deze voertuigen
  • diesel is de meest gebruikte brandstof voor nieuwe N2-voertuigen (meer dan 90% marktaandeel), maar het aandeel neemt af met het GVW van de voertuigen. De motorinhoud stijgt doorgaans samen met het GVW
  • er is een dalende trend in het brandstofverbruik van de M2- ​​en N2-voertuigen (-4,5% per jaar tussen 2009 en 2014)
  • N2-voertuigen stoten ongeveer 8,5-10,5%  CO2  uit van het totale goederenvervoer over de weg, terwijl de uitstoot van M2-​​voertuigen 7,4-12,6%  is van de totale HDV emissies bij personenvervoer (bussen en touringcars)
  • er is een aanzienlijk verschil in emissie-aandeel tussen de landen

rapporten

Vertrouwelijk

periode

2014

opdrachtgever

Europese Commissie, DG CLIMA (Framework contract for services in the field of analysis, assessment and policy development in relation to climate forcing impacts of light-duty road vehicles CLIMA.C.2/FRA/2012/0006)

partners

TNO, CE Delft, Element Energy, IHS Automotive, ÷kopol, Ricardo

medewerkers

Joko Alloysius Purwanto, Tim Breemersch

contact

Joko Purwanto

+32 16 31.77.37
referentie: 12.27