METHOD

Wegbeheer door gebruik van mensgerichte ontwerpen

Het doel van het METHOD project was de ontwikkeling van een ​​mens-centrale visie op verkeersmanagementmaatregelen. Dit laat wegbeheerders toe om aangepaste maatregelen te treffen die een hogere doorvoer en verkeersveiligheid mogelijk maken.

In dit kader maakte METHOD gebruik van verschillende methodes om bestaande maatregelen te analyseren maar ook om nieuwe concepten op gebied van gedragsverandering (cfr. “serious gaming” en verkeersmanagement in het voertuig) uit te testen.

TML was medeverantwoordelijk voor de analyse van de bestaande verkeersmanagement-maatregelen. Deze analyse gaf een beter beeld van de effectiviteit van dergelijke maatregelen vanuit een menselijke perspectief. Hiermee kan verkeersmanagement op een betere en veiligere manier gebruikt worden voor mobiliteitsondersteuning.

De belangrijkste bevindingen werden onder de vorm van een gemakkelijk te gebruiken handleiding (booklet) aan CEDR gepresenteerd. Deze handleiding is bedoeld voor de verschillende stakeholders die betrokken zijn bij verkeersmanagement. De belangrijkste bevindingen zijn de volgende:

  • Behandel weggebruikers als individuen in plaats van homogene groepen. Dit kan bijvoorbeeld door gericht informatie te voorzien voor weggebruikers, rekening houdend met hun (verplaatsings)motieven
  • Gebruik opkomende (communicatie) services om meer persoonlijke informatie aan te bieden
  • Verbeter de samenwerking tussen de verschillende niveaus van verkeersmanagement

rapporten

Het rapport is vertrouwelijk

periode

2014-2016

opdrachtgevers

Conference of European Directors of Roads (CEDR)

in samenwerking met

TRL (UK) (projectleider), SWOV (Nederland), VTT (Finland), TNO (Nederland)

contact

Lars Akkermans

+32 16 31.77.34
referentie: 13.79