Training van professionele bestuurders

Studie naar de effectiviteit en verbetering van het Europese wetgevende kader rond de training van professionele bestuurders

DG MOVE financierde een studie over Richtlijn 2003/59/EC betreffende de vakbekwaamheid, de opleiding en nascholing van beroepschauffeurs van vrachtwagens en bussen. De belangrijkste problemen die werden ge´dentificeerd waren de verkeersveiligheid, ongelijke concurrentievoorwaarden, de wederzijdse erkenning van de opleiding, en de aantrekkelijkheid van het beroep. Ons onderzoek behelsde ex-post evaluaties en publieke raadplegingen. De meest gunstige verbeteringen kunnen bereikt worden met de volgende 4 maatregelen:

  • de wederzijdse erkenning van certificaten van vakbekwaamheid (CPC) die ondersteund kunnen worden door de verplichte nationale elektronische registers voor voltooide CPC
  • de professionele rijopleiding moet gebaseerd zijn op leerresultaten en gestructureerd in modules die de meest relevante aspecten voor beroepschauffeurs dekken
  • periodieke training, gestructureerd in verplichte en optionele modules om herhaling van de opleiding te voorkomen
  • combinaties met andere vormen van verplichte training, zoals bijvoorbeeld vervoer van gevaarlijke goederen (ADR) training

TML was, samen met Panteia, verantwoordelijk voor de ex-post evaluatie van Richtlijn 2003/59/EC (de ontwikkeling van het evaluatiekader, analyse en effectieve evaluatie), de definiŰring van beleidsmaatregelen, de effectbeoordeling en de vergelijking van de beleidsopties.

rapporten

eindrapport

periode

2013-2014

opdrachtgever

Europese Commissie, DG MOVE

medewerkers

Lars Akkermans, Eef Delhaye

partners

Panteia

contact

Lars Akkermans

+32 16 31.77.34
referentie: 13.66