ReŽel consumentengedrag

ReŽel consumentenbedrag bij de aankoop van ecologisch verantwoorde goederen

De belangrijkste doelstellingen van het project waren het onderzoek en de ontwikkeling van resultaten die de Europese beleidsmakers overtuigen om gedragseconomie te overwegen bij het ontwerp van een consumentvriendelijk productbeleid. Dit project combineert onderzoek en bewijsmateriaal over het effect van productbeleid op het consumentengedrag.

De eerste fase was een literatuuroverzicht, dat het geheel van internationaal bewijsmateriaal en onderzoek naar gedragseconomie en marketing gericht op het consumentengedrag en het kopen van ecologisch verantwoorde producten consolideert.

De tweede fase hield de productie van vijf productbeleidsscenario's in. Zij zijn erop gericht om de lezer te overtuigen van de beperkingen van standaardeconomie door de manieren te illustreren waarin het waargenomen gedrag van consumenten verschilt van wat verwacht wordt bij rationele keuzetheorie. Zij zijn gebaseerd op daadwerkelijke reacties van de consument op productbeleid.

In het laatste stadium werden een reeks briefings gegeven over een  productgeconcentreerd beleid. De briefings zouden Europese beleidsmakers moeten aanmoedigen om manieren te overwegen waarin een benadering gesteund op gedragseconomie hun besluitvorming kan helpen. Ze geven ook informatie over de ontwikkeling van efficiŽnte consumentgerichte beleidsacties. Zij verstrekken duidelijke en beknopte informatie voor gebruik in een verscheidenheid van situaties tijdens het beleidsvormingsproces.

TML ontwikkelde ťťn van de de vijf scenario's, en voerde de literatuurstudie uit. Dit scenario voert een extra CO2-aankoopbelasting in in functie van de testcyclus van het CO2-emissieniveau van nieuwe voertuigen om zo de externe kosten van CO2 te internaliseren.  

rapporten

Nog geen rapport beschikbaar

periode

2009

opdrachtgever

Europese Commissie, DG ENV

medewerkers

Kris Vanherle, Tom Voge

partners

Policy Studies Institute, BIO Intelligence Service, Ecologic Institute, GHK Consulting, Instituut voor Milieuvraagstukken, Nederlands Planbureau voor de leefomgeving

contact

Kris Vanherle

+32 16 31.77.38
referentie: 06.22