Tweedehandswagens

Marktanalyse van Europese tweedehandswagens

Nieuwe voertuigen bieden veel meer voordelen met het oog op emissies en veiligheid ten opzichte van oudere voertuigen dankzij de integratie van de meest recente technologieŽn. Daarom is het interessant om een blik te werpen op de levenscyclus van voertuigen. In theorie gaat men ervan uit dat alle voertuigen hun tijd dienen vooraleer ze uit het voertuigenpark verdwijnen. Zij worden al dan niet vervangen door nieuwere voertuigen met op hun beurt weer nieuwere technologieŽn. Gedurende deze tijd blijft een technologie in gebruik en wordt dan vervangen door een betere technologie. Emissiemodellen die berekeningen of prognoses maken gaan dikwijls uit van zo’n gesloten cyclus waarin voertuigen na een gemiddeld aantal kilometers verdwijnen.

Deze weergave van de levenscyclus van een voertuig stemt echter niet overeen met de praktijk en een belangrijke nuancering is nodig. Een groot deel van de voertuigen verdwijnt niet zomaar uit het voertuigenpark maar wordt verder verkocht als tweedehandsvoertuig waardoor verder gebruik wordt gemaakt van, tegen die tijd, relatief verouderde technologie. Dit kan gevolgen hebben op gebied van emissies en veiligheid. Het aandeel tweedehandsvoertuigen, hun gebruik en de import–en exportstromen binnen de Europese Unie zijn tot nu toe nog niet in detail bestudeerd.

In deze studie, uitgevoerd met onze Duitse partner ÷ko-Institut en het Deense COWI, zijn gegevens verzameld met betrekking tot twee aspecten: de handel in tweedehands voertuigen binnen en over de Europese grenzen enerzijds en anderzijds gebruiksparameters voor dergelijke voertuigen. Op basis van deze gegevens is een analyse uitgevoerd die toelaat om beleidsondersteunend advies te geven met betrekking tot de levenscyclus van voertuigen binnen de Europese Unie. Zo werden onder andere verschillen tussen Europese lidstaten in het voertuigenpark onderzocht en verklarende factoren geÔdentificeerd.

rapporten

Het rapport kan je hier downloaden (in het Engels)

periode

2010

opdrachtgever

Europese Commissie, DG ENV, Climate Change & Air

partners

÷ko-Institut (DE), COWI (DK)

medewerkers

Lars Akkermans, Tim Breemersch

contact

Lars Akkermans

+32 16 31.77.34
referentie: 09.17