ToPDAd

Beleidsondersteunende modelontwikkeling voor de analyse van regionale adaptatiestrategieŽn

Adaptatiemaatregelen toepassen in de context van een veranderend klimaat is een belangrijke uitdaging voor de EU. Klimaatsverandering kunnen we onderscheiden in trage trends en extremere fenomenen. Met trage trends verstaan we veranderingen in globale indicatoren, zoals de temperatuur van het zeewater. De extreme fenomenen zijn bijvoorbeeld hevige regenval of plotse temperatuursveranderingen. ToPDad bekeek regionale adaptatie vanuit de regionale klimaatscenario’s. Belangrijk is hier de robuustheid van de lokale infrastructuur, bijvoorbeeld in kritische sectoren zoals energie en transport, maar ook in dienstensectoren zoals toerisme.

ToPDAd ontwikkelde innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse mogelijk te maken van regionaal adaptatiebeleid. Op basis hiervan kan een conclusie getrokken worden die relevant is voor Europese besluitsvorming rond adaptatie in energie, transport en toerisme. We definiŽrden twee tijdsperiodes: 2010-2050 en 2050-2100 als basis voor onze scenario’s. TopDAd staat ook in voor de ontwikkeling van het Europees Klimaatsadaptatie Platform (DG CLIMATE – ADAPT): een verzamelplaats voor kennis en data rond klimaatsverandering.

TML gebruikte in ToPDad het EDIP model voor de analyse van adaptatiestrategieŽn in de transportsector. Hierbij werd het model verrijkt met een dynamische optimalisatie component om investeringen in klimaatsbescherming (adaptie) te modelleren. Dit werd gebruikt op een case van schade door extreme weersomstandigheden in de Duitse transportsector. Het model gaf realistische resultaten voor zowel de macro-economische schade als de herstelkosten na schade. Het was echter niet mogelijk om deze volledig empirisch te bevestigen, aangezien het hier over gebeurtenissen gaat met een lage kans en hoge kost. Reactieve strategieŽn voor investering (na schade) bleken te leiden tot een grotere kans tot maladaptatie. Dit was voornamelijk het geval bij gebeurtenissen met een lage kans en bij investeringen die het systeem kwetsbaarder maken voor andere weersomstandigheden. Deze resultaten werden ook voorgesteld op de ECOMOD conferentie in Bali in juli 2014.

TML en ETH Zurich gebruikten een microsimulatie model (MatSim) voor Zurich om de impact van informatievoorziening voor gebruikers en operatoren bij extreme weersomstandigheden na te gaan. De cases die we bekeken waren hevige regenval en vloedgolven. Gegeven de flexibele aard van het gebruikte model kunnen we de resultaten algemener extrapoleren. Onze conclusie is dat de beschikbaarheid van correcte en goed-getimede informatie de kosten van extreme weersomstandigheden met een derde kunnen verlagen. Daarnaast bleek dat de volledige gebruikersgroep informeren onnodig was. Bij informatie aan 50-60% van de gebruikers werden de meeste baten al gerealiseerd. Te veel informatie kon zelfs negatief zijn, vooral dan bij relatief milde weersomstandigheden. De resultaten van dit onderzoek werden opgenomen in een paper voor de TRB conferentie in januari 2016.

ToPDAd interactive tool: http://topdad.services.geodesk.nl/

nieuwsbrieven

nieuwsbrief 1 (april 2014)
nieuwsbrief 2 (december 2014)
nieuwsbrief 3 (september 2015): ToPDAd resultaten in 3 fact sheets

rapporten

Deliverable 1.1: Tool-supported policy-development for regional adaptation
Deliverable 1.3: Opportunities for tool-assisted decision support. The cases for energy, transport and tourism
Deliverable 2.2: The contribution of weather and climate service innovations in adaptation to climate change and its assessment
Deliverable 2.3: Overview of system responsiveness to climate change impacts in energy, transport and tourist sectors
Deliverable 3.2: A review of impacts of climate change on health and productivity in Europe
Deliverable 3.3: Assessment of environmental impacts under alternative adaptation measures
Deliverable 3.4: Integration of top-down and bottom-up analyses of adaptation to climate change in Europe - the cases of energy, transport and health

beleidsnota's

Transport
Energie
Toerisme

periode

2012-2015

opdrachtgevers

Europese Commissie, FP7

in samenwerking met

VTT, coordinator (Finland), CICERO (Noorwegen), 4CMR (UK), JR (Oostenrijk), UEA (UK), ETH (Zwitserland), FMI (Finland), Alterra (Nederland), GWS (Duitsland)

medewerkers

Christophe Heyndrickx, Bruno Van Zeebroeck, Joko Purwanto, Kristof Carlier, Rodric Frederix

contact

Christophe Heyndrickx

+32 16 74.51.21
referentie: 11.52


This project has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme for research, technological development and demonstration under grant agreement no 308620