Train Scheduling: The Game

Optimaliseren van de dienstregeling van treinen met behulp van een pc simulatiespel

In dit project bouwden we een prototype van een simulatiespel rond een echt optimalisatieprobleem waarmee planners in een spoorwegmaatschappij worden geconfronteerd. Het spel werd zo ontworpen dat het een weerspiegeling is van een specifiek planningsprobleem van toepassing op onze pilootklant Infrabel. Binnen het project speelde een groep van simgamers alsof het een typisch simulatiespel was en mogelijke oplossingen voor de planningsproblemen zochten. Post-processing data-mining algoritmes zetten de gegenereerde oplossingen om in nuttige inzichten voor de planner, om inspanningen en kosten voor de pilootklant Infrabel te vermijden. Ons simulatiespel bood ook een concurrerend alternatief voor de speciaal gebouwde optimalisatiesoftware.

periode

2015 - 2016

opdrachtgever

VLAIO (vroeger IWT)

partners

RKW, TriangleFactory, Infrabel

medewerkers

Lars Akkermans, Sven Maerivoet, Kris Vanherle

contact

Kris Vanherle

+32 16 74.51.29
referentie: 13.49