World Container Model

TNO ontwikkelde in samenwerking met de T.U. Delft en Transport & Mobility Leuven het wereldcontainermodel (WCM), een strategisch model voor het wereldwijd containertransport. Dit model laat toe om mogelijke toekomstige verschuivingen in de vraag naar containertransport te analyseren en de effecten van transportbeleid daarop te kunnen evalueren. Uniek aan dit model is een consistente en gebundelde beschrijving van de wereldwijde handelsstromen, containerstromen en transportdiensten, gecombineerd met een havenkeuzemodel en een multimodaal routekeuzemodel.

De multimodale routekeuze en de havenkeuze zijn uitgevoerd met behulp van een verbeterd logit keuzemodel, dat rekening houdt met de mate van overlap tussen alternatieve routes in het netwerk. Het model houdt rekening met transporttijden, tarieven en de tijdswaardering van de goederen. Het beschrijft jaarlijkse containerstromen over scheepvaartroutes en door 437 containerhavens wereldwijd, gebaseerd op de handelsinformatie van en naar alle landen en rekening houdend met meer dan 800 maritieme containerlijndiensten. Zowel import, export en overslagstromen van containers in de havens als hinterlandstromen worden onderscheiden.

Het model werd gekalibreerd met alle beschikbare havenstatistieken. Enkele scenarioanalyses die in het verleden met het model gedaan werden zijn het effect van de trage scheepvaart, de toename van transportkosten over land, grote infrastructuurprojecten zoals de trans-Siberische spoorlijn en de opening van polaire scheepvaartroutes. Het model is ook gebruikt om het trans-Europese Netwerk programma van de Europese Commissie en langetermijnprognoses van het Havenbedrijf Rotterdam te ontwikkelen.

Bekijk enkele presentaties over het Wereld Container Model:
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign