Kosten-batenanalyse
Naast KBA's kunnen ook andere analysetechnieken worden toegepast, zoals multicriteria-analyses of veiligheids-, leefbaarheids- en bereikbaarheidsanalyses.
Recente projecten

MKBA Brussel-Luxemburg
Hoe optimaliseren we de internationale spoorwegverbinding tussen Louvain-la-Neuve en Luxemburg?

CEF MKBA Balen
TML vergeleek de voor- en nadelen van een tweede geëlektrificeerd treinspoor tussen Neerpelt en Balen.

Update MKBA-tool Infrabel
TML updatete de evaluatietool waarmee Infrabel investeringen in laagbenutte spoorlijnen kan screenen.

Ecosysteemanalyse van lokale verkeerstellingsdata
TML bracht het ecosysteem in kaart en werkte een oplossingencatalogus rond verkeerstellingen uit voor steden en gemeenten.

Onderzoek naar de efficiëntie en het effect van verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer
Wat is de efficiëntie, het effect en het publieke draagvlak van vijf verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer in ...

Container Terminal Athus
TML maakte een Europees subsidiedossier met een maatschappelijke kosten-batenanalyse op van de uitbreiding van Container Term...

MKBA elektrificatie spoorlijn 11
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van de elektrificatie van spoorlijn 11 in de Antwerpse haven.

MKBA treinstations van Ottignies en Mechelen
We maakten een maatschappelijke kosten-batenanalyse van de vernieuwing en capaciteitsuitbreiding van deze treinstations.

Sluipverkeer Leuven-Oost
TML zoekt samen met partners SBE, Antea en DenS naar oplossingen voor het sluipverkeerprobleem in de oostelijke rand rond Leu...

Effectbeoordeling gewichten en afmetingen van zware voertuigen
TML bestudeerde een mogelijke herziening van het Europees wettelijk kader voor maximaal toegestane gewichten en afmetingen va...

Opladen en tanken: schone, slimme en eerlijke stedelijke mobiliteit in Slowakije
TML ondersteunde de ontwikkeling van het fietsnetwerk en een geïntegreerd openbaar vervoernetwerk in Slowakije.

Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie
TML wierp een methodologische vooruitblik op de update van de MKBA voor de spoorupgrade in het havengebied Gent-Terneuzen.

Impact Monitor – Horizon Europe
TML werkt mee aan de ontwikkeling van een kader en instrumentarium voor technologie- en beleidsbeoordeling van de ecologische...

MKBA A12
TML verzorgde een MKBA voor de herinrichting van de A12 tussen Wilrijk en Boom.

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van diverse spoorprojecten
Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten.

De impact van gemotoriseerde tweewielers
Wat is het effect van gemotoriseerde tweewielers op het milieu, de mobiliteit en de verkeersveiligheid?

De Nieuwe Rand
Hoe kan het oostelijk deel van het Haventracé op een alternatieve wijze ingedeeld worden?

MKBA 3RX
Dit rapport is een update van de MKBA voor het 3RX-project. De nieuwe berekeningen leiden tot een verbetering van de algemene...

Vilvoorde verkeer- en parkeergeleiding met ANPR- en PGS-technologie
Hoe bewegen we naar een slim digitaal ANPR- en parkeergeleidingssysteem om autodruk te weren en de stadskern bereikbaar en le...

MKBA E17 Temse-Kruibeke
TML voert een MKBA-studie uit voor de infrastructurele ontwikkeling van het netwerk van de E17 tussen Temse en Kruibeke.

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124
De geplande spoorverdubbeling van lijn 124 is een opportuniteit om de huidige ecologische barrières zo veel mogelijk weg te w...

MKBA R0 Noord
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

Complex Project Noord-Zuid Limburg
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

Elektrische taxi’s
Hoe kunnen we elektrische voertuigen in de Vlaamse taxivloot introduceren?

Kanaal Bossuit-Kortrijk
Wat zouden de gevolgen zijn van opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk voor klasse Va-schepen?
Duurzame brandstoffen voor de luchtvaart
Wat zijn mogelijke strategieën voor het gebruik van hernieuwbare brandstoffen in de Europese luchtvaart?

CO2-regulering en snelheidsbegrenzers
Welke rol zouden snelheidsbegrenzers kunnen spelen in de CO2-regulering voor lichte commerciële voertuigen?

De tweedehandsmarkt voor auto's en lichte commerciële voertuigen in Europa
TML bestudeerde de prijshantering en doorverkoop van tweedehands auto's en lichte commerciële voertuigen.

Spoorcorridor 3RX
TML voerde een haalbaarheidsstudie en MKBA uit voor de spoorcorridor 3RX (Rhein-Ruhr-Rail Connection) tussen België en Duitsl...

Effectenstudie Woluwelaan
TML voerde een microsimulatie en kosten-batenanalyse uit voor de effectenstudie van de Woluwelaan.

Fietsen in Brussel, wat brengt het op?
Wat zijn de directe en indirecte effecten bij een aandeel van 20% fietsen?

Veiligheidsaspecten van bandengebruik
Veiligheidsaspecten van bandenkeuze en -gebruik in de EU: weersomstandigheden, groefdiepte, bandendruk monitorsysteem en cons...

Training van professionele bestuurders
TML onderzocht de effectiviteit en mogelikjke verbetering van het Europese wetgevende kader rond de training van professionel...
Ontwikkeling van een transportmodel
We werkten mee aan de ontwikkeling van een gecombineerd verkeerskundig-transporteconomisch model.

Federale overheid als launching customer van elektrische mobiliteit
TML stelde een draaiboek op voor de transitie van het wagenpark van de Federale Overheid en autonome overheidsbedrijven naar ...

Second opinion Brusselse Ring
We vergeleken het effect van een verbreding van de ring met het effect van rekeningrijden op files en gezondheid.

Betaalbare en rendabele taxi’s in BHG
We onderzochten de bestaande tariefstructuur voor taxi's in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

ACCHANGE
Kan een verticale integratie van luchtvaartnavigatiediensten, luchthavens en luchtvaarmaatschappijen in een regionale context...

Kosten-batenanalyse spoorcorridor PP22
Hoe kan de Europese spoorcorridor tussen Duitsland en Griekenland afgewerkt worden en wat zijn de gevolgen?
Maritieme emissiecontrolegebieden
We werkten mee aan een nieuw trendscenario voor de emissies van zeeschepen tot 2050, inclusief de kosten die nodig zijn om de...
Meccanoverbinding Antwerpen
We voerden een verkeerskundige analyse en MKBA uit van een nieuwe Scheldekruising in Antwerpen.

N76
Wat als we de N76 omvormen naar een primaire weg?

European Road Safety Action Program (ERSAP)
TML bereidde het European Road Safety Action Program (2011 - 2020) voor.

E40 - Haspengouw
We voerden een MKBA uit voor de verbinding tussen Sint-Truiden (Haspengouw) en de E40.

Opleiding KBA spoorwegen
We gaven een opleiding van vijf dagen aan de FOD Mobiliteit en Vervoer.

IJzeren Rijn
We werkten aan de vervoersprognoses en MKBA i.v.m. een eventuele reactivering van de IJzeren Rijn.

Economische effecten 80 km/u
Wat zijn de economische effecten en kosten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgisch...

GRACE
We werkten mee aan de generalisatie van onderzoek naar transportrekeningen en de kosten van transport.

N8 Ieper-Veurne
Wat zijn mogelijke infrastructuuroplossingen voor de verbinding Ieper - Veurne?