Kosten-batenanalyse

Vervoersprojecten komen altijd tot stand door een afweging van allerlei voor- en nadelen. Deze analyses focussen gewoonlijk op een of meer deelaspecten. Door onze brede organisatie kunnen wij echter alle relevante effecten meenemen in een zogeheten kosten-batenanalyse (KBA). Een belangrijk aspect daarin is het afwegen van de externe effecten door middel van monetariseringen. Het gaat dan niet alleen om de direct voelbare financiële lasten, maar ook om sociale externe kosten zoals files, luchtvervuiling, ongevallen etc.

Naast KBA's kunnen ook andere analysetechnieken worden toegepast, zoals multicriteria-analyses of veiligheids-, leefbaarheids- en bereikbaarheidsanalyses.

Recente projecten

Weergavefilter
TML332s

MKBA Brussel-Luxemburg

Hoe optimaliseren we de internationale spoorwegverbinding tussen Louvain-la-Neuve en Luxemburg?

23090

CEF MKBA Balen

TML vergeleek de voor- en nadelen van een tweede geëlektrificeerd treinspoor tussen Neerpelt en Balen.

TML333s

Update MKBA-tool Infrabel

TML updatete de evaluatietool waarmee Infrabel investeringen in laagbenutte spoorlijnen kan screenen.

TML018g

Ecosysteemanalyse van lokale verkeerstellingsdata

TML bracht het ecosysteem in kaart en werkte een oplossingencatalogus rond verkeerstellingen uit voor steden en gemeenten.

23038

Onderzoek naar de efficiëntie en het effect van verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer

Wat is de efficiëntie, het effect en het publieke draagvlak van vijf verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer in ...

Container Terminal Athus

Container Terminal Athus

TML maakte een Europees subsidiedossier met een maatschappelijke kosten-batenanalyse op van de uitbreiding van Container Term...

MKBA elektrificatie spoorlijn 11

MKBA elektrificatie spoorlijn 11

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van de elektrificatie van spoorlijn 11 in de Antwerpse haven.

MKBA treinstations van Ottignies en Mechelen

MKBA treinstations van Ottignies en Mechelen

We maakten een maatschappelijke kosten-batenanalyse van de vernieuwing en capaciteitsuitbreiding van deze treinstations.

Sluipverkeer Leuven- Oost

Sluipverkeer Leuven-Oost

TML zoekt samen met partners SBE, Antea en DenS naar oplossingen voor het sluipverkeerprobleem in de oostelijke rand rond Leu...

trucksWD1

Effectbeoordeling gewichten en afmetingen van zware voertuigen

TML bestudeerde een mogelijke herziening van het Europees wettelijk kader voor maximaal toegestane gewichten en afmetingen va...

stedelijke mobiliteit Slowakije

Opladen en tanken: schone, slimme en eerlijke stedelijke mobiliteit in Slowakije

TML ondersteunde de ontwikkeling van het fietsnetwerk en een geïntegreerd openbaar vervoernetwerk in Slowakije.

Update SCBA Rail Gent-Terneuzen: methodology

Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie

TML wierp een methodologische vooruitblik op de update van de MKBA voor de spoorupgrade in het havengebied Gent-Terneuzen.

Impact Monitor – Horizon Europe

Impact Monitor – Horizon Europe

TML werkt mee aan de ontwikkeling van een kader en instrumentarium voor technologie- en beleidsbeoordeling van de ecologische...

MKBA A12

MKBA A12

TML verzorgde een MKBA voor de herinrichting van de A12 tussen Wilrijk en Boom.

locomotief

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van diverse spoorprojecten

Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten.

gemotoriseerde tweewielers

De impact van gemotoriseerde tweewielers

Wat is het effect van gemotoriseerde tweewielers op het milieu, de mobiliteit en de verkeersveiligheid?

Complex Project Oostelijke Verbinding

De Nieuwe Rand

Hoe kan het oostelijk deel van het Haventracé op een alternatieve wijze ingedeeld worden?

SCBA 3RX

MKBA 3RX

Dit rapport is een update van de MKBA voor het 3RX-project. De nieuwe berekeningen leiden tot een verbetering van de algemene...

21018_resize

Vilvoorde verkeer- en parkeergeleiding met ANPR- en PGS-technologie

Hoe bewegen we naar een slim digitaal ANPR- en parkeergeleidingssysteem om autodruk te weren en de stadskern bereikbaar en le...

MKBA E17 Temse-Kruibeke

MKBA E17 Temse-Kruibeke

TML voert een MKBA-studie uit voor de infrastructurele ontwikkeling van het netwerk van de E17 tussen Temse en Kruibeke.

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124

De geplande spoorverdubbeling van lijn 124 is een opportuniteit om de huidige ecologische barrières zo veel mogelijk weg te w...

18074

MKBA R0 Noord

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

Coverbeeld Noord-Zuid Limburg

Complex Project Noord-Zuid Limburg

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

symbool voor groene taxi

Elektrische taxi’s

Hoe kunnen we elektrische voertuigen in de Vlaamse taxivloot introduceren?

kanaal

Kanaal Bossuit-Kortrijk

Wat zouden de gevolgen zijn van opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk voor klasse Va-schepen?

vliegtuig

Duurzame brandstoffen voor de luchtvaart

Wat zijn mogelijke strategieën voor het gebruik van hernieuwbare brandstoffen in de Europese luchtvaart?

wagenpark

CO2-regulering en snelheidsbegrenzers

Welke rol zouden snelheidsbegrenzers kunnen spelen in de CO2-regulering voor lichte commerciële voertuigen?

tweedehandswagens

De tweedehandsmarkt voor auto's en lichte commerciële voertuigen in Europa

TML bestudeerde de prijshantering en doorverkoop van tweedehands auto's en lichte commerciële voertuigen.

treinsporen

Spoorcorridor 3RX

TML voerde een haalbaarheidsstudie en MKBA uit voor de spoorcorridor 3RX (Rhein-Ruhr-Rail Connection) tussen België en Duitsl...

effectenstudie Woluwelaan

Effectenstudie Woluwelaan

TML voerde een microsimulatie en kosten-batenanalyse uit voor de effectenstudie van de Woluwelaan.

fietser

Fietsen in Brussel, wat brengt het op?

Wat zijn de directe en indirecte effecten bij een aandeel van 20% fietsen?

TML312s

Veiligheidsaspecten van bandengebruik

Veiligheidsaspecten van bandenkeuze en -gebruik in de EU: weersomstandigheden, groefdiepte, bandendruk monitorsysteem en cons...

vrachtwagens

Training van professionele bestuurders

TML onderzocht de effectiviteit en mogelikjke verbetering van het Europese wetgevende kader rond de training van professionel...

schema transportmodel

Ontwikkeling van een transportmodel

We werkten mee aan de ontwikkeling van een gecombineerd verkeerskundig-transporteconomisch model.

12_31

Federale overheid als launching customer van elektrische mobiliteit

TML stelde een draaiboek op voor de transitie van het wagenpark van de Federale Overheid en autonome overheidsbedrijven naar ...

Brusselse-Ring

Second opinion Brusselse Ring

We vergeleken het effect van een verbreding van de ring met het effect van rekeningrijden op files en gezondheid.

13_33

Betaalbare en rendabele taxi’s in BHG

We onderzochten de bestaande tariefstructuur voor taxi's in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

vliegtuig

ACCHANGE

Kan een verticale integratie van luchtvaartnavigatiediensten, luchthavens en luchtvaarmaatschappijen in een regionale context...

11_46

Kosten-batenanalyse spoorcorridor PP22

Hoe kan de Europese spoorcorridor tussen Duitsland en Griekenland afgewerkt worden en wat zijn de gevolgen?

EMEPgrid

Maritieme emissiecontrolegebieden

We werkten mee aan een nieuw trendscenario voor de emissies van zeeschepen tot 2050, inclusief de kosten die nodig zijn om de...

meccanoverbinding Antwerpen

Meccanoverbinding Antwerpen

We voerden een verkeerskundige analyse en MKBA uit van een nieuwe Scheldekruising in Antwerpen.

10_58

N76

Wat als we de N76 omvormen naar een primaire weg?

09_01

European Road Safety Action Program (ERSAP)

TML bereidde het European Road Safety Action Program (2011 - 2020) voor.

09_36

E40 - Haspengouw

We voerden een MKBA uit voor de verbinding tussen Sint-Truiden (Haspengouw) en de E40.

sporen

Opleiding KBA spoorwegen

We gaven een opleiding van vijf dagen aan de FOD Mobiliteit en Vervoer.

trein

IJzeren Rijn

We werkten aan de vervoersprognoses en MKBA i.v.m. een eventuele reactivering van de IJzeren Rijn.

5_33

Economische effecten 80 km/u

Wat zijn de economische effecten en kosten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgisch...

Grace

GRACE

We werkten mee aan de generalisatie van onderzoek naar transportrekeningen en de kosten van transport.

IeperVeurne

N8 Ieper-Veurne

Wat zijn mogelijke infrastructuuroplossingen voor de verbinding Ieper - Veurne?

© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign
Loading