Vrachtwagens
Recente projecten

De Super Eco Combi en het Nederlands klimaatbeleid
In welke mate kan de Super Eco Combi (SEC) bijdragen aan het Nederlands klimaatbeleid tegen 2030 - 2040?

Notitie advies vrachtwagenheffing tariefstructuur en notitie tarieferosie
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ging TML na of voorgestelde tariefstructuren voldoen aan de e...

FLOMOVIA
TML zal de FLOMOVIA-tool updaten en toepassen om de voertuigprestaties in Vlaanderen te berekenen.

Container Terminal Athus
TML maakte een Europees subsidiedossier met een maatschappelijke kosten-batenanalyse op van de uitbreiding van Container Term...

Effectbeoordeling gewichten en afmetingen van zware voertuigen
TML bestudeerde een mogelijke herziening van het Europees wettelijk kader voor maximaal toegestane gewichten en afmetingen va...

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit
TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.

Vlaamse kilometerheffing voor het goederenvervoer
We bestuderen de vergroening en verruiming van de kilometerheffing voor het goederenvervoer in Vlaanderen.

Herziening van de richtlijnen voor technische controle
We evalueerden de richtlijnen voor technische controle op de weg, ontworpen om de veiligheid op Europese wegen te verbeteren.

Evaluatie W&D Richtlijn
TML werkte mee aan de ex post evaluatie van Richtlijn 96/53 voor Gewichten en Afmetingen van wegvoertuigen.

De Europese markt voor gecombineerd goederentransport
TML presenteert een overzicht van de Europese markt voor gecombineerd goederentransport (weg-spoor en weg-binnenvaart).

TERM-rapporten 2022 - 2026
Digitalisering in het mobilteitssysteem: wat zijn de uitdagingen en opportuniteiten?

Calculator externe kosten Finexpo
TML ontwikkelde een tool om de milieukosten voor internationaal goederenvervoer te berekenen.

Adviesverlening op het gebied van autoveiligheid
TML adviseert DG GROW op vlak van autoveiligheid.

Effecten van te zware voertuigen op de weginfrastructuur en de verkeersveiligheid
Wat is het effect van te zware voertuigen op de wegeninfrastructuur en de verkeersveiligheid? Welke geschikte beleidsinstrum...

TERM 2021 – wegverkeer koolstofvrij maken
Welke rol spelen voertuigen, brandstoffen en de transportvraag in het koolstofvrij maken van wegtransport?

Vlaamse Knooppuntenmonitor
Kunnen we een instrument uitwerken voor kwantitatieve analyse van de mobiliteit in de Vlaamse vervoersknooppunten?

Impact van Mobility Package I op het Europese goederenvervoer over de weg
Welke impact heeft het Mobility package I op het Europese goederenvervoer over de weg, specifiek in perifere landen?

Vergroening van vrachtvervoer in Indonesië
TML onderzocht CO2-beperkende maatregelen voor het vrachtvervoer in Java.

TRANSfer III – ondersteuning bij de ontwikkeling van ambitieuze mitigatiemaatregelen
We boden ondersteuning bij de identificatie van maatregelen om broeikasgassen te verminderen in het kader van groene logistie...

AEROFLEX
Welke nieuwe ontwikkelingen zitten er achter aerodynamische en flexibele vrachtwagens voor de nieuwe generatie wegtransport o...

CITRUS
We testten coöperatieve intelligente vervoerssystemen voor vrachtwagens in Vlaanderen (België) in de praktijk.

Vrachtwagen van de toekomst – IRU-werkgroep
TML definieerde de vrachtwagen van de toekomst, op vlak van brandstofverbruik, veiligheid en operationele efficiëntie.

Evaluatie van een studie over lange en zware vrachtwagens
TML evalueerde mee de studie "De impact van megatrucks".

Vrachtwagens en CO2
We bestudeerden enkele technische CO2-reductiemaatregelen en hun kost.

Lichte vrachtwagens op de transportmarkt
Hoe worden lichte vrachtwagens gebruikt om Europese reglementeringen voor zwaardere vrachtwagens te omzeilen?

Rijbeperkingen vrachtwagens
In welke mate worden vrachtwagens, met een totaalgewicht van meer dan 3.5 ton, geconfronteerd met rijbeperkingen in het inter...

Lange en zware vrachtwagens
Wat zijn de gevolgen van het aanpassen van Richtlijn 96/53/EC voor gewicht en grootte van vrachtwagens?