EDIP
Het belangrijkste doel van dit model is het effect te kunnen inschatten van de impact die transportbeleidskeuzes hebben op gelijkheid en inkomensverdeling en welke energie- en milieu-effecten ze teweegbrengen. EDIP modelleert de productie- en consumptieactiviteiten van 59 sectoren en gerelateerde producten. Elke sector heeft zijn eigen emissies, die deels gekoppeld zijn aan de productieactiviteiten en deels aan het energieverbruik. De arbeidsmarkt is sterk ontwikkeld, waarbij de lonen verschillen naar opleidingsniveau, beroep en sector. Dit is gekoppeld aan de welvaart van vijf inkomenskwintielen. De transportsector in het model is in detail uitgewerkt, waarbij TREMOVE-gegevens in het model zijn opgenomen voor complexe analyses van transportproblemen. Het huidige basisjaar voor de datasets is 2009, het jaar van de laatst beschikbare input-outputtabellen van EUROSTAT. De EDIP-modellen zijn nuttig voor het simuleren van transport- en milieubeleid, maar verschillen van andere modellen in de zin dat ze zichtbaarheid toevoegen aan de sociale dimensie van het beleid.
Het model omvat de EU 27-landen plus Noorwegen, Zwitserland, Turkije en Kroatië, met de volgende kenmerken (één model per land):
- Verschillende huishoudtypes met CES-gebruiksfunctie:
- Vijf inkomensklassen.
- Drie bevolkingsdichtheidsklassen.
- Zes familietypes.
- 59 goederen, gebruikt in productie en consumptie.
- 31 productiefactoren: kapitaal, arbeid en goederen.
- Gedetailleerde modellering van transportgebruik door bedrijven en huishoudens:
- Twee afstandsklassen.
- Drie transportmodi.
- Eigen productie van vervoer via de weg (duurzaam/niet duurzaam).
Recente projecten

Impact kilometerheffing vrachtwagens op Belgische voedingsindustrie
Wat zijn de directe kosten en economische impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens op de voedingsindustrie?

Evaluatie van de maatregelen voor CO2-voorschriften voor lichte vrachtvoertuigen na 2020
TML lichtte mogelijke ontwerpopties door voor de CO2-voorschriften voor auto's en lichte vrachtvoertuigen.

e-Freight
We optimaliseerden informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer.

Kosten-batenanalyse spoorcorridor PP22
Hoe kan de Europese spoorcorridor tussen Duitsland en Griekenland afgewerkt worden en wat zijn de gevolgen?

ToPDAd
We ontwikkelden innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse van regionaal adaptatiebeleidmogelijk...

Update van de elasticiteiten in het HERMIN-model
We identificeerden en aggregeerden de elasticiteiten van spillover effecten door input-output verbanden en externaliteiten in...

Marktgerelateerde instrumenten voor de vermindering van luchtvervuiling
We evalueerden beleidsopties voor de vermindering van luchtvervuiling door zeevaart.

REFIT
We verbeterden en testten duurzaamheidsindicatoren en modellen ten aanzien van Europese transportbeleidskeuzes.