TREMOVE

TREMOVE is een model om beleidseffecten door te rekenen, meer bepaald de effecten van vervoer- en milieubeleid in de transportsector. Het model berekent de vervoersvraag, modal shifts, de samenstelling van het wagenpark, beslissingen voor aankoop van een voertuig, emissies en het welvaartseffect voor beleidsvragen (bijvoorbeeld prijsbeleid, openbaar vervoerprijzen, emissienormen, subsidies voor schonere voertuigen etc). Het model omvat zowel personen- als goederenvervoer in 31 landen voor de periode 1995 - 2030.

Het eerste TREMOVE-model werd ontwikkeld in 1997-1998 door de KU Leuven en DRI en was bedoeld als analytisch instrument om het tweede Europese Auto-Oil programma mee te ondersteunen.

Sinds 2002 ontwikkelde TML het model verder voor DG ENV. TREMOVE werd o.a. gebruikt voor de evaluatie van nieuwe standaarden voor de emissies van voertuigen (euronormen), rekeningrijden en CO2-beleid voor transport. We gebruikten het model ook voor het doorrekenen van maatregelen i.v.m. zeeschepen, waaronder uitlaatgasreiniging (NOx, fijn stof), brandstofkwaliteit (SO2) en gebruik van walstroom.

In 2006 - 2007 werd het model grondig doorgelicht en vernieuwd. Zo werd de regionale dekking uitgebreid tot 31 landen en werd de tijdshorizon verlengd tot 2030. Verder pasten we nieuwe berekeningsmethodes toe in emissiemodule.

Recente projecten (TREMOVE SCP-CAR) omvatten de impact van ecofiscaliteit en een schrootpremie op transportemissies en economie. TREMOVE werd uitgebreid met een nieuwe module die materiaalstromen (productie en afval) van wegtransport in kaart brengt. De meest recente versie is TREMOVE v3.1, die beschikbaar is bij het JRC van de Europese Commissie.

In 2009 - 2010 werd TREMOVE grondig vernieuwd, waarbij vooral de invoerdata geactualiseerd werd. Dit project resulteerde in de jongste versies, v3.3.2 en v3.3.2 alt, waarbij de twee versies overeenkomen met hun gebruik in het i-TREN-project (3.3.2: iTREN Reference, 3.3.2 alt: Integrated).

Naast het Europese model hebben we ook een Belgische en een Vlaamse versie ontwikkeld.

Recente projecten

Weergavefilter
gemotoriseerde tweewielers

De impact van gemotoriseerde tweewielers

Wat is het effect van gemotoriseerde tweewielers op het milieu, de mobiliteit en de verkeersveiligheid?

ClairCity poster

ClairCity

We werkten mee aan de vermindering van luchtvervuiling in steden, een project waarbij de burger centraal staat.

vrachtwagens

e-Freight

We optimaliseerden informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer.

11_58

Impact van nieuwe weginfrastructuur op CO2

Wat is het aanzuigeffect van nieuwe infrastructuur voor wegtransport op de uitstoot van broeikasgassen? Wat zijn de gevolgen ...

10.11_TREMOVE_baseline

Nieuwe TREMOVE-baseline

We ontwikkelden een nieuw TREMOVE-basisscenario voor impact assessment van het Witboek.

logo Optimism

OPTIMISM

We werkten mee aan een verbeterd inzicht in duurzame mobiliteit op basis van geoptimaliseerde passagiersvervoersdata.

TREMOVE

TREMOVE US

We gaven een TREMOVE-training voor de Duke Universiteit van North Carolina.

09_43

Lichte vrachtwagens op de transportmarkt

Hoe worden lichte vrachtwagens gebruikt om Europese reglementeringen voor zwaardere vrachtwagens te omzeilen?

LPG

Marktpenetratie van LPG-auto's

Wat zijn de voordelen van een verhoogd marktaandeel LPG-auto's in de Europese autovloot?

08_21

Reductie van broeikasgasemissies

TML voerde een kwantitatieve analyse uit van de EU-doelstelling en de voorgestelde beleidsmaatregelen om de uitstoot van broe...

transportsector

Evolutie transportsector 2050

TML bekeek evoluties in de transportsector tot 2050.

growthrate_table

TREMOVE-update

We verzorgden de verdere ontwikkeling van het TREMOVE-transportmodel.

rails

COBALT

Wat zouden de gevolgen zijn van internalisatie van externe kosten op transportcorridors?

snelweg met file

Ecoscore

We analyseerden de geplande Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.

selectionArtboard1-ws

Kilometerheffing

Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

Gladyste

GLADYSTE

We herschikten de modelstructuur van TREMOVE in een systeemdynamische codering.

GhG

GHG-TransPoRD

We bestudeerden de vermindering van broeikasgasemissies door transport na 2020.

tremovebelgie

TREMOVE België

We inventariseerden de emissies van wegverkeer in België voor de periode 1990 - 2030.

5_33

Economische effecten 80 km/u

Wat zijn de economische effecten en kosten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgisch...

climate-plan-France

Klimaatplan Frankrijk

TML leverde een belangrijke bijdrage aan het klimaatplan voor transport en huishoudens in Frankrijk.

iTREN_Photo_Final

iTREN-2030

We werkten een geïntegreerd transport- en energiemodel tot 2030 uit.

passagier die wacht op de tram

ASSESS

TML voerde de tussentijdse evaluatie uit van de voortgang en impact van de TEN-netwerken en de andere beleidsmaatregelen van ...

Funding

FUNDING

TML voerde wetenschappelijk onderzoek naar de financieringsmogelijkheden voor grote investeringen in transportinfrastructuur ...

tremovelot

TREMOVE LOT 1-2-3

LOT 1-2-3 is een TREMOVE-ontwikkelingsproject waarbij een afvalmodule en endogene afdankingsbeslissingen voor personenvoertui...

Premtech

Premtech

TML evalueerde nieuwe autotechnologieën aan de hand van TREMOVE.

© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign