TREMOVE
Het eerste TREMOVE-model werd ontwikkeld in 1997-1998 door de KU Leuven en DRI en was bedoeld als analytisch instrument om het tweede Europese Auto-Oil programma mee te ondersteunen.
Sinds 2002 ontwikkelde TML het model verder voor DG ENV. TREMOVE werd o.a. gebruikt voor de evaluatie van nieuwe standaarden voor de emissies van voertuigen (euronormen), rekeningrijden en CO2-beleid voor transport. We gebruikten het model ook voor het doorrekenen van maatregelen i.v.m. zeeschepen, waaronder uitlaatgasreiniging (NOx, fijn stof), brandstofkwaliteit (SO2) en gebruik van walstroom.
In 2006 - 2007 werd het model grondig doorgelicht en vernieuwd. Zo werd de regionale dekking uitgebreid tot 31 landen en werd de tijdshorizon verlengd tot 2030. Verder pasten we nieuwe berekeningsmethodes toe in emissiemodule.
Recente projecten (TREMOVE SCP-CAR) omvatten de impact van ecofiscaliteit en een schrootpremie op transportemissies en economie. TREMOVE werd uitgebreid met een nieuwe module die materiaalstromen (productie en afval) van wegtransport in kaart brengt. De meest recente versie is TREMOVE v3.1, die beschikbaar is bij het JRC van de Europese Commissie.
In 2009 - 2010 werd TREMOVE grondig vernieuwd, waarbij vooral de invoerdata geactualiseerd werd. Dit project resulteerde in de jongste versies, v3.3.2 en v3.3.2 alt, waarbij de twee versies overeenkomen met hun gebruik in het i-TREN-project (3.3.2: iTREN Reference, 3.3.2 alt: Integrated).
Naast het Europese model hebben we ook een Belgische en een Vlaamse versie ontwikkeld.
Recente projecten

De impact van gemotoriseerde tweewielers
Wat is het effect van gemotoriseerde tweewielers op het milieu, de mobiliteit en de verkeersveiligheid?

ClairCity
We werkten mee aan de vermindering van luchtvervuiling in steden, een project waarbij de burger centraal staat.

e-Freight
We optimaliseerden informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer.

Impact van nieuwe weginfrastructuur op CO2
Wat is het aanzuigeffect van nieuwe infrastructuur voor wegtransport op de uitstoot van broeikasgassen? Wat zijn de gevolgen ...

Nieuwe TREMOVE-baseline
We ontwikkelden een nieuw TREMOVE-basisscenario voor impact assessment van het Witboek.

OPTIMISM
We werkten mee aan een verbeterd inzicht in duurzame mobiliteit op basis van geoptimaliseerde passagiersvervoersdata.

TREMOVE US
We gaven een TREMOVE-training voor de Duke Universiteit van North Carolina.

Lichte vrachtwagens op de transportmarkt
Hoe worden lichte vrachtwagens gebruikt om Europese reglementeringen voor zwaardere vrachtwagens te omzeilen?

Marktpenetratie van LPG-auto's
Wat zijn de voordelen van een verhoogd marktaandeel LPG-auto's in de Europese autovloot?

Reductie van broeikasgasemissies
TML voerde een kwantitatieve analyse uit van de EU-doelstelling en de voorgestelde beleidsmaatregelen om de uitstoot van broe...

Evolutie transportsector 2050
TML bekeek evoluties in de transportsector tot 2050.
TREMOVE-update
We verzorgden de verdere ontwikkeling van het TREMOVE-transportmodel.

COBALT
Wat zouden de gevolgen zijn van internalisatie van externe kosten op transportcorridors?

Ecoscore
We analyseerden de geplande Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.

Kilometerheffing
Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

GLADYSTE
We herschikten de modelstructuur van TREMOVE in een systeemdynamische codering.

GHG-TransPoRD
We bestudeerden de vermindering van broeikasgasemissies door transport na 2020.

TREMOVE België
We inventariseerden de emissies van wegverkeer in België voor de periode 1990 - 2030.

Economische effecten 80 km/u
Wat zijn de economische effecten en kosten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgisch...

Klimaatplan Frankrijk
TML leverde een belangrijke bijdrage aan het klimaatplan voor transport en huishoudens in Frankrijk.
iTREN-2030
We werkten een geïntegreerd transport- en energiemodel tot 2030 uit.

ASSESS
TML voerde de tussentijdse evaluatie uit van de voortgang en impact van de TEN-netwerken en de andere beleidsmaatregelen van ...

FUNDING
TML voerde wetenschappelijk onderzoek naar de financieringsmogelijkheden voor grote investeringen in transportinfrastructuur ...

TREMOVE LOT 1-2-3
LOT 1-2-3 is een TREMOVE-ontwikkelingsproject waarbij een afvalmodule en endogene afdankingsbeslissingen voor personenvoertui...

Premtech
TML evalueerde nieuwe autotechnologieën aan de hand van TREMOVE.