ISEEM
ISEEM staat voor geIntegreerd, Spatio-Economisch en Ecologisch Model. TML ontwikkelde ISEEM in samenwerking met de Universiteit van Gent, het Federaal Planbureau en de Facultés Universitaires de Namur. De ontwikkeling van het model gebeurde in opdracht van het Federaal instituut voor wetenschap en technologie (FWT/Belspo). In een tweede project voor IWT bouwde TLK het ISEEM-model verder uit en werd het uitgebreid naar de Benelux.
Het ISEEM-model is een dynamisch en regionaal algemeen evenwichtsmodel. Deze modellen stellen de economie van een land of gebied voor op basis van kennis over handel, regionale economie en micro-economische theorie. De belangrijkste basisgegevens van het model zijn parameters die het gedrag van consumenten en bedrijven bepalen, een initiële dataset van monetaire transacties en handel binnen de economie en gegevens over het transportnetwerk. Het model beschrijft het gedrag van een aantal representatieve agenten: consumenten, producenten, de overheid, transportfirma’s en investeerders. De agenten van ons model werken, wonen, exporteren en importeren goederen en diensten, betalen en innen belastingen, kopen transportdiensten en verplaatsen zich tussen de regio’s van het model. Hun gedrag wordt afgeleid uit de micro-economische theorie, die de grondslag vormt van ISEEM.
Het model is in evenwicht, wat betekent dat productie en consumptie in balans zijn en dat alle productiefactoren (kapitaalgoederen, arbeid en energie) gebruikt worden. We nemen aan dat de dataset van het model in de beginsituatie een oplossing vormt van het model. De wiskundige formules van het model worden dus in lijn gebracht met de gegevens uit de database, waardoor het model de basissituatie of baseline repliceert. Een modelsimulatie is in principe het inbrengen van een kleine afwijking in de basissituatie, waarna een krachtig oplossingsalgoritme een nieuw evenwicht berekent.
De toepassing van ISEEM verloopt in een aantal logische stappen. Een concrete beleidsvraag wordt eerst vertaald naar een verandering in de economische parameters van het model. Zo evalueren we de effecten van een nieuwe belasting of subsidie, een investering in (transport)infrastructuur of een verandering in de beschikbaarheid van arbeid, kapitaal of een andere productiefactor. Soms vraagt dit extra gegevens of een kleine toevoeging aan de code van het model. Daarna wordt het model gedraaid, zodat de oplossing van het model wordt vergeleken met de initiële waarden van het model.
De uitkomsten zijn relevante economische variabelen en indicatoren. Dit kan de productie (in monetaire waarde) van verschillende sectoren zijn, maar ook indicatoren zoals werkloosheid, welvaart van verschillende bevolkingsgroepen, consumptie, handelsverschuivingen tussen regio’s en veranderingen in pendelarbeid of transporttrips. Het ISEEM-model laat ook toe om effecten op verschillende inkomensklassen te onderzoeken. Daarnaast kunnen zowel de impact op energiegebruik als milieueffecten onderzocht worden.
Het ISEEM-model is een dynamisch en regionaal algemeen evenwichtsmodel. Deze modellen stellen de economie van een land of gebied voor op basis van kennis over handel, regionale economie en micro-economische theorie. De belangrijkste basisgegevens van het model zijn parameters die het gedrag van consumenten en bedrijven bepalen, een initiële dataset van monetaire transacties en handel binnen de economie en gegevens over het transportnetwerk. Het model beschrijft het gedrag van een aantal representatieve agenten: consumenten, producenten, de overheid, transportfirma’s en investeerders. De agenten van ons model werken, wonen, exporteren en importeren goederen en diensten, betalen en innen belastingen, kopen transportdiensten en verplaatsen zich tussen de regio’s van het model. Hun gedrag wordt afgeleid uit de micro-economische theorie, die de grondslag vormt van ISEEM.
Het model is in evenwicht, wat betekent dat productie en consumptie in balans zijn en dat alle productiefactoren (kapitaalgoederen, arbeid en energie) gebruikt worden. We nemen aan dat de dataset van het model in de beginsituatie een oplossing vormt van het model. De wiskundige formules van het model worden dus in lijn gebracht met de gegevens uit de database, waardoor het model de basissituatie of baseline repliceert. Een modelsimulatie is in principe het inbrengen van een kleine afwijking in de basissituatie, waarna een krachtig oplossingsalgoritme een nieuw evenwicht berekent.
De toepassing van ISEEM verloopt in een aantal logische stappen. Een concrete beleidsvraag wordt eerst vertaald naar een verandering in de economische parameters van het model. Zo evalueren we de effecten van een nieuwe belasting of subsidie, een investering in (transport)infrastructuur of een verandering in de beschikbaarheid van arbeid, kapitaal of een andere productiefactor. Soms vraagt dit extra gegevens of een kleine toevoeging aan de code van het model. Daarna wordt het model gedraaid, zodat de oplossing van het model wordt vergeleken met de initiële waarden van het model.
De uitkomsten zijn relevante economische variabelen en indicatoren. Dit kan de productie (in monetaire waarde) van verschillende sectoren zijn, maar ook indicatoren zoals werkloosheid, welvaart van verschillende bevolkingsgroepen, consumptie, handelsverschuivingen tussen regio’s en veranderingen in pendelarbeid of transporttrips. Het ISEEM-model laat ook toe om effecten op verschillende inkomensklassen te onderzoeken. Daarnaast kunnen zowel de impact op energiegebruik als milieueffecten onderzocht worden.
Recente projecten

MKBA 3RX
Dit rapport is een update van de MKBA voor het 3RX-project. De nieuwe berekeningen leiden tot een verbetering van de algemene...

Reboundeffecten van milieumaatregelen
Wat zijn de indirecte effecten van milieumaatregelen?

ISEEM-Benelux
We ontwierpen een geïntegreerd, regionaal economisch model voor de Benelux.

E40 - Haspengouw
We voerden een MKBA uit voor de verbinding tussen Sint-Truiden (Haspengouw) en de E40.

Kilometerheffing
Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?
ISEEM
We werkten mee aan de ontwikkeling en implementatie van een geïntegreerd ruimtelijk-economisch-ecologisch model voor België.

RAEM
We ontwikkelden de nieuwe versie van het Ruimtelijk Algemeen EvenwichtsModel voor Nederland.