Spoor
Recente projecten

CEF MKBA Balen
TML vergeleek de voor- en nadelen van een tweede geëlektrificeerd treinspoor tussen Neerpelt en Balen.

Container Terminal Athus
TML maakte een Europees subsidiedossier met een maatschappelijke kosten-batenanalyse op van de uitbreiding van Container Term...

MKBA treinstations van Ottignies en Mechelen
We maakten een maatschappelijke kosten-batenanalyse van de vernieuwing en capaciteitsuitbreiding van deze treinstations.

Milieu- en klimaatimpact Spoorvisie 2040
Welke impact heeft de implementatie van Spoorvisie 2040 op het energieverbruik en de emissies van transport in België?

Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie
TML wierp een methodologische vooruitblik op de update van de MKBA voor de spoorupgrade in het havengebied Gent-Terneuzen.

De Europese markt voor gecombineerd goederentransport
TML presenteert een overzicht van de Europese markt voor gecombineerd goederentransport (weg-spoor en weg-binnenvaart).

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van diverse spoorprojecten
Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten.

De Nieuwe Rand
Hoe kan het oostelijk deel van het Haventracé op een alternatieve wijze ingedeeld worden?

MKBA 3RX
Dit rapport is een update van de MKBA voor het 3RX-project. De nieuwe berekeningen leiden tot een verbetering van de algemene...

Vergelijking van de CO2-uitstoot van korteafstandsvluchten en alternatieven
We vergeleken de klimaatimpact van het vliegtuig, de trein en de langeafstandsbus voor 25 populaire vliegbestemmingen vanuit ...

TERM-rapporten 2022 - 2026
Digitalisering in het mobilteitssysteem: wat zijn de uitdagingen en opportuniteiten?

Calculator externe kosten Finexpo
TML ontwikkelde een tool om de milieukosten voor internationaal goederenvervoer te berekenen.

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124
De geplande spoorverdubbeling van lijn 124 is een opportuniteit om de huidige ecologische barrières zo veel mogelijk weg te w...

MKBA verduurzaming spoorvervoer
Welke maatschappelijke kosten en baten heeft een verduurzaming van het spoorvervoer, door verdere elektrificatie van het Belg...

Vlaamse Knooppuntenmonitor
Kunnen we een instrument uitwerken voor kwantitatieve analyse van de mobiliteit in de Vlaamse vervoersknooppunten?

Wegwerken drempels voor bundeling van goederenstromen per spoor
TML bracht de fysieke en organisatorische drempels voor de bundeling van goederenstromen per spoor in Vlaanderen in kaart en ...

Optimalisatie en MKBA spoorverbinding Gent-Terneuzen
TML werkte mee aan een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding...

Rhine-Alpine transportstudie
We berekenden het potentieel voor modale verschuivingen op de Rhine-Alpine corridor voor vrachtvervoer.

Belastingdruk op transport
TML onderzocht en verstrekte informatie over de last van belastingen en heffingen op transport.

Level playing field voor goederenvervoer in België
Wat is het effect van een verderzetting van de spoorvervoersubsidie op de betrokken markten en op het level playing field voo...

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen
Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

Spoorcorridor 3RX
TML voerde een haalbaarheidsstudie en MKBA uit voor de spoorcorridor 3RX (Rhein-Ruhr-Rail Connection) tussen België en Duitsl...

Strategisch vrachtmodel Vlaanderen
We boden beleidsondersteuning voor doorrekeningen met het strategisch vrachtmodel voor Vlaanderen.

Ontwikkeling van een nieuw ondersteuningsmechanisme voor de logistieke sector
TML voerde een ex ante analyse uit voor de opvolger van het Marco Poloprogramma van de EC in goederenlogistiek.

Train Scheduling: The Game
Kan een pc-simulatiespelomgeving oplossingen creëren voor treindienstregelingen?

Marktstudie spoorvrachtverkeer corridor C (toekomstige corridor 2)
TML werkte mee aan de transportmarkstudie voor Corridor C.

Kosten-batenanalyse spoorcorridor PP22
Hoe kan de Europese spoorcorridor tussen Duitsland en Griekenland afgewerkt worden en wat zijn de gevolgen?
Spoorcorridor F
Is het mogelijk een spoorcorridor te creëren voor vrachtvervoer tussen België en Polen?

Evaluatie trans-Siberische spoorlijn
TML werkte mee aan een businesscase voor nieuwe trans-Siberische spoorlijncorridordiensten.

MIRA externe kosten
Wie betaalt de negatieve aspecten van transport?

TEN-T-planningsaanpak
TML herbekeek de planningsmethode van het trans-Europese transportnetwerk.

COBALT
Wat zouden de gevolgen zijn van internalisatie van externe kosten op transportcorridors?

Opleiding KBA spoorwegen
We gaven een opleiding van vijf dagen aan de FOD Mobiliteit en Vervoer.

IJzeren Rijn
We werkten aan de vervoersprognoses en MKBA i.v.m. een eventuele reactivering van de IJzeren Rijn.

EMMOSS-model
TML updatet en ontwikkelt het Vlaams emissiemodel voor scheepvaart en spoorwegen.

Arbitrage
We adviseerden de internationale arbitrage tussen Nederland en België over de IJzeren Rijn, meer bepaald de impact van de IJz...

REORIENT
Wat zijn de effecten van het Europees spoorbeleid op goederenverkeer?