Verkeersveiligheid
Transport & Mobility Leuven doet verscheidene studies over verkeersveiligheid. Zo beoordelen we bijvoorbeeld wat de impact op verkeersveiligheid zou zijn van een zone 30 voor heel de bebouwde kom, een circulatieplan, een snelheidsreductie van 70 km/u naar 50 km/u, een conflictvrije verkeerslichtenregeling of nieuw aangelegde fietspaden.
Een belangrijk onderdeel van onderzoek naar verkeersveiligheid is de verkeersveiligheidseffectenbeoordeling (VVEB). Die bestaat uit een aantal voorgeschreven onderdelen, met name de definitie van het probleem, de huidige situatie en een nietsdoen-scenario, de verkeersveiligheidsdoelstellingen, een beoordeling van de gevolgen voor de verkeersveiligheid van de voorgestelde alternatieven, een vergelijking van de alternatieven en de presentatie van de mogelijke oplossingen en een gemotiveerde keuze.
Recente projecten

Tussentijdse evaluatie van het EU-beleidskader voor verkeersveiligheid 2021-2030
Haalt het Europese verkeersveiligheidsbeleid zijn doelstellingen?

Windturbines en verkeersveiligheid
Welke invloed hebben windturbines naast snelwegen op het aantal verkeersongevallen?

Sluipverkeer in de Demervallei en de Druivenstreek
TML zocht naar maatregelen om sluipverkeer in de Demervallei en de Druivenstreek te voorkomen.

Traffic Scout COMPAIR Sint-Niklaas
In het Europese COMPAIR-project wordt een lokaal multimodaal verkeersmodel ontwikkeld, gevoed door burgerverkeerstellingen, o...

Verkeerslichtenonderzoek Tremelobaan
Kunnen verkeerslichten het kruispunt aan de Tremelobaan te Keerbergen veiliger maken?

Bedrijfsleveringsplannen BXL
Hoe optimaliseren we duurzame logistiek?

Onderzoek naar de efficiëntie en het effect van verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer
Wat is de efficiëntie, het effect en het publieke draagvlak van vijf verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer in ...

Verkeersveiligheidseffectenbeoordeling spitsstrook E314 Aarschot - Leuven
TML doet een verkeersveiligheidseffectenbeoordeling voor de mogelijke spitsstrook op de E314 tussen Aarschot en Leuven.

AMALFI: Autonoom Meetnetwerk voor de Analyse van Leefbare FietsInfrastructuur
Het AMALFI-project zal met goedkope sensoren, ad hoc videoanalyse en innovatieve modelleringstechnieken een gedetailleerde fu...

Effectbeoordeling gewichten en afmetingen van zware voertuigen
TML bestudeerde een mogelijke herziening van het Europees wettelijk kader voor maximaal toegestane gewichten en afmetingen va...

Leefbuurt Ottenburg
TML verleende verkeerskundig advies bij de ontwikkeling van een masterplan voor Ottenburg. Hierbij wilde men de dorpskern ver...

Herziening van de richtlijnen voor technische controle
We evalueerden de richtlijnen voor technische controle op de weg, ontworpen om de veiligheid op Europese wegen te verbeteren.

Evaluatie W&D Richtlijn
TML werkte mee aan de ex post evaluatie van Richtlijn 96/53 voor Gewichten en Afmetingen van wegvoertuigen.

GEMINI
In het GEMINI-project worden nieuwe oplossingen voor gedeelde mobiliteit ontworpen en in acht missiesteden geïmplementeerd.

Lubbeek slimme regio
Voor de gemeente Lubbeek werkten we mee aan een digital twin om verkeersstromen en fietsveiligheid in kaart te brengen om de ...

MOBER Cardoensite Hasselt
TML werkte een mobiliteitsstudie uit van een nieuwbouwproject te Hasselt.

Concept circulatieplannen Good Move
Wat kan je met goede circulatieplannen bereiken? TML werkte een nota uit waarin dit onderwerp werd toegelicht.

MKBA A12
TML verzorgde een MKBA voor de herinrichting van de A12 tussen Wilrijk en Boom.

C-Roads Antwerpen - Helmond
TML onderzoekt manieren om coöperatieve intelligente transportsystemen te integreren met geavanceerde rijhulpsystemen.

De impact van gemotoriseerde tweewielers
Wat is het effect van gemotoriseerde tweewielers op het milieu, de mobiliteit en de verkeersveiligheid?

Audit fietsbeleid Grez-Doiceau
TML evalueerde het het fietsbeleid van Grez-Doiceau.

De Nieuwe Rand
Hoe kan het oostelijk deel van het Haventracé op een alternatieve wijze ingedeeld worden?

Microsimulaties Hasselt
TML onderzocht met behulp van een microsimulatiemodel nieuwe kruispuntontwerpen op de Kempische Steenweg (N74) en circulatiem...

Adviesverlening op het gebied van autoveiligheid
TML adviseert DG GROW op vlak van autoveiligheid.

Inrichtingsplan woonontwikkelingsgebied Wakkerzeelsebaan - Ursulinenstraat Wijgmaal
TML werkte mee aan een mobiliteitsstudie voor de opmaak van een duurzaam en haalbaar inrichtingsplan voor het woonontwikkelin...

Eiland Zwijnaarde Noord
Welke mogelijke impact heeft een nieuwe ontwikkeling op Eiland Zwijnaarde-Noord?

Innovatiepartnerschap Mobilidata Core
TML werkt mee aan de monitoring en evaluatie binnen het Mobilidata Core programma.

OptiRoutS
In dit project werd aan de hand van een combinatie van klassieke verkeersmodellen en artificiële intelligentie een voorspelle...

Effecten van te zware voertuigen op de weginfrastructuur en de verkeersveiligheid
Wat is het effect van te zware voertuigen op de wegeninfrastructuur en de verkeersveiligheid? Welke geschikte beleidsinstrum...

Herinrichting politiesite Groendreef Gent
De politiesite in de Groendreef (Gent) werd heringericht om aan de huidige noden te voldoen.

SCALE-UP
TML coördineert de ontwikkeling en uitvoering van haalbare en efficiënte evaluatieplannen in de drie SCALE-UP-steden.

Masterplan Jessa ziekenhuis - mobiliteitseffectenrapportage
TML verzorgt een mobiliteitseffectenrapportage voor de Jessa Campus in Hasselt.

MKBA R0 Noord
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

MER verbinding N10 en R11 Krijgsbaan
TML werkt een verkeerstechnische analyse uit voor de opmaak van een MER voor de verbinding N10 en R11 Krijgsbaan.

Context Aware Control (ConACon)
Hoe controleren we de veiligheid van systemen die in variabele omstandigheden moeten kunnen functioneren?

Verkeerskundige ondersteuning bouw Oosterweelverbinding
TML is, samen met Sweco en Tractebel, een van de mobiliteitsadiviseurs voor Lantis.

TransAID
In het TransAID-project onderzochten we hoe verkeersmanagement rekening kan houden met geautomatiseerde voertuigen om zo de d...

Minder Hinder aanpak bruggen Albertkanaal
We ondersteunden aannemer Franki bij het uitwerken van de Minder Hinder aanpak bij de werken aan de bruggen.
Minder Hinder Noorderlijn Antwerpen
Brabo 2: TML ondersteunde de Minder Hinder aanpak voor de Noorderlijn in Antwerpen.

De impact van trajectcontrole
We werkten een beknopte effectenbeoordeling uit van trajectcontrole op de E40 in België.

Minder Hinder BRABO
TML ontwikkelde de Minder Hinder aanpak voor de BRABO 2-tramlijnen in Antwerpen.

Veiligheidsaspecten van bandengebruik
Veiligheidsaspecten van bandenkeuze en -gebruik in de EU: weersomstandigheden, groefdiepte, bandendruk monitorsysteem en cons...

Veiligheidsbeheer van weginfrastructuur
TML voerde een ex post evaluatie uit van de Richtlijn 2008/96/EC. Wat waren de belangrijkste effecten op de verkeersveilighei...

Training van professionele bestuurders
TML onderzocht de effectiviteit en mogelikjke verbetering van het Europese wetgevende kader rond de training van professionel...

Snelheidsbegrenzers
We evalueerden snelheidsbegrenzers voor commercieel transport.

R20 Louisaplein - Naamsepoort
We voerden een verkeersstudie uit voor de herinrichting van de R20, Waterloolaan en Gulden Vlieslaan in Brussel.

Minder Hinder: een overzicht
Een overzicht van alle Minder Hinder projecten die TML uitwerkte.

Verkeerslichtenregelingen: een overzicht
Een overzicht van alle verkeerslichtenregelingen die TML uitwerkte.