Binnenvaart en zeevaart
Recente projecten

Strategisch plan voor de Vlaamse Waterweg nv
Wat zijn de macro-economische en maatschappelijke effecten van het Strategisch plan 2030 van de Vlaamse Waterweg nv?

Actualisatie scheepvaartrechten
TML herziet de scheepvaartrechten in Vlaanderen.

Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie
TML wierp een methodologische vooruitblik op de update van de MKBA voor de spoorupgrade in het havengebied Gent-Terneuzen.

Effectbeoordeling van beleidsmaatregelen rond geharmoniseerde Rivier Informatie Diensten
Welke economische, sociale en milieugerelateerde impacts heeft een mogelijke nieuwe Europese richtlijn rond River Information...

De Europese markt voor gecombineerd goederentransport
TML presenteert een overzicht van de Europese markt voor gecombineerd goederentransport (weg-spoor en weg-binnenvaart).

Onderzoek naar onbemande vaart en overslag
Kan onbemand varen met kleine schepen een oplossing betekenen voor de binnenvaart op de Kempische kanalen?

TERM-rapporten 2022 - 2026
Digitalisering in het mobilteitssysteem: wat zijn de uitdagingen en opportuniteiten?

Calculator externe kosten Finexpo
TML ontwikkelde een tool om de milieukosten voor internationaal goederenvervoer te berekenen.

De estuaire vaart en haar mogelijke ontwikkelingen op middellange termijn
Wat zijn de technische mogelijkheden om een betere dienstverlening in de estuaire vaart te bereiken?

Voorbereidend onderzoek over het koolstofvrij maken van de Belgische zeescheepvaartsector
De zeescheepvaart is verantwoordelijk voor de hoogste CO2-uitstoot in de Belgische wateren. Het koolstofvrij maken van deze s...

Mogelijke ondersteunende maatregelen voor estuaire vaart, binnenvaart en spoor
TML onderzoekt welke maatregelen mogelijk zijn voor de estuaire vaart, de binnenvaart en het spoor.

Vlaamse Knooppuntenmonitor
Kunnen we een instrument uitwerken voor kwantitatieve analyse van de mobiliteit in de Vlaamse vervoersknooppunten?

Strategisch vrachtmodel Vlaanderen
We boden beleidsondersteuning voor doorrekeningen met het strategisch vrachtmodel voor Vlaanderen.

Optimalisatie inzameling scheepsafval
Kan Vlaanderen voorzien in een betere inzameling van het scheepsbedrijfsafval van de binnenvaart?

Emissies van broeikasgassen verminderen in maritiem transport
Wat zijn de mogelijkheden om broeikasgasemissie in Europees maritiem transport te verminderen?

Impact van de vereenvoudiging van het handelsverkeer
Kan een geavanceerd elektronisch systeem de invoer en uitvoer van containers vereenvoudigen?
Maritieme emissiecontrolegebieden
We werkten mee aan een nieuw trendscenario voor de emissies van zeeschepen tot 2050, inclusief de kosten die nodig zijn om de...

WereldContainerModel (WCM)
Het wereldcontainermodel in een notendop.

Externe kosten van maritiem transport
Wat zijn de gevolgen van de herziening van MARPOL Annex VI in 2015?

Concurrentiepositie Short Sea Shipping
We analyseerden de concurrentiepositie van Short Sea Shipping ten opzichte van wegtransport en spoorvervoer.

Short Sea Shipping
Kan Short Sea Shipping een alternatief zijn voor wegtransport over lange afstanden?

Marktgerelateerde instrumenten voor de vermindering van luchtvervuiling
We evalueerden beleidsopties voor de vermindering van luchtvervuiling door zeevaart.

IMMI2
TML berekende de luchtkwaliteit langs waterwegen en in de havens.

ECCONET
Wat zijn de effecten van klimaatverandering op het binnenlandse waterwegennetwerk?

EMMOSS-model
TML updatet en ontwikkelt het Vlaams emissiemodel voor scheepvaart en spoorwegen.