Smart mobility
TML kan bijgevolg een uitgebreide ervaring voorleggen op het gebied van volgende disciplines en competenties:
- Acceptatie en gedragsverandering.
- Procesbegeleiding.
- Communicatie.
- C-ITS (Coöperatieve Intelligente TransportSystemen).
- Technology watching.
Recente projecten

AutoWal
Welke variabelen en actoren beïnvloeden het automobiliteitssysteem in Wallonië?

Grensoverschrijdende fietsinfrastructuur in Europa
Hoe krijgen we een duidelijk beeld van de huidige fietsinfrastructuur in Europa, om gerichter te kunnen investeren in de toek...

Market readiness van zero-emissie zware voertuigen en de benodigde infrastructuur
Hoeveel elektrische en waterstofaangedreven vrachtwagens zullen er tegen 2030 op de Europese wegen rijden?

Vereisten voor efficiënt en duurzaam internationaal autoverhuur
Hoe kan een mogelijke EU-initiatief de efficiëntie van de internationale autoverhuurmarkt verbeteren?

Betrouwbare integriteit en authenticiteit voor wegtoepassingen (TIARA)
Hoe kunnen nationale wegbeheerders een betrouwbare en veilige data-infrastructuur realiseren?

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven
Hoe kunnen we het gebruik van een waaier aan mobiliteitsdiensten stimuleren via een mobiliteitsbudget voor stadsbewoners?

MAIA
TML werkt mee aan een toolbox ter ondersteuning van multimodale toegang tot intelligente luchthavens.

Herziening van de richtlijnen voor technische controle
We evalueerden de richtlijnen voor technische controle op de weg, ontworpen om de veiligheid op Europese wegen te verbeteren.

GEMINI
In het GEMINI-project worden nieuwe oplossingen voor gedeelde mobiliteit ontworpen en in acht missiesteden geïmplementeerd.

Effectbeoordeling van beleidsmaatregelen rond geharmoniseerde Rivier Informatie Diensten
Welke economische, sociale en milieugerelateerde impacts heeft een mogelijke nieuwe Europese richtlijn rond River Information...

C-Roads Antwerpen - Helmond
TML onderzoekt manieren om coöperatieve intelligente transportsystemen te integreren met geavanceerde rijhulpsystemen.

Kansenrapport elektrisch vervoer en laadinfrastructuur in België
Welke opportuniteiten zijn er voor elektrisch vervoer en laadinfrastructuur op de Belgische markt?

Data-evaluatie circulatieplan stad Aalst
Na de invoering van het vernieuwde circulatieplan in Aalst, voerde TML een evaluatie uit op basis van verschillende kwantitat...

Visie vrachtwagenparkeren
TML werkte mee aan een gedragen visie op vrachtwagenparkeren in Vlaanderen.

Onderzoek naar onbemande vaart en overslag
Kan onbemand varen met kleine schepen een oplossing betekenen voor de binnenvaart op de Kempische kanalen?

Vilvoorde verkeer- en parkeergeleiding met ANPR- en PGS-technologie
Hoe bewegen we naar een slim digitaal ANPR- en parkeergeleidingssysteem om autodruk te weren en de stadskern bereikbaar en le...

Adviesverlening op het gebied van autoveiligheid
TML adviseert DG GROW op vlak van autoveiligheid.

Ontwerpen van verkeersmanagementsysteem voor Albanië
TML werkte mee aan de ontwikkeling van een verkeersmanagementsysteem voor Albanië.

Innovatiepartnerschap Mobilidata Core
TML werkt mee aan de monitoring en evaluatie binnen het Mobilidata Core programma.

Ondersteuning Belgian Mobility Dashboard
TML ondersteunde de uitwerking van het Belgian Mobility Dashboard.

nuMIDAS
nuMIDAS was een Horizon 2020-onderzoeksproject, geleid door TML, dat een toolkit bouwde om beleidsmakers in steden te helpen ...

Kansenrapport slimme/duurzame mobiliteit in België
Welke opportuniteiten zijn er voor slimme mobiliteit op de Belgische markt?

Mobiliteitsmanagement met ANPR
Hoe kunnen ANPR-camera's ingezet worden voor mobiliteitsmanagement?

Verkeersgeleidingssysteem stad Leuven
TML voerde een technische en verkeerskundige studie voor een verkeersgeleidingssysteem in Leuven.

SEARUB
Welke gevolgen hebben bestuurdersassistentie en automatisatie voor Europees beleid en wetgeving?

Context Aware Control (ConACon)
Hoe controleren we de veiligheid van systemen die in variabele omstandigheden moeten kunnen functioneren?

Coöperatieve ITS-gebruikersbeleving
TML onderzoekt de gebruikersbeleving van Coöperatieve Intelligente Transportsystemen (C-ITS).

Telraam
We ontwikkelden en implementeerden crowd-sourced, automatische verkeerstellingen met low cost apparatuur.

SMARTA
Hoe kunnen we meer inzetten op duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen in rurale gebieden?

Potentieel van wegtransportinfrastructuur op vlak van CO2-uitstoot
Welke beleidsmaatregelen gelinkt aan wegtransportinfrastructuur hebben potentieel om de CO2-uitstoot te beteugelen?

SECREDAS
Wat is de veiligheid, betrouwbaarheid en privacy van volledig geautomatiseerde voertuigen en gerobotiseerde apparatuur?

Garage Swap
Hoe kunnen we parkeerplaatsen vervangen door alternatieven voor duurzame deelmobiliteit?

CITRUS
We testten coöperatieve intelligente vervoerssystemen voor vrachtwagens in Vlaanderen (België) in de praktijk.

TransAID
In het TransAID-project onderzochten we hoe verkeersmanagement rekening kan houden met geautomatiseerde voertuigen om zo de d...

Onbemande luchtvaartuigen
Kan het gebruik van onbemande luchtvaartuigen helpen bij mobiliteitsgerelateerde vraagstukken?

Ondersteuning ITS-actieplan Vlaanderen
TML ondersteunde de Vlaamse Overheid bij de opmaak van haar ITS-actieplan.

METHOD
TML werkte mee aan METHOD: wegbeheer door gebruik van mensgerichte ontwerpen.

Guide2Wear
Welke rol kunnen draagbare apparaten spelen binnen toekomstige reisdiensten?

HoPE
Het HoPE-project (Holistic Personal public Eco-Mobility) ontwikkelde een platform voor veilige betalingen en slimme multimoda...

TransMob
Binnen het TransMOB-project ondersteunden we slimme mobiliteit met data-analyses.

EMDAS
Wat is de impact van autonome voertuigen en actieve veiligheidssystemen op de verkeersveiligheid?

Overzicht ITS-markt in België (2010)
Wat zijn de opportuniteiten en obstakels voor Nederlandse bedrijven op de Belgische ITS-markt?

OPTIMISM
We werkten mee aan een verbeterd inzicht in duurzame mobiliteit op basis van geoptimaliseerde passagiersvervoersdata.

Ondersteuning bij slimme mobiliteit
Slimme kilometerheffing bewijst het nut van het wijzigen en sturen van mobiliteitsgedrag.

CityMobil
Wat zijn de mogelijkheden voor transportsystemen zonder chauffeur in Londen en Rome?