Economie en prijsbeleid

Economische instrumenten spelen een groeiende rol in het beïnvloeden van ons verkeers- en vervoersgedrag. Ze worden alsmaar belangrijker om zowel autoverkeer als openbaar vervoer efficiënter te laten verlopen.

Wij passen de laatste ontwikkelingen binnen de economische theorie toe op het verkeers- en vervoersbeleid op Vlaams, Belgisch en Europees niveau. Een belangrijke basis daarbij is onze grondige kennis van numerieke evenwichtsmodellen voor het bepalen van de welvaartskosten van transportmaatregelen.

Recente projecten

Weergavefilter
24107

Monitoring van de overstap naar emissievrije voertuigen in Europa

TML werkt aan Key Performance Indicators om de overgang naar zero-emissie personenauto's en bestelwagens op te volgen.

autowal

AutoWal

Welke variabelen en actoren beïnvloeden het automobiliteitssysteem in Wallonië?

TML135a

Market readiness van zero-emissie zware voertuigen en de benodigde infrastructuur

Hoeveel elektrische en waterstofaangedreven vrachtwagens zullen er tegen 2030 op de Europese wegen rijden?

TML097a

De fietseconomie in België

Welke economische impact heeft de Belgische fietssector?

TML295v

Vereisten voor efficiënt en duurzaam internationaal autoverhuur

Hoe kan een mogelijke EU-initiatief de efficiëntie van de internationale autoverhuurmarkt verbeteren?

23045

Notitie advies vrachtwagenheffing tariefstructuur en notitie tarieferosie

In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ging TML na of voorgestelde tariefstructuren voldoen aan de e...

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven

Hoe kunnen we het gebruik van een waaier aan mobiliteitsdiensten stimuleren via een mobiliteitsbudget voor stadsbewoners?

Container Terminal Athus

Container Terminal Athus

TML maakte een Europees subsidiedossier met een maatschappelijke kosten-batenanalyse op van de uitbreiding van Container Term...

trucksWD1

Effectbeoordeling gewichten en afmetingen van zware voertuigen

TML bestudeerde een mogelijke herziening van het Europees wettelijk kader voor maximaal toegestane gewichten en afmetingen va...

22057

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit

TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.

Update SCBA Rail Gent-Terneuzen: methodology

Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie

TML wierp een methodologische vooruitblik op de update van de MKBA voor de spoorupgrade in het havengebied Gent-Terneuzen.

trucksWD

Evaluatie W&D Richtlijn

TML werkte mee aan de ex post evaluatie van Richtlijn 96/53 voor Gewichten en Afmetingen van wegvoertuigen.

Geharmoniseeerde Rivier Informatie Diensten

Effectbeoordeling van beleidsmaatregelen rond geharmoniseerde Rivier Informatie Diensten

Welke economische, sociale en milieugerelateerde impacts heeft een mogelijke nieuwe Europese richtlijn rond River Information...

gecombineerd goederentransport

De Europese markt voor gecombineerd goederentransport

TML presenteert een overzicht van de Europese markt voor gecombineerd goederentransport (weg-spoor en weg-binnenvaart).

autobaan

De betaalbaarheid van autorijden in de toekomst

TML onderzocht de mogelijke gevolgen voor de betaalbaarheid van autorijden van het bestaande Europees beleid en van voorstell...

21094

De tweedehandsmarkt van elektrische wagens in de EU

Welke effecten heeft de elektrificatie van transport op bedrijfswagenparken in Europa?

gemotoriseerde tweewielers

De impact van gemotoriseerde tweewielers

Wat is het effect van gemotoriseerde tweewielers op het milieu, de mobiliteit en de verkeersveiligheid?

Smartmove_web

Impactstudies SmartMove

TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze...

verkeerscontrolecentrum

Ontwerpen van verkeersmanagementsysteem voor Albanië

TML werkte mee aan de ontwikkeling van een verkeersmanagementsysteem voor Albanië.

bmd

Ondersteuning Belgian Mobility Dashboard

TML ondersteunde de uitwerking van het Belgian Mobility Dashboard.

filebeeld

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid

Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de con...

CO2 evolutie

Impactanalyse: verschuiving van publieke middelen naar openbaar vervoer en actieve modi

Wat is het potentieel van een verschuiving van publieke middelen naar actieve modi en openbaar vervoer?

Coverbeeld Noord-Zuid Limburg

Complex Project Noord-Zuid Limburg

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

goederentrein

Wegwerken drempels voor bundeling van goederenstromen per spoor

TML bracht de fysieke en organisatorische drempels voor de bundeling van goederenstromen per spoor in Vlaanderen in kaart en ...

file personenwagens

Kilometerheffing personenwagens

Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de...

autosnelweg

Kostenberekening vermindering broeikasgasemissies transportsector

Welke transportgerelateerde maatregelen kunnen broeikasgasemissies reduceren en welke kosten komen hierbij kijken?

vrachtvervoer

Belastingdruk op transport

TML onderzocht en verstrekte informatie over de last van belastingen en heffingen op transport.

Cover 'Fietsbeleid brengt op'

Maatschappelijke kosten & baten van fietsen

TML bood inhoudelijke ondersteuning bij het uitwerken van een brochure in verband met de maatschappelijke kosten en baten van...

informatiebord busstation

Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer

We steunden de Vlaamse Regering bij de onderbouwing en financiering van het kernnet en bredere marktwerking van het aanvullen...

16017_webpicture

De kost van non-Schengen

Wat zijn de directe effecten van het opzeggen van het Schengenverdrag op het wegtransport?

achteruitkijkspiegel auto

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen

Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

15092_rescale

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden

Wat zijn de effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit (in casu rekeningrijden voor personenwagens)?

wagenpark

CO2-regulering en snelheidsbegrenzers

Welke rol zouden snelheidsbegrenzers kunnen spelen in de CO2-regulering voor lichte commerciële voertuigen?

tweedehandswagens

De tweedehandsmarkt voor auto's en lichte commerciële voertuigen in Europa

TML bestudeerde de prijshantering en doorverkoop van tweedehands auto's en lichte commerciële voertuigen.

vliegtuig dat aan het landen is - pixabay

INTUIT

TML werkte mee aan interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

verkeerstoren luchthaven

COMPAIR

Is het tijd om het beheer en de controle van luchtverkeer te liberaliseren?

kilometerheffing

Impact kilometerheffing vrachtwagens op Belgische voedingsindustrie

Wat zijn de directe kosten en economische impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens op de voedingsindustrie?

fietser

Fietsen in Brussel, wat brengt het op?

Wat zijn de directe en indirecte effecten bij een aandeel van 20% fietsen?

tweedehandsmarkt1

De markt voor tweedehandswagens

Waarom presteert de Europese tweedehandsmarkt slecht en welke acties kan de EU ondernemen om ze te versterken?

zebrapad

Veiligheidsbeheer van weginfrastructuur

TML voerde een ex post evaluatie uit van de Richtlijn 2008/96/EC. Wat waren de belangrijkste effecten op de verkeersveilighei...

passagier trein

Personenverkeer en mobiliteitsstatistieken

TML werkte een handleiding uit voor het verzamelen van Europese mobiliteitsstatistieken van personen op de weg.

TML087a1

Effectenbeoordeling van de internalisering in transport

We werkten mee aan de inventaris van bestaande maatregelen voor de internalisering van externe kosten van alle vervoersmodi.

Brusselse-Ring

Second opinion Brusselse Ring

We vergeleken het effect van een verbreding van de ring met het effect van rekeningrijden op files en gezondheid.

13_33

Betaalbare en rendabele taxi’s in BHG

We onderzochten de bestaande tariefstructuur voor taxi's in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

tabel rebound effecten

Reboundeffecten van milieumaatregelen

Wat zijn de indirecte effecten van milieumaatregelen?

vrachtwagens

e-Freight

We optimaliseerden informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer.

snelheidsmeter

Snelheidsbegrenzers

We evalueerden snelheidsbegrenzers voor commercieel transport.

TML072s

Potentieel EV voor de overheidsvloot

We bestudeerden het potentieel en de economische en milieugerelateerde impact van de vervanging van conventionele voertuigen ...

vrachtwagen

I-C-EU

Wat is de impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa?

11_52

ToPDAd

We ontwikkelden innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse van regionaal adaptatiebeleidmogelijk...

Belgie

Invoering van een kilometerheffing en wegenvignet in België

België voert een kilometerheffing voor vrachtwagens en een wegenvignet voor lichte voertuigen in het Vlaamse, Brusselse Hoofd...

external_costs_maritime_transport

Externe kosten van maritiem transport

Wat zijn de gevolgen van de herziening van MARPOL Annex VI in 2015?

geld

MIRA externe kosten

Wie betaalt de negatieve aspecten van transport?

logo Neujobs

NEUJOBS

Werkgelegenheid 2025: Hoe zullen veelvoudige veranderingen de Europese arbeidsmarkt beïnvloeden?

transportsector

Evolutie transportsector 2050

TML bekeek evoluties in de transportsector tot 2050.

08_19

ICEWIN

Wat zijn de economische effecten van transportonderbrekingen in de Baltische Zee wegens ijswinters?

rails

COBALT

Wat zouden de gevolgen zijn van internalisatie van externe kosten op transportcorridors?

snelweg met file

Ecoscore

We analyseerden de geplande Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.

selectionArtboard1-ws

Kilometerheffing

Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

Sustrus

SUSTRUS

We ontwikkelden een ruimtelijk-economisch-ecologisch model ter ondersteuning van het duurzaamheidsbeleid van Rusland.

Etis Plus logo

ETISplus

We werkten mee aan het Europees Informatiesysteem voor Transportbeleid, met als doel een methodologie voor dataverzameling vo...

externekosten

Externe kosten van wegverkeer

Wat zijn de externe kosten van wegverkeer voor emissies, files, geluidhinder en ongevallen in Vlaanderen (1990 - 2002)?

tanken auto

TRENEN

Wat is de optimale taksstructuur voor de transportsector in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Finland en Nederland?

© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign