Economie en prijsbeleid
Wij passen de laatste ontwikkelingen binnen de economische theorie toe op het verkeers- en vervoersbeleid op Vlaams, Belgisch en Europees niveau. Een belangrijke basis daarbij is onze grondige kennis van numerieke evenwichtsmodellen voor het bepalen van de welvaartskosten van transportmaatregelen.
Recente projecten

Monitoring van de overstap naar emissievrije voertuigen in Europa
TML werkt aan Key Performance Indicators om de overgang naar zero-emissie personenauto's en bestelwagens op te volgen.

AutoWal
Welke variabelen en actoren beïnvloeden het automobiliteitssysteem in Wallonië?

Market readiness van zero-emissie zware voertuigen en de benodigde infrastructuur
Hoeveel elektrische en waterstofaangedreven vrachtwagens zullen er tegen 2030 op de Europese wegen rijden?

De fietseconomie in België
Welke economische impact heeft de Belgische fietssector?

Vereisten voor efficiënt en duurzaam internationaal autoverhuur
Hoe kan een mogelijke EU-initiatief de efficiëntie van de internationale autoverhuurmarkt verbeteren?

Notitie advies vrachtwagenheffing tariefstructuur en notitie tarieferosie
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ging TML na of voorgestelde tariefstructuren voldoen aan de e...

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven
Hoe kunnen we het gebruik van een waaier aan mobiliteitsdiensten stimuleren via een mobiliteitsbudget voor stadsbewoners?

Container Terminal Athus
TML maakte een Europees subsidiedossier met een maatschappelijke kosten-batenanalyse op van de uitbreiding van Container Term...

Effectbeoordeling gewichten en afmetingen van zware voertuigen
TML bestudeerde een mogelijke herziening van het Europees wettelijk kader voor maximaal toegestane gewichten en afmetingen va...

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit
TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.

Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie
TML wierp een methodologische vooruitblik op de update van de MKBA voor de spoorupgrade in het havengebied Gent-Terneuzen.

Evaluatie W&D Richtlijn
TML werkte mee aan de ex post evaluatie van Richtlijn 96/53 voor Gewichten en Afmetingen van wegvoertuigen.

Effectbeoordeling van beleidsmaatregelen rond geharmoniseerde Rivier Informatie Diensten
Welke economische, sociale en milieugerelateerde impacts heeft een mogelijke nieuwe Europese richtlijn rond River Information...

De Europese markt voor gecombineerd goederentransport
TML presenteert een overzicht van de Europese markt voor gecombineerd goederentransport (weg-spoor en weg-binnenvaart).

De betaalbaarheid van autorijden in de toekomst
TML onderzocht de mogelijke gevolgen voor de betaalbaarheid van autorijden van het bestaande Europees beleid en van voorstell...

De tweedehandsmarkt van elektrische wagens in de EU
Welke effecten heeft de elektrificatie van transport op bedrijfswagenparken in Europa?

De impact van gemotoriseerde tweewielers
Wat is het effect van gemotoriseerde tweewielers op het milieu, de mobiliteit en de verkeersveiligheid?

Impactstudies SmartMove
TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze...

Ontwerpen van verkeersmanagementsysteem voor Albanië
TML werkte mee aan de ontwikkeling van een verkeersmanagementsysteem voor Albanië.

Ondersteuning Belgian Mobility Dashboard
TML ondersteunde de uitwerking van het Belgian Mobility Dashboard.

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid
Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de con...

Impactanalyse: verschuiving van publieke middelen naar openbaar vervoer en actieve modi
Wat is het potentieel van een verschuiving van publieke middelen naar actieve modi en openbaar vervoer?

Complex Project Noord-Zuid Limburg
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

Wegwerken drempels voor bundeling van goederenstromen per spoor
TML bracht de fysieke en organisatorische drempels voor de bundeling van goederenstromen per spoor in Vlaanderen in kaart en ...

Kilometerheffing personenwagens
Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de...

Kostenberekening vermindering broeikasgasemissies transportsector
Welke transportgerelateerde maatregelen kunnen broeikasgasemissies reduceren en welke kosten komen hierbij kijken?

Belastingdruk op transport
TML onderzocht en verstrekte informatie over de last van belastingen en heffingen op transport.

Maatschappelijke kosten & baten van fietsen
TML bood inhoudelijke ondersteuning bij het uitwerken van een brochure in verband met de maatschappelijke kosten en baten van...
Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer
We steunden de Vlaamse Regering bij de onderbouwing en financiering van het kernnet en bredere marktwerking van het aanvullen...

De kost van non-Schengen
Wat zijn de directe effecten van het opzeggen van het Schengenverdrag op het wegtransport?

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen
Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden
Wat zijn de effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit (in casu rekeningrijden voor personenwagens)?

CO2-regulering en snelheidsbegrenzers
Welke rol zouden snelheidsbegrenzers kunnen spelen in de CO2-regulering voor lichte commerciële voertuigen?

De tweedehandsmarkt voor auto's en lichte commerciële voertuigen in Europa
TML bestudeerde de prijshantering en doorverkoop van tweedehands auto's en lichte commerciële voertuigen.

INTUIT
TML werkte mee aan interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

COMPAIR
Is het tijd om het beheer en de controle van luchtverkeer te liberaliseren?

Impact kilometerheffing vrachtwagens op Belgische voedingsindustrie
Wat zijn de directe kosten en economische impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens op de voedingsindustrie?

Fietsen in Brussel, wat brengt het op?
Wat zijn de directe en indirecte effecten bij een aandeel van 20% fietsen?

De markt voor tweedehandswagens
Waarom presteert de Europese tweedehandsmarkt slecht en welke acties kan de EU ondernemen om ze te versterken?

Veiligheidsbeheer van weginfrastructuur
TML voerde een ex post evaluatie uit van de Richtlijn 2008/96/EC. Wat waren de belangrijkste effecten op de verkeersveilighei...

Personenverkeer en mobiliteitsstatistieken
TML werkte een handleiding uit voor het verzamelen van Europese mobiliteitsstatistieken van personen op de weg.

Effectenbeoordeling van de internalisering in transport
We werkten mee aan de inventaris van bestaande maatregelen voor de internalisering van externe kosten van alle vervoersmodi.

Second opinion Brusselse Ring
We vergeleken het effect van een verbreding van de ring met het effect van rekeningrijden op files en gezondheid.

Betaalbare en rendabele taxi’s in BHG
We onderzochten de bestaande tariefstructuur voor taxi's in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Reboundeffecten van milieumaatregelen
Wat zijn de indirecte effecten van milieumaatregelen?

e-Freight
We optimaliseerden informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer.

Snelheidsbegrenzers
We evalueerden snelheidsbegrenzers voor commercieel transport.

Potentieel EV voor de overheidsvloot
We bestudeerden het potentieel en de economische en milieugerelateerde impact van de vervanging van conventionele voertuigen ...

I-C-EU
Wat is de impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa?

ToPDAd
We ontwikkelden innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse van regionaal adaptatiebeleidmogelijk...

Invoering van een kilometerheffing en wegenvignet in België
België voert een kilometerheffing voor vrachtwagens en een wegenvignet voor lichte voertuigen in het Vlaamse, Brusselse Hoofd...

Externe kosten van maritiem transport
Wat zijn de gevolgen van de herziening van MARPOL Annex VI in 2015?

MIRA externe kosten
Wie betaalt de negatieve aspecten van transport?

NEUJOBS
Werkgelegenheid 2025: Hoe zullen veelvoudige veranderingen de Europese arbeidsmarkt beïnvloeden?

Evolutie transportsector 2050
TML bekeek evoluties in de transportsector tot 2050.

ICEWIN
Wat zijn de economische effecten van transportonderbrekingen in de Baltische Zee wegens ijswinters?

COBALT
Wat zouden de gevolgen zijn van internalisatie van externe kosten op transportcorridors?

Ecoscore
We analyseerden de geplande Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.

Kilometerheffing
Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

SUSTRUS
We ontwikkelden een ruimtelijk-economisch-ecologisch model ter ondersteuning van het duurzaamheidsbeleid van Rusland.
ETISplus
We werkten mee aan het Europees Informatiesysteem voor Transportbeleid, met als doel een methodologie voor dataverzameling vo...
Externe kosten van wegverkeer
Wat zijn de externe kosten van wegverkeer voor emissies, files, geluidhinder en ongevallen in Vlaanderen (1990 - 2002)?

TRENEN
Wat is de optimale taksstructuur voor de transportsector in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Finland en Nederland?