Federale overheid als launching customer van elektrische mobiliteit
12.31
2012
TML analyseerde het huidige wagenpark van verschillende federale overheidsdiensten en autonome overheidsbedrijven, met als doel de vervanging door elektrische voertuigen te faciliteren. Zes proefprojecten voor de 1.500 à 2.000 voertuigen werden geïdentificeerd, waarbij de investerings- en nettokosten en de milieu-impact voor elk project in kaart werden gebracht.
De FOD Economie heeft een Nationaal Masterplan voor het stimuleren van elektrische mobiliteit in België opgesteld dat van elektrische mobiliteit in België een succesverhaal moet maken. Een van de 13 actiedomeinen is de rol van de overheid als launching customer. Dit actiedomein betreft het aanwenden van de overheidsvloot als een testcase, een pionier voor het overschakelen van conventionele naar elektrische mobiliteit binnen hun eigen vloot.
In deze studie analyseerde TML het actuele wagenpark van verschillende federale overheidsdiensten en autonome overheidsbedrijven met als doel een vervanging door elektrische wagens te kunnen realiseren. We onderzoeken de EV-alternatieven, het gebruikspatroon, de sites en noodzakelijk laadinfrastructuur.
We identificeerden zes mogelijke proefprojecten voor de 1.500 à 2.000 voertuigen in het wagenpark van de federale overheidsdiensten. Voor elk proefproject berekenden we de investeringskosten en de totale nettokosten (of opbrengsten) over de levensduur van de wagens, inclusief de milieu-impact.
Enkele interessante pistes zijn het vervangen van een deel van de conventionele pool- en/of interventiewagens door elektrische varianten. De introductie van elektrische fietsen en het vervangen van toegewezen voertuigen voor leidinggevende ambtenaren door elektrische varianten bieden perspectieven voor de introductie van elektrische mobiliteit in de federale overheidsvloten.
De FOD Economie heeft een Nationaal Masterplan voor het stimuleren van elektrische mobiliteit in België opgesteld dat van elektrische mobiliteit in België een succesverhaal moet maken. Een van de 13 actiedomeinen is de rol van de overheid als launching customer. Dit actiedomein betreft het aanwenden van de overheidsvloot als een testcase, een pionier voor het overschakelen van conventionele naar elektrische mobiliteit binnen hun eigen vloot.
In deze studie analyseerde TML het actuele wagenpark van verschillende federale overheidsdiensten en autonome overheidsbedrijven met als doel een vervanging door elektrische wagens te kunnen realiseren. We onderzoeken de EV-alternatieven, het gebruikspatroon, de sites en noodzakelijk laadinfrastructuur.
We identificeerden zes mogelijke proefprojecten voor de 1.500 à 2.000 voertuigen in het wagenpark van de federale overheidsdiensten. Voor elk proefproject berekenden we de investeringskosten en de totale nettokosten (of opbrengsten) over de levensduur van de wagens, inclusief de milieu-impact.
Enkele interessante pistes zijn het vervangen van een deel van de conventionele pool- en/of interventiewagens door elektrische varianten. De introductie van elektrische fietsen en het vervangen van toegewezen voertuigen voor leidinggevende ambtenaren door elektrische varianten bieden perspectieven voor de introductie van elektrische mobiliteit in de federale overheidsvloten.