Marktpenetratie van LPG-auto's
08.41
2008
TML onderzocht in opdracht van de European LPG Association de voordelen van een verhoogd marktaandeel van LPG-auto's in de Europese autovloot, met een focus op de impact op CO2-emissies en andere verontreinigende stoffen. De simulaties werden gebaseerd op TREMOVE-gegevens en aangeleverde informatie van AEGPL.
In opdracht van de European LPG Association (AEGPL) onderzocht TML de voordelen van een verhoogd marktaandeel LPG-auto's in de Europese autovloot. Meer specifiek werd de impact van LPG-auto's op de vermindering van CO2-emissies (en andere verontreinigende stoffen) onderzocht.
De simulaties van een basis- en twee meer optimistische penetratiescenario's van LPG-auto's werden gebaseerd op TREMOVE-gegevens, bijgewerkt met de door AEGPL geleverde informatie. Het basisscenario geeft de huidige situatie weer, waarbij verwacht wordt dat het marktaandeel van LPG-auto's 3% zal uitmaken van de bestaande autovloot in Europa 31 in het jaar 2020. De twee andere scenario's bevatten veronderstellingen over een grotere penetratie van LPG-auto's per land, als gevolg van het retroactief aanpassen van conventionele auto's en van de productie van (nieuwe) LPG-auto's.
De resultaten tonen hoe, bij het scenario met de hoogste penetratie van LPG-auto's, een besparing tot € 20,3 miljard van de totale geaccumuleerde externe kosten tussen 2007 en 2020 bereikt kan worden dankzij de verminderde emissies. Hiervan kan 349 miljoen ton CO2 minder worden verwacht. Voor de individuele eindgebruikers wordt het effect gezien in € 41,2 miljard aan besparingen.
In opdracht van de European LPG Association (AEGPL) onderzocht TML de voordelen van een verhoogd marktaandeel LPG-auto's in de Europese autovloot. Meer specifiek werd de impact van LPG-auto's op de vermindering van CO2-emissies (en andere verontreinigende stoffen) onderzocht.
De simulaties van een basis- en twee meer optimistische penetratiescenario's van LPG-auto's werden gebaseerd op TREMOVE-gegevens, bijgewerkt met de door AEGPL geleverde informatie. Het basisscenario geeft de huidige situatie weer, waarbij verwacht wordt dat het marktaandeel van LPG-auto's 3% zal uitmaken van de bestaande autovloot in Europa 31 in het jaar 2020. De twee andere scenario's bevatten veronderstellingen over een grotere penetratie van LPG-auto's per land, als gevolg van het retroactief aanpassen van conventionele auto's en van de productie van (nieuwe) LPG-auto's.
De resultaten tonen hoe, bij het scenario met de hoogste penetratie van LPG-auto's, een besparing tot € 20,3 miljard van de totale geaccumuleerde externe kosten tussen 2007 en 2020 bereikt kan worden dankzij de verminderde emissies. Hiervan kan 349 miljoen ton CO2 minder worden verwacht. Voor de individuele eindgebruikers wordt het effect gezien in € 41,2 miljard aan besparingen.