TML'ers aan het woord! #1
In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Joren en Jan!
We verwelkomen Joren Vanherck!
Joren, houd ons niet langer in spanning, welke wind voerde jou naar TML?
TML sprak me aan als kleine, maar groeiende onderneming. Ik verwachtte een aangename sfeer, waarin iedereen sterk samenhangt en aanspreekbaar is. Dat bleek inderdaad te kloppen! Toen ik de vacature voor verkeerskundige zag, werd ik meteen enthousiast: de functie biedt een goede balans tussen kwaliteitsvol onderzoek en een grote maatschappelijke relevantie. Hoe je het ook draait of keert, iedereen wordt in zijn dagelijkse leven geconfronteerd met mobiliteit en de keuzes die daarover worden gemaakt in onze samenleving.
Dat is absoluut waar... En dank je voor het compliment! Wat is jouw achtergrond?
Ik begon mijn hogere studies met een bachelor in de fysica, omdat ik altijd benieuwd ben naar hoe dingen werken en waarom dat zo is. Om te zien hoe deze kennis dan in de praktijk wordt toegepast, behaalde ik mijn master in de burgerlijke ingenieurswetenschappen, meer specifiek nanowetenschappen en nanotechnologie. Aangezien mijn honger naar onderzoek, nieuwe technologie en innovatie nog niet gestild waren, deed ik vier jaar lang doctoraatsonderzoek in de fysica bij Imec. Ik onderzocht de vreemde ferromagnetische eigenschappen van zeer dunne (twee-dimensionale) materialen. Na het behalen van mijn doctoraat begon ik meteen bij TML.
Jouw dorst naar kennis... geweldig! Waar kijk je het meest naar uit?
Na mijn doctoraatsonderzoek, dat vooral op langere termijn nuttige technologische innovaties kan opleveren, kijk ik ernaar uit om ook onderzoek te doen dat een directe impact heeft op mensen hun dagdagelijkse leven. Ik hoop bovendien dat mijn interesse in de nieuwste technologien me toelaat om onderzoek op een innovatieve manier te voeren.
Dat is geweldig om te lezen, maar zeg eens, wat vind je het meest uitdagende aan je job?
Als fysicus ben ik het gewoon om met complexe modellen te werken en data te analyseren. Veel van de verkeerskundige modellen lijken bovendien op die uit de fysica. De grote complicerende factor is echter dat menselijke gedragingen zich niet even makkelijk in wetten laten gieten als de niet-levende natuur.
Dat zullen al onze verkeerskundigen volmondig beamen. En rond welke onderwerpen ga je op TML werken?
Als verkeerskundige zal ik zowel micro- als macroscopische verkeersmodellen gebruiken om bestaande verkeersproblemen te evalueren en om de beste oplossingen voor te stellen. Daarnaast zal ik ook onderzoek doen om bestaande verkeersmodellen te verbeteren. Op dit moment ben ik cursussen verkeerskunde en transportmodellen aan het volgen om mijn vakspecifieke kennis bij te spijkeren. Daarnaast werk ik op twee projecten. Bij het ene moet de doorstroming van het openbaar vervoer op een bepaald traject verbeterd worden. Bij het andere project verbeteren we verkeersmodellen om de impact van opkomende technologieën zoals mobiliteit-als-een-dienst (MaaS) en zelfrijdende voertuigen op stedelijke mobiliteit beter in te kunnen schatten.
Altijd scherp blijven qua kennis is inderdaad belangrijk. Mogen we je nog een persoolijke vraag stellen?
Graag!
Modelleren van de natuur is leuk, maar wat zijn daarnaast je grootste hobbies?
Ik zwem graag. Na een hele dag mentaal bezig te zijn, is het leuk om ook af en toe fysiek moe te zijn. Bovendien is zwemmen ideaal om je hoofd leeg te maken, zonder veel externe prikkels. Ik fiets en wandel ook graag (het liefst in nieuwe omgevingen) en vind het leuk om bord- en computerspellen te spelen.
Joren, bedankt voor dit leuke interview, we wensen je nog een boeiende carrière bij TML toe!
Dankjewel!
We verwelkomen Joren Vanherck!
Joren, houd ons niet langer in spanning, welke wind voerde jou naar TML?
TML sprak me aan als kleine, maar groeiende onderneming. Ik verwachtte een aangename sfeer, waarin iedereen sterk samenhangt en aanspreekbaar is. Dat bleek inderdaad te kloppen! Toen ik de vacature voor verkeerskundige zag, werd ik meteen enthousiast: de functie biedt een goede balans tussen kwaliteitsvol onderzoek en een grote maatschappelijke relevantie. Hoe je het ook draait of keert, iedereen wordt in zijn dagelijkse leven geconfronteerd met mobiliteit en de keuzes die daarover worden gemaakt in onze samenleving.
Dat is absoluut waar... En dank je voor het compliment! Wat is jouw achtergrond?
Ik begon mijn hogere studies met een bachelor in de fysica, omdat ik altijd benieuwd ben naar hoe dingen werken en waarom dat zo is. Om te zien hoe deze kennis dan in de praktijk wordt toegepast, behaalde ik mijn master in de burgerlijke ingenieurswetenschappen, meer specifiek nanowetenschappen en nanotechnologie. Aangezien mijn honger naar onderzoek, nieuwe technologie en innovatie nog niet gestild waren, deed ik vier jaar lang doctoraatsonderzoek in de fysica bij Imec. Ik onderzocht de vreemde ferromagnetische eigenschappen van zeer dunne (twee-dimensionale) materialen. Na het behalen van mijn doctoraat begon ik meteen bij TML.
Jouw dorst naar kennis... geweldig! Waar kijk je het meest naar uit?
Na mijn doctoraatsonderzoek, dat vooral op langere termijn nuttige technologische innovaties kan opleveren, kijk ik ernaar uit om ook onderzoek te doen dat een directe impact heeft op mensen hun dagdagelijkse leven. Ik hoop bovendien dat mijn interesse in de nieuwste technologien me toelaat om onderzoek op een innovatieve manier te voeren.
Dat is geweldig om te lezen, maar zeg eens, wat vind je het meest uitdagende aan je job?
Als fysicus ben ik het gewoon om met complexe modellen te werken en data te analyseren. Veel van de verkeerskundige modellen lijken bovendien op die uit de fysica. De grote complicerende factor is echter dat menselijke gedragingen zich niet even makkelijk in wetten laten gieten als de niet-levende natuur.
Dat zullen al onze verkeerskundigen volmondig beamen. En rond welke onderwerpen ga je op TML werken?
Als verkeerskundige zal ik zowel micro- als macroscopische verkeersmodellen gebruiken om bestaande verkeersproblemen te evalueren en om de beste oplossingen voor te stellen. Daarnaast zal ik ook onderzoek doen om bestaande verkeersmodellen te verbeteren. Op dit moment ben ik cursussen verkeerskunde en transportmodellen aan het volgen om mijn vakspecifieke kennis bij te spijkeren. Daarnaast werk ik op twee projecten. Bij het ene moet de doorstroming van het openbaar vervoer op een bepaald traject verbeterd worden. Bij het andere project verbeteren we verkeersmodellen om de impact van opkomende technologieën zoals mobiliteit-als-een-dienst (MaaS) en zelfrijdende voertuigen op stedelijke mobiliteit beter in te kunnen schatten.
Altijd scherp blijven qua kennis is inderdaad belangrijk. Mogen we je nog een persoolijke vraag stellen?
Graag!
Modelleren van de natuur is leuk, maar wat zijn daarnaast je grootste hobbies?
Ik zwem graag. Na een hele dag mentaal bezig te zijn, is het leuk om ook af en toe fysiek moe te zijn. Bovendien is zwemmen ideaal om je hoofd leeg te maken, zonder veel externe prikkels. Ik fiets en wandel ook graag (het liefst in nieuwe omgevingen) en vind het leuk om bord- en computerspellen te spelen.
Joren, bedankt voor dit leuke interview, we wensen je nog een boeiende carrière bij TML toe!
Dankjewel!
En ook een warme welkom voor Jan Vossen!
Jan, vertel ons, welke wind voerde jou naar TML?
Ik was op zoek naar een nieuwe job en toevallig zag ik de vacature voorbijkomen in m’n feed. Ik kende TML van naam, via het Telraamproject. De jobinhoud sprak me aan, net zoals de materie waar we hier mee werken, en ik heb m’n kans gewaagd. En nu zit ik dus hier. Voordien heb ik bij enkele grote bedrijven gewerkt maar een kleinere organisatie sprak me meer aan. De mogelijkheid om ook in niet-corona tijden van thuis uit te werken, en het mobiliteitsbeleid op TML, waren voor mij ook doorslaggevend om hier te solliciteren.
Dat is leuk om te horen! Wat is jouw achtergrond?
Ik heb een beroepsverleden in zowel de profit als de non-profit sector. Ik ben begin jaren ’90 afgestudeerd in een sociale richting en ben onderweg een andere richting uitgegaan en me gaan bezighouden met grafische vormgeving.
Wat vind je het meest uitdagende aan jouw job hier bij ons op TML?
Het meest uitdagende op dit moment is starten in deze tijden van corona. Ik ben iets meer dan vier maanden geleden begonnen en heb nog niet iedereen die bij TML werkt ontmoet. Ik merk dat communiceren toch makkelijker gaat wanneer je even bij iemand kan langslopen en wat verduidelijking vragen. Daarnaast is het een totaal nieuwe materie waar ik me moet inwerken. Boeiend, ik ben niet te beroerd om bij te leren.
Dat vinden we dan ook geweldig aan je! En waar kijk jij het meest naar uit?
Waar ik het meest naar uit kijk: een eerste niet-online teamevent.
Dat begrijpen we volkomen. En waar hou je je zoal mee bezig op TML?
Ik combineer enkele taken: je kan me vinden aan het onthaal, ik ondersteun mijn collega’s op administratief en logistiek vlak en hou me bezig met de website. Wat de toekomst betreft wil ik graag onze online communicatie verder uitbouwen. Ik denk dan aan het gebruik van modelling software om onze projecten te illustreren. Daarnaast wil ik onze webinars meer bekendheid geven en wil ik eens peilen of er interesse is om onze live-events in de toekomst te streamen.
Dat appreciëren we enorm. Mogen we ook een paar meer persoonlijkere vragen stellen? We hebben graag dat onze lezers ook Jan Vossen als mens buiten TML leert kennen?
Ja hoor!
Ok, hier gaan we. Welk muziekinstrument bespeel je en waarom?
Ik produceer geluiden met behulp van keyboards, gitaar, field recordings (maar geen kabbelende riviertjes of fluitende vogeltjes), een batterij aan externe effecten en software. Een DIY-synthesizer staat op mijn bucketlist. De muziek die ik maak valt voor de meeste mensen niet onder de categorie dansbaar of 'feelgood' music. Het is leuk om urenlang te prielen met parameters, routings te veranderen en subtiele veranderingen te krijgen.
Muzikale experimenten zijn je niet vreemd. En wat zijn daarnaast nog je grootste hobbies?
Tijdens de koudere maanden hou ik me vooral bezig met muziekgerelateerde zaken terwijl ik in het voorjaar en de zomer veel in m’n ecologische groententuin bezig ben. Lezen is een constante, net zoals mijn wekelijks programma op Radio Scorpio.
Vertel eens, woon jij liever in een stadscentrum of eerder in de buitenwijken?
Ik heb na mijn studies verschillende jaren in het centrum van Leuven gewoond en dat had zijn voordelen. Nu woon ik al meer dan twintig jaar buiten het centrum en ik weet niet of ik mijn tuin en het groen rondom mij nog kan missen.
En gebruik je vaak de auto?
Enkel als het nodig is. We hebben fietsen met fietstassen, en onze inkopen doen we zoveel mogelijk bij de plaatselijke handelaars.
Dat is noemenswaardig! Fiets je dan ook heel graag?
Ja! Ik ben dan wel geen persoon die elke vrije minuut op de fiets kruipt om kilometers op de teller te halen, maar ik kan enorm genieten van een fietstocht. Liefst aan een rustig tempo zodat ik nog kan genieten van wat er in de omgeving te zien is. Meestal heb ik ook wel een fototoestel mee want er is altijd wel iets interessant te zien.
Jan, bedankt om even tijd voor ons te maken, en we hopen je nog vele jaren aan het werk te zien!
Graag gedaan!
Jan, vertel ons, welke wind voerde jou naar TML?
Ik was op zoek naar een nieuwe job en toevallig zag ik de vacature voorbijkomen in m’n feed. Ik kende TML van naam, via het Telraamproject. De jobinhoud sprak me aan, net zoals de materie waar we hier mee werken, en ik heb m’n kans gewaagd. En nu zit ik dus hier. Voordien heb ik bij enkele grote bedrijven gewerkt maar een kleinere organisatie sprak me meer aan. De mogelijkheid om ook in niet-corona tijden van thuis uit te werken, en het mobiliteitsbeleid op TML, waren voor mij ook doorslaggevend om hier te solliciteren.
Dat is leuk om te horen! Wat is jouw achtergrond?
Ik heb een beroepsverleden in zowel de profit als de non-profit sector. Ik ben begin jaren ’90 afgestudeerd in een sociale richting en ben onderweg een andere richting uitgegaan en me gaan bezighouden met grafische vormgeving.
Wat vind je het meest uitdagende aan jouw job hier bij ons op TML?
Het meest uitdagende op dit moment is starten in deze tijden van corona. Ik ben iets meer dan vier maanden geleden begonnen en heb nog niet iedereen die bij TML werkt ontmoet. Ik merk dat communiceren toch makkelijker gaat wanneer je even bij iemand kan langslopen en wat verduidelijking vragen. Daarnaast is het een totaal nieuwe materie waar ik me moet inwerken. Boeiend, ik ben niet te beroerd om bij te leren.
Dat vinden we dan ook geweldig aan je! En waar kijk jij het meest naar uit?
Waar ik het meest naar uit kijk: een eerste niet-online teamevent.
Dat begrijpen we volkomen. En waar hou je je zoal mee bezig op TML?
Ik combineer enkele taken: je kan me vinden aan het onthaal, ik ondersteun mijn collega’s op administratief en logistiek vlak en hou me bezig met de website. Wat de toekomst betreft wil ik graag onze online communicatie verder uitbouwen. Ik denk dan aan het gebruik van modelling software om onze projecten te illustreren. Daarnaast wil ik onze webinars meer bekendheid geven en wil ik eens peilen of er interesse is om onze live-events in de toekomst te streamen.
Dat appreciëren we enorm. Mogen we ook een paar meer persoonlijkere vragen stellen? We hebben graag dat onze lezers ook Jan Vossen als mens buiten TML leert kennen?
Ja hoor!
Ok, hier gaan we. Welk muziekinstrument bespeel je en waarom?
Ik produceer geluiden met behulp van keyboards, gitaar, field recordings (maar geen kabbelende riviertjes of fluitende vogeltjes), een batterij aan externe effecten en software. Een DIY-synthesizer staat op mijn bucketlist. De muziek die ik maak valt voor de meeste mensen niet onder de categorie dansbaar of 'feelgood' music. Het is leuk om urenlang te prielen met parameters, routings te veranderen en subtiele veranderingen te krijgen.
Muzikale experimenten zijn je niet vreemd. En wat zijn daarnaast nog je grootste hobbies?
Tijdens de koudere maanden hou ik me vooral bezig met muziekgerelateerde zaken terwijl ik in het voorjaar en de zomer veel in m’n ecologische groententuin bezig ben. Lezen is een constante, net zoals mijn wekelijks programma op Radio Scorpio.
Vertel eens, woon jij liever in een stadscentrum of eerder in de buitenwijken?
Ik heb na mijn studies verschillende jaren in het centrum van Leuven gewoond en dat had zijn voordelen. Nu woon ik al meer dan twintig jaar buiten het centrum en ik weet niet of ik mijn tuin en het groen rondom mij nog kan missen.
En gebruik je vaak de auto?
Enkel als het nodig is. We hebben fietsen met fietstassen, en onze inkopen doen we zoveel mogelijk bij de plaatselijke handelaars.
Dat is noemenswaardig! Fiets je dan ook heel graag?
Ja! Ik ben dan wel geen persoon die elke vrije minuut op de fiets kruipt om kilometers op de teller te halen, maar ik kan enorm genieten van een fietstocht. Liefst aan een rustig tempo zodat ik nog kan genieten van wat er in de omgeving te zien is. Meestal heb ik ook wel een fototoestel mee want er is altijd wel iets interessant te zien.
Jan, bedankt om even tijd voor ons te maken, en we hopen je nog vele jaren aan het werk te zien!
Graag gedaan!