Concept circulatieplannen Good Move
21113
Van 2021 tot 2022
In het Gewestelijke Mobiliteitsplan Good Move van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de herorganisatie van Brusselse wijken tot autoluwe zones een belangrijke actielijn. TML ontwikkelde een nota met principes voor effectieve circulatieplannen en voorbeelden van binnen- en buitenlandse best practices, ter ondersteuning van de Brusselse gemeenten en andere betrokken actoren in het creëren van leefbare autoluwe wijken.
In het nieuwe Gewestelijke Mobiliteitsplan Good Move van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vormt de herorganisatie van de Brusselse wijken tot autoluwe zones een belangrijke actielijn. Daartoe werd in het Good Move plan de Brusselse regio opgedeeld in 63 deelgebieden. Per deelgebied of maas dienen de Brusselse gemeenten een circulatieplan op te maken, waarin zij de rijrichtingen zodanig wijzigen dat minstens het doorgaand verkeer wordt ontmoedigd om door de wijk te rijden en via de omgrenzende maaswegen dient te rijden.
Bral, de Brusselse stadsbeweging die ijvert voor een milieuvriendelijke, betaalbare en solidaire stad en daarbij bewonersinitiatieven ondersteunt, burgers mobiliseert en hen activeert in dialoog met de overheid en andere stadsactoren, wil dit proces ondersteunen en ruimer zien.
Hiertoe werkte TML een nota uit waarin toegelicht werd wat men met goede circulatieplannen kan bereiken. We synthetiseerden daarin de beschikbare kennis met sterke elementen van goede binnen- en buitenlandse voorbeelden. In de nota gaven we zo de belangrijke principes aan voor de organisatie van leefbare autoluwe wijken. Daarbij hadden we ook grote aandacht voor de ruimtelijke inrichting. Het rapport dient als ondersteuning van en inspiratie voor de Brusselse gemeenten en alle betrokken actoren.
In het nieuwe Gewestelijke Mobiliteitsplan Good Move van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vormt de herorganisatie van de Brusselse wijken tot autoluwe zones een belangrijke actielijn. Daartoe werd in het Good Move plan de Brusselse regio opgedeeld in 63 deelgebieden. Per deelgebied of maas dienen de Brusselse gemeenten een circulatieplan op te maken, waarin zij de rijrichtingen zodanig wijzigen dat minstens het doorgaand verkeer wordt ontmoedigd om door de wijk te rijden en via de omgrenzende maaswegen dient te rijden.
Bral, de Brusselse stadsbeweging die ijvert voor een milieuvriendelijke, betaalbare en solidaire stad en daarbij bewonersinitiatieven ondersteunt, burgers mobiliseert en hen activeert in dialoog met de overheid en andere stadsactoren, wil dit proces ondersteunen en ruimer zien.
Hiertoe werkte TML een nota uit waarin toegelicht werd wat men met goede circulatieplannen kan bereiken. We synthetiseerden daarin de beschikbare kennis met sterke elementen van goede binnen- en buitenlandse voorbeelden. In de nota gaven we zo de belangrijke principes aan voor de organisatie van leefbare autoluwe wijken. Daarbij hadden we ook grote aandacht voor de ruimtelijke inrichting. Het rapport dient als ondersteuning van en inspiratie voor de Brusselse gemeenten en alle betrokken actoren.