Impact van Mobility Package I op het Europese goederenvervoer over de weg
19031
2019
TML analyseerde de wetgevingsprocedure van het Mobility Package I, gericht op milieuvriendelijke en geconnecteerde mobiliteit, in opdracht van de Litouwse en Roemeense transportfederaties. De studie bracht enkele tekortkomingen aan het licht in de impactanalyses van de Commissie.
Voor deze studie analyseerde TML de lopende wetgevingsprocedure over Mobility Package I, een set maatregelen afgestemd op milieuvriendelijke, concurrentiële en geconnecteerde mobiliteit. We voerden deze studie uit in opdracht van LINAVA, de Litouwse federatie voor transporteurs, en UNTRR, zijn Roemeense tegenhanger. Het onderzoek had als doel om de ondersteunende documenten voor de beleidsvoorstellen te analyseren, met specifieke aandacht voor de mogelijke impacts van de maatregelen op de perifere lidstaten. Op dit moment worden er trialoogonderhandelingen gevoerd tussen de Commissie, het Parlement en de Raad, maar worden veel van deze voorstellen - en in het bijzonder die van het Parlement en de Raad – onvoldoende ondersteund door de impactanalyses van de Commissie.
Binnen de perifere lidstaten is het aandeel van de bevolking werkzaam in het vrachtvervoer over de weg beduidend hoger dan gemiddeld. Daardoor zijn deze staten extra gevoelig voor de impacts van deze wetgeving – positief of negatief.
De beleidsvoorstellen die in deze studie aan bod kwamen zijn:
Voor deze studie analyseerde TML de lopende wetgevingsprocedure over Mobility Package I, een set maatregelen afgestemd op milieuvriendelijke, concurrentiële en geconnecteerde mobiliteit. We voerden deze studie uit in opdracht van LINAVA, de Litouwse federatie voor transporteurs, en UNTRR, zijn Roemeense tegenhanger. Het onderzoek had als doel om de ondersteunende documenten voor de beleidsvoorstellen te analyseren, met specifieke aandacht voor de mogelijke impacts van de maatregelen op de perifere lidstaten. Op dit moment worden er trialoogonderhandelingen gevoerd tussen de Commissie, het Parlement en de Raad, maar worden veel van deze voorstellen - en in het bijzonder die van het Parlement en de Raad – onvoldoende ondersteund door de impactanalyses van de Commissie.
Binnen de perifere lidstaten is het aandeel van de bevolking werkzaam in het vrachtvervoer over de weg beduidend hoger dan gemiddeld. Daardoor zijn deze staten extra gevoelig voor de impacts van deze wetgeving – positief of negatief.
De beleidsvoorstellen die in deze studie aan bod kwamen zijn:
- De verplichte terugkeer naar de thuisbasis van het voertuig en zijn bestuurder, en dat om de vier weken.
- Een periodiek wekelijks rustverbod in de voertuigen.
- Toepassing van nieuwe regels voor de detachering van bestuurders in internationaal transport.
- Beperkingen op cabotage.
- Aangelegenheden met derde landen.