Projecten en artikels van Tim Breemersch
-
Tim Breemersch
OnderzoekerTim Breemersch behaalde een diploma handelsingenieur en een bijkomende master in milieuwetenschappen en technologie. Hij specialiseert zich in het modelleren en het economisch evalueren van het milieu- en transportbeleid, met een focus op energie-efficiëntie en emissies van vracht- en personenvervoer, zowel op regionaal als op internationaal (Europees) niveau. Tim onderzoekt de concurrentiepositie van vervoersmodi na beleidswijzingen en voert kosten-batenanalyses van (transport)infrastructuurwerken uit. De laatste jaren is hij vooral bezig met analyses van goederentransport.

De Super Eco Combi en het Nederlands klimaatbeleid
In welke mate kan de Super Eco Combi (SEC) bijdragen aan het Nederlands klimaatbeleid tegen 2030 - 2040?

De Europese markt voor gecombineerd goederentransport
TML presenteert een overzicht van de Europese markt voor gecombineerd goederentransport (weg-spoor en weg-binnenvaart).

Inrichtingsstudie De Bieshoek
TML stond in voor de analyse van de mobiliteitsaspecten en voerde een quickscan maatschappelijke kosten-batenanalyse uit voor dit project.

Lange en zware vrachtwagens
Wat zijn de gevolgen van het aanpassen van Richtlijn 96/53/EC voor gewicht en grootte van vrachtwagens?

Effectbeoordeling gewichten en afmetingen van zware voertuigen
TML bestudeerde een mogelijke herziening van het Europees wettelijk kader voor maximaal toegestane gewichten en afmetingen van bepaalde wegvoertuigen.

Evaluatie W&D Richtlijn
TML werkte mee aan de ex post evaluatie van Richtlijn 96/53 voor Gewichten en Afmetingen van wegvoertuigen.

Waardebepaling van een fonds voor lokale ontwikkeling in Dessel
TML berekende een fonds dat de nadelen veroorzaakt door de bouw van een nucleaire berging in Dessel moet compenseren.

CIVITAS SATELLITE
TML droeg bij aan de evaluatie van innovatie- en onderzoeksprojecten in het kader van CIVITAS 2020.

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit
TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.

GHG-TransPoRD
We bestudeerden de vermindering van broeikasgasemissies door transport na 2020.

SUSTRUS
We ontwikkelden een ruimtelijk-economisch-ecologisch model ter ondersteuning van het duurzaamheidsbeleid van Rusland.
ETISplus
We werkten mee aan het Europees Informatiesysteem voor Transportbeleid, met als doel een methodologie voor dataverzameling voor Europese transportmodellering te ontwikkelen en implementeren.

Kilometerheffing
Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

De kosten van mobiliteit
Wat zijn de kosten van autorijden? TML formuleerde een aanpak voor de industrie.
Trans-Alpijns vrachtvervoer op de weg
We onderzochten verschillende verkeersbeheerssystemen voor trans-Alpijns vrachtvervoer op de weg.
TREMOVE-update
We verzorgden de verdere ontwikkeling van het TREMOVE-transportmodel.

ETS Vlaamse havens
Opname van internationaal transport in het Europese emissiehandelssysteem: de invulling van modaliteiten vanuit het perspectief van de Vlaamse havens.

ECCONET
Wat zijn de effecten van klimaatverandering op het binnenlandse waterwegennetwerk?

Lichte vrachtwagens op de transportmarkt
Hoe worden lichte vrachtwagens gebruikt om Europese reglementeringen voor zwaardere vrachtwagens te omzeilen?

Concurrentiepositie Short Sea Shipping
We analyseerden de concurrentiepositie van Short Sea Shipping ten opzichte van wegtransport en spoorvervoer.

Tweedehandswagens
We voerden een marktanalyse uit van Europese tweedehandswagens.

Effecten van een zondagsverbod op zwaar vrachtvervoer in Wallonië
TML bestudeerde de economische, ecologische en verkeerseffecten in het Waals gewest van een rijverbod voor vrachtverkeer op zondag.

Nieuwe TREMOVE-baseline
We ontwikkelden een nieuw TREMOVE-basisscenario voor impact assessment van het Witboek.

Een studie van co-modaliteit en mobiliteit bij eco driving
TML paste dataverrijking toe op gedetailleerde mobiliteitsgegevens.

OPTIMISM
We werkten mee aan een verbeterd inzicht in duurzame mobiliteit op basis van geoptimaliseerde passagiersvervoersdata.

Impact van nieuwe weginfrastructuur op CO2
Wat is het aanzuigeffect van nieuwe infrastructuur voor wegtransport op de uitstoot van broeikasgassen? Wat zijn de gevolgen voor het Belgisch klimaatbeleid?

I-C-EU
Wat is de impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa?

Effectenbeoordeling van de internalisering in transport
We werkten mee aan de inventaris van bestaande maatregelen voor de internalisering van externe kosten van alle vervoersmodi.

Personenverkeer en mobiliteitsstatistieken
TML werkte een handleiding uit voor het verzamelen van Europese mobiliteitsstatistieken van personen op de weg.

Ontwikkeling van een nieuw ondersteuningsmechanisme voor de logistieke sector
TML voerde een ex ante analyse uit voor de opvolger van het Marco Poloprogramma van de EC in goederenlogistiek.

Vrachtwagens en CO2
We bestudeerden enkele technische CO2-reductiemaatregelen en hun kost.

Evaluatie van een studie over lange en zware vrachtwagens
TML evalueerde mee de studie "De impact van megatrucks".

Evaluatie van de maatregelen voor CO2-voorschriften voor lichte vrachtvoertuigen na 2020
TML lichtte mogelijke ontwerpopties door voor de CO2-voorschriften voor auto's en lichte vrachtvoertuigen.

CO2-emissievermindering van personenwagens - een geïntegreerde aanpak
Welke niet-technologische maatregelen kunnen de CO2-uitstoot verminderen?

Vrachtwagen van de toekomst – IRU-werkgroep
TML definieerde de vrachtwagen van de toekomst, op vlak van brandstofverbruik, veiligheid en operationele efficiëntie.

De tweedehandsmarkt voor auto's en lichte commerciële voertuigen in Europa
TML bestudeerde de prijshantering en doorverkoop van tweedehands auto's en lichte commerciële voertuigen.

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden
Wat zijn de effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit (in casu rekeningrijden voor personenwagens)?

Level playing field voor goederenvervoer in België
Wat is het effect van een verderzetting van de spoorvervoersubsidie op de betrokken markten en op het level playing field voor goederenvervoer in België?

De kost van non-Schengen
Wat zijn de directe effecten van het opzeggen van het Schengenverdrag op het wegtransport?

Kanaal Bossuit-Kortrijk
Wat zouden de gevolgen zijn van opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk voor klasse Va-schepen?

AEROFLEX
Welke nieuwe ontwikkelingen zitten er achter aerodynamische en flexibele vrachtwagens voor de nieuwe generatie wegtransport over lange afstand?

Belastingdruk op transport
TML onderzocht en verstrekte informatie over de last van belastingen en heffingen op transport.

Optimalisatie en MKBA spoorverbinding Gent-Terneuzen
TML werkte mee aan een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

Transport van personen met beperkte mobiliteit
TML stelde een best practices guide op over het vervoer van personen met beperkte mobiliteit.

Vergroening van vrachtvervoer in Indonesië
TML onderzocht CO2-beperkende maatregelen voor het vrachtvervoer in Java.

Wegwerken drempels voor bundeling van goederenstromen per spoor
TML bracht de fysieke en organisatorische drempels voor de bundeling van goederenstromen per spoor in Vlaanderen in kaart en bestudeerde de haalbaarheid van een mogelijke subsidie.

Bodies en trailers: CO2-emissies
Hoe pas je de EC-emissieberkeningstool aan om custom trailers en bodies op te nemen?

Energiekosten, belastingen en het effect van overheidsinterventies op investeringen
Wat zijn de energiekosten, de belastingen en het effect van overheidsinterventies op investeringen?

Impact van Mobility Package I op het Europese goederenvervoer over de weg
Welke impact heeft het Mobility package I op het Europese goederenvervoer over de weg, specifiek in perifere landen?

Vlaamse Knooppuntenmonitor
Kunnen we een instrument uitwerken voor kwantitatieve analyse van de mobiliteit in de Vlaamse vervoersknooppunten?

Effecten van te zware voertuigen op de weginfrastructuur en de verkeersveiligheid
Wat is het effect van te zware voertuigen op de wegeninfrastructuur en de verkeersveiligheid? Welke geschikte beleidsinstrumenten kunnen worden genomen om ervoor te zorgen dat zware voertuigen beter voldoen aan de bestaande regelgeving op dit gebied?

Analyse van de Vlaamse multimodale knooppunten
We analyseerden de voornaamste knelpunten voor de ontwikkeling van de multimodale knooppunten voor goederentransport in Vlaanderen en stelden een plan van aanpak voor om deze weg te werken.

Mogelijke ondersteunende maatregelen voor estuaire vaart, binnenvaart en spoor
TML onderzoekt welke maatregelen mogelijk zijn voor de estuaire vaart, de binnenvaart en het spoor.

Voorbereidend onderzoek over het koolstofvrij maken van de Belgische zeescheepvaartsector
De zeescheepvaart is verantwoordelijk voor de hoogste CO2-uitstoot in de Belgische wateren. Het koolstofvrij maken van deze sector vraagt heel wat technische en operationele maatregelen. TML deed een voorbereidend onderzoek.

Container Terminal Athus
TML maakte een Europees subsidiedossier met een maatschappelijke kosten-batenanalyse op van de uitbreiding van Container Terminal Athus.

De estuaire vaart en haar mogelijke ontwikkelingen op middellange termijn
Wat zijn de technische mogelijkheden om een betere dienstverlening in de estuaire vaart te bereiken?

Calculator externe kosten Finexpo
TML ontwikkelde een tool om de milieukosten voor internationaal goederenvervoer te berekenen.

Emissiemonitoringsysteem Vietnam
TML werkte mee aan een emissiemonitoringsysteem voor de wegsector in Vietnam, om zo de evolutie van die emissies te volgen doorheen de tijd.

Onderzoek naar onbemande vaart en overslag
Kan onbemand varen met kleine schepen een oplossing betekenen voor de binnenvaart op de Kempische kanalen?

Visie vrachtwagenparkeren
TML werkte mee aan een gedragen visie op vrachtwagenparkeren in Vlaanderen.

Effectbeoordeling van beleidsmaatregelen rond geharmoniseerde Rivier Informatie Diensten
Welke economische, sociale en milieugerelateerde impacts heeft een mogelijke nieuwe Europese richtlijn rond River Information Services?

Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie
TML wierp een methodologische vooruitblik op de update van de MKBA voor de spoorupgrade in het havengebied Gent-Terneuzen.

Actualisatie scheepvaartrechten
TML herziet de scheepvaartrechten in Vlaanderen.

Market readiness van zero-emissie zware voertuigen en de benodigde infrastructuur
Hoeveel elektrische en waterstofaangedreven vrachtwagens zullen er tegen 2030 op de Europese wegen rijden?

TREMOVE US
We gaven een TREMOVE-training voor de Duke Universiteit van North Carolina.

Economische effecten van btw-tarieven op personenvervoer
Wat zijn de effecten van verschillende btw-regimes in de 28 lidstaten op de markt voor personenvervoer?

Vloot, markt en CO2-uitstoot van personenauto's en bestelwagens
We voerden dataverzameling en -analyse uit om het inzicht in de vloot, markt en CO₂-uitstoot van de N2- en M2-voertuigcategorieën te verbeteren.

TML TALK #8 Hoe (multi)modaal is duurzame logistiek intussen?
We zoomen in op de cijfers en kijken waar welke shift wordt gemaakt, hoe bundeling verloopt en welke technologie doorbreekt.
