Nieuwe TREMOVE-baseline

10.11
2010
TML ontwikkelde een nieuw TREMOVE-basisscenario om de effectbeoordeling van het nieuwe Witboek voor Transport te ondersteunen. Dit project omvatte de harmonisatie van beleidsmaatregelen, de ontwikkeling van een methodologie voor transportprognoses en de (re)kalibratie van TREMOVE om consistentie met relevante statistieken en modellen te waarborgen.


De Europese Commissie ontwikkelt een nieuw Witboek voor Transport. Om het effect van de maatregelen te kunnen beoordelen, is het
TREMOVE-model een zeer belangrijk ondersteuningsmiddel. Het uitgangspunt van deze modelleringsoefening was een gemeenschappelijk basisscenario. Dit houdt referentiepunten (bv. juiste statistieken voor de voorbije jaren), verwachte sociaaleconomische ontwikkelingen en relevant transportbeleid in.

In dit project ontwikkelde TML een nieuw TREMOVE-basisscenario voor JRC-IPTS, die het model gebruikte voor de effectbeoordeling van de Witboekbeleidsmaatregelen.

Het project omvatte drie belangrijke taken:
  • De introductie/harmonisatie van beleidsmaatregelen in TREMOVE (bv. de biobrandstofrichtlijn, de EURO VI-emissiestandaarden) om consistent te zijn met de meest recente wetgeving en het PRIMES-model.
  • De ontwikkeling van een methodologie voor het introduceren van PRIMES-transportprognoses in de TREMOVE-vraagmodule.
  • De (re)kalibratie van TREMOVE om consistent te zijn met statistieken en het PRIMES-model, vooral voor energiegebruik en CO2-emissies.

Het nieuwe TREMOVE-basisscenario is opgeleverd aan JRC-IPTS.

Periode

2010

Opdrachtgever

Europese Commissie, IPTS

Partners

/

Ons team

Tim Breemersch, Kris Vanherle
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign