RAEM
04.14 / 07.41
2005
Het RAEM-TML-project actualiseerde het SCGE-model RAEM voor Nederland door de modeldatabase bij te werken met gegevens van 2001 en de modelstructuur verder te ontwikkelen. Deze updates omvatten een gedetailleerdere integratie van internationale handel, de overheidssector en verschillende sociaaleconomische groepen, evenals een duidelijk onderscheid tussen duurzame en niet-duurzame goederen.
RAEM is het SCGE-model voor Nederland, gebaseerd op de traditie van de nieuwe economische aardrijkskunde. Het model houdt vooral rekening met de interregionale transport- en arbeidsstroom. In het geval van de arbeidsmarkt houdt RAEM rekening met woon-werkverkeer en migratie. De huidige versie van RAEM is gebaseerd op gegevens van 1996 en integreert de productie- en verbruiksactiviteiten van 40 Nederlandse regio's.
Het RAEM-TML project concentreerde zich vooral op het actualiseren van de modeldatabase aan de hand van de gegevens van het jaar 2001 en het verder ontwikkelen van de modelstructuur. Dit gebeurde door de internationale handel, de overheidssector (nu meer in detail) en verschillende sociaaleconomische groepen toe te voegen en een duidelijk onderscheid te maken tussen duurzame (auto's) en niet-duurzame (brandstof) goederen.
RAEM is het SCGE-model voor Nederland, gebaseerd op de traditie van de nieuwe economische aardrijkskunde. Het model houdt vooral rekening met de interregionale transport- en arbeidsstroom. In het geval van de arbeidsmarkt houdt RAEM rekening met woon-werkverkeer en migratie. De huidige versie van RAEM is gebaseerd op gegevens van 1996 en integreert de productie- en verbruiksactiviteiten van 40 Nederlandse regio's.
Het RAEM-TML project concentreerde zich vooral op het actualiseren van de modeldatabase aan de hand van de gegevens van het jaar 2001 en het verder ontwikkelen van de modelstructuur. Dit gebeurde door de internationale handel, de overheidssector (nu meer in detail) en verschillende sociaaleconomische groepen toe te voegen en een duidelijk onderscheid te maken tussen duurzame (auto's) en niet-duurzame (brandstof) goederen.