Projecten en artikels van Griet De Ceuster

24051

Sluipverkeer in de Demervallei en de Druivenstreek

TML zocht naar maatregelen om sluipverkeer in de Demervallei en de Druivenstreek te voorkomen.

Photo by Sinitta Leunen

Vervoerpotentieel van De Lijn

In dit project gaan we na hoeveel verplaatsingen er met de bus kunnen gebeuren in elke vervoerregio.

Bereikbaarheidskaarten De Lijn

Bereikbaarheidskaarten De Lijn

Hoe kan De Lijn een inclusief maar efficiënt vervoersnetwerk opmaken?

A8_Halle

Plan-MER A8 Halle

TML analyseert de mobiliteitsimpact van een vernieuwde A8 in Halle.

goederentrein

REORIENT

Wat zijn de effecten van het Europees spoorbeleid op goederenverkeer?

rails

COBALT

Wat zouden de gevolgen zijn van internalisatie van externe kosten op transportcorridors?

Coverbeeld Noord-Zuid Limburg

Complex Project Noord-Zuid Limburg

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

MKBA A12

MKBA A12

TML verzorgde een MKBA voor de herinrichting van de A12 tussen Wilrijk en Boom.

23090

CEF MKBA Balen

TML vergeleek de voor- en nadelen van een tweede geëlektrificeerd treinspoor tussen Neerpelt en Balen.

Smartmove_web

Impactstudies SmartMove

TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze impactstudie (NL en FR) bestudeerden we de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaaleconomische effecten.

vrachtwagens

Lange en zware vrachtwagens

Wat zijn de gevolgen van het aanpassen van Richtlijn 96/53/EC voor gewicht en grootte van vrachtwagens?

navigatie verkeer ITS

Efficiënt verkeers- en incidentmanagement

TML voert een verkennende studie uit naar de behoefte aan een verbeterd verkeers- en incidentmanagement.

Metrotunnel

Metro Noord

TML voert mobiliteitsstudies uit en assisteert de hypercoördinatie bij de uitbreiding van het hoogperformant openbaar vervoersnetwerk naar het noorden van Brussel.

Impact Monitor – Horizon Europe

Impact Monitor – Horizon Europe

TML werkt mee aan de ontwikkeling van een kader en instrumentarium voor technologie- en beleidsbeoordeling van de ecologische, economische en maatschappelijke effecten van Europees onderzoek en innovatie in de luchtvaart.

TML332s

MKBA Brussel-Luxemburg

Hoe optimaliseren we de internationale spoorwegverbinding tussen Louvain-la-Neuve en Luxemburg?

18074

MKBA R0 Noord

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

busstation Leuven

Opmaak mobiliteitsplan vervoerregio Leuven

TML maakte een gedetailleerd openbaar vervoersplan en geïntegreerd mobiliteitsplan voor de vervoerregio Leuven.

verkeersongeval

Incident management

Wat zijn de mogelijkheden voor incidentmanagement op Belgische autosnelwegen?

tanken auto

TRENEN

Wat is de optimale taksstructuur voor de transportsector in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Finland en Nederland?

verkeersindicatoren

Verkeersindices

TML analyseerde de mobiliteit op de Belgische autosnelwegen.

VIEWLS

VIEWLS

Wat is het potentieel van biobrandstoffen voor de EU?

Premtech

Premtech

TML evalueerde nieuwe autotechnologieën aan de hand van TREMOVE.

distrivaart

Distrivaart

Kunnen we pallets vervoeren via de binnenwaterwegen in België?

TML038g

IMMI

TML bracht luchtvervuiling door het wegverkeer in Vlaanderen in kaart voor NOx en PM10.

tremovelot

TREMOVE LOT 1-2-3

LOT 1-2-3 is een TREMOVE-ontwikkelingsproject waarbij een afvalmodule en endogene afdankingsbeslissingen voor personenvoertuigen zijn toegevoegd.

Funding

FUNDING

TML voerde wetenschappelijk onderzoek naar de financieringsmogelijkheden voor grote investeringen in transportinfrastructuur in Europa.

Grace

GRACE

We werkten mee aan de generalisatie van onderzoek naar transportrekeningen en de kosten van transport.

collaboratieve-netwerken

Collaboratieve netwerken

Is er een behoefte bij de verladers-opdrachtgevers aan samenwerking tussen hun logistieke dienstverleners?

RAEM

RAEM

We ontwikkelden de nieuwe versie van het Ruimtelijk Algemeen EvenwichtsModel voor Nederland.

refit

REFIT

We verbeterden en testten duurzaamheidsindicatoren en modellen ten aanzien van Europese transportbeleidskeuzes.

tremovebelgie

TREMOVE België

We inventariseerden de emissies van wegverkeer in België voor de periode 1990 - 2030.

5_33

Economische effecten 80 km/u

Wat zijn de economische effecten en kosten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgische autosnelwegen?

INDIC

INDIC

We verzamelden en berekenden regionale transportindicatoren voor België.

tunnel

Mobiliteitsscenario's Vlaanderen

We bestudeerden de haalbaarheid en wenselijkheid van verschillende toekomstscenario's om het Vlaamse vervoersbeleid te onderbouwen.

Oslo

NDP voor Oslo Regio

We ontwierpen het Network Design Problem voor de regio Oslo.

sustapark_WS

SUSTAPARK

Duurzaam parkeren in steden: hoe optimaliseer je prijs en locatie?

evacuatie-mindermobielen

Evacuatie van mindervaliden

We ontwikkelden een model voor de evaluatie van de toegankelijkheid, brandveiligheid en evacuatie van mindervaliden in de horeca.

sporen

Opleiding KBA spoorwegen

We gaven een opleiding van vijf dagen aan de FOD Mobiliteit en Vervoer.

trein

IJzeren Rijn

We werkten aan de vervoersprognoses en MKBA i.v.m. een eventuele reactivering van de IJzeren Rijn.

6_34

Effect van de Europese uitbreiding in 2004 op de transportmarkt

Wat is het effect van de uitbreiding van de Europese Unie in 2004 op het gebied van vervoer?

GhG

GHG-TransPoRD

We bestudeerden de vermindering van broeikasgasemissies door transport na 2020.

Etis Plus logo

ETISplus

We werkten mee aan het Europees Informatiesysteem voor Transportbeleid, met als doel een methodologie voor dataverzameling voor Europese transportmodellering te ontwikkelen en implementeren.

civitas-hasselt

CIVITAS Hasselt

We ondersteunden het indieningsdossier CIVITAS voor de stad Hasselt.

snelweg met file

Ecoscore

We analyseerden de geplande Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.

selectionArtboard1-ws

Kilometerheffing

Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

07_21

Auto en gezondheid

TML verduidelijkte de link tussen automobiliteit en vervuiling door fijn stof.

07_38

De kosten van mobiliteit

Wat zijn de kosten van autorijden? TML formuleerde een aanpak voor de industrie.

emissies-brussel

Vermindering van energiegebruik en emissies in Brussel

TML maakte een transparant transportsimulatiemodel voor het BIM-IBGE.

0862

R20 Louisaplein - Naamsepoort

We voerden een verkeersstudie uit voor de herinrichting van de R20, Waterloolaan en Gulden Vlieslaan in Brussel.

uitlaat auto

TRANSPHORM

Hoe zit het met luchtvervuiling door het verkeer in grote steden en wat zijn de gevolgen ervan voor onze gezondheid?

08_21

Reductie van broeikasgasemissies

TML voerde een kwantitatieve analyse uit van de EU-doelstelling en de voorgestelde beleidsmaatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen in de transportsector.

geld

MIRA externe kosten

Wie betaalt de negatieve aspecten van transport?

Railsandpoints

TEN-T-planningsaanpak

TML herbekeek de planningsmethode van het trans-Europese transportnetwerk.

proeftuin-leuven-www

Ondersteuning bij slimme mobiliteit

Slimme kilometerheffing bewijst het nut van het wijzigen en sturen van mobiliteitsgedrag.

meccanoverbinding Antwerpen

Meccanoverbinding Antwerpen

We voerden een verkeerskundige analyse en MKBA uit van een nieuwe Scheldekruising in Antwerpen.

verkeer

Lage-emissiezones

Kunnen we lage-emissiezones invoeren in Vlaamse steden?

uitlaat auto

Lage-emissiezones Brussel

Wat zouden de impact en relevantie zijn van lage-emissiezones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

Belgie

Invoering van een kilometerheffing en wegenvignet in België

België voert een kilometerheffing voor vrachtwagens en een wegenvignet voor lichte voertuigen in het Vlaamse, Brusselse Hoofdstedelijk en Waals Gewest in. TML boog zich over de tarificatie en analyse van de inkomsten.

fietser in de stad

MODUM

TML ontwikkelde mee modellen om dynamische stedelijke mobiliteit te optimaliseren.

11_46

Kosten-batenanalyse spoorcorridor PP22

Hoe kan de Europese spoorcorridor tussen Duitsland en Griekenland afgewerkt worden en wat zijn de gevolgen?

passagier op metro met smartphone

Olympus

TML werkte mee aan sharing services voor elektrische voertuigen, gebaseerd op een B2B service platform.

Brusselse-Ring

Second opinion Brusselse Ring

We vergeleken het effect van een verbreding van de ring met het effect van rekeningrijden op files en gezondheid.

Smartphone onderweg

Guide2Wear

Welke rol kunnen draagbare apparaten spelen binnen toekomstige reisdiensten?

informatiebord snelweg

METHOD

TML werkte mee aan METHOD: wegbeheer door gebruik van mensgerichte ontwerpen.

13.33

Emissies van broeikasgassen verminderen in maritiem transport

Wat zijn de mogelijkheden om broeikasgasemissie in Europees maritiem transport te verminderen?

schip binnenvaart

Optimalisatie inzameling scheepsafval

Kan Vlaanderen voorzien in een betere inzameling van het scheepsbedrijfsafval van de binnenvaart?

ITS Actieplan Vlaanderen

Ondersteuning ITS-actieplan Vlaanderen

TML ondersteunde de Vlaamse Overheid bij de opmaak van haar ITS-actieplan.

roadmap

Een betere opvolging van de verkeerslichten

We bouwden een Vlaams systeem op voor de kwaliteitsbeoordeling van verkeersregelinstallaties.

clean power

Nationale beleidskaders voor de marktontwikkeling van alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur

TML ondersteunde de Europese Commissie bij haar richtlijn voor en evaluatie van nationale beleidskaders rond alternatieve brandstoffen.

drone

Onbemande luchtvaartuigen

Kan het gebruik van onbemande luchtvaartuigen helpen bij mobiliteitsgerelateerde vraagstukken?

verkeerstoren luchthaven

COMPAIR

Is het tijd om het beheer en de controle van luchtverkeer te liberaliseren?

vliegtuig dat aan het landen is - pixabay

INTUIT

TML werkte mee aan interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

treinsporen

Spoorcorridor 3RX

TML voerde een haalbaarheidsstudie en MKBA uit voor de spoorcorridor 3RX (Rhein-Ruhr-Rail Connection) tussen België en Duitsland.

Bibliotheek-Arenberg

Mobiliteit KU Leuven

We evalueerden de mobiliteit en mobiliteitsgerelateerde maatregelen van de KU Leuven.

achteruitkijkspiegel auto

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen

Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

logo citrus

CITRUS

We testten coöperatieve intelligente vervoerssystemen voor vrachtwagens in Vlaanderen (België) in de praktijk.

informatiebord busstation

Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer

We steunden de Vlaamse Regering bij de onderbouwing en financiering van het kernnet en bredere marktwerking van het aanvullend net.

vrachtwagens

AEROFLEX

Welke nieuwe ontwikkelingen zitten er achter aerodynamische en flexibele vrachtwagens voor de nieuwe generatie wegtransport over lange afstand?

trein

Rhine-Alpine transportstudie

We berekenden het potentieel voor modale verschuivingen op de Rhine-Alpine corridor voor vrachtvervoer.

spoor Gent-Terneuzen

Optimalisatie en MKBA spoorverbinding Gent-Terneuzen

TML werkte mee aan een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

17031

TRANSfer III – ondersteuning bij de ontwikkeling van ambitieuze mitigatiemaatregelen

We boden ondersteuning bij de identificatie van maatregelen om broeikasgassen te verminderen in het kader van groene logistiek in Indonesië.

file personenwagens

Kilometerheffing personenwagens

Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de technologie en handhaving, het sociaal verantwoord beleid en de monitoring.

Projectbeeld Mobiliteitsmanagement met ANPR

Mobiliteitsmanagement met ANPR

Hoe kunnen ANPR-camera's ingezet worden voor mobiliteitsmanagement?

wecount raamfoto

WeCount

Burgers brengen het verkeer in hun stad in kaart.

snelweg België

Kansenrapport slimme/duurzame mobiliteit in België

Welke opportuniteiten zijn er voor slimme mobiliteit op de Belgische markt?

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en  https://beeldbank.onroerenderfgoed.be/images/22065

Herinrichting politiesite Groendreef Gent

De politiesite in de Groendreef (Gent) werd heringericht om aan de huidige noden te voldoen.

spoorweg

MKBA verduurzaming spoorvervoer

Welke maatschappelijke kosten en baten heeft een verduurzaming van het spoorvervoer, door verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of vervanging van dieseltractie door andere, duurzame vervoerswijzen?

filebeeld

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid

Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de congestie te verminderen.

Eiland Zwijnaarde Noord

Eiland Zwijnaarde Noord

Welke mogelijke impact heeft een nieuwe ontwikkeling op Eiland Zwijnaarde-Noord?

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124

De geplande spoorverdubbeling van lijn 124 is een opportuniteit om de huidige ecologische barrières zo veel mogelijk weg te werken.

Emissiemonitoringsysteem Vietnam

Emissiemonitoringsysteem Vietnam

TML werkte mee aan een emissiemonitoringsysteem voor de wegsector in Vietnam, om zo de evolutie van die emissies te volgen doorheen de tijd.

SCBA 3RX

MKBA 3RX

Dit rapport is een update van de MKBA voor het 3RX-project. De nieuwe berekeningen leiden tot een verbetering van de algemene baten-kostenverhouding. Het resultaat is echter nog steeds negatief.

locomotief

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van diverse spoorprojecten

Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten.

TML333s

Update MKBA-tool Infrabel

TML updatete de evaluatietool waarmee Infrabel investeringen in laagbenutte spoorlijnen kan screenen.

straat

Sluipverkeer

TML voerde onderzoek naar sluipverkeer door files op autosnelwegen.

2.26

Lerende logistiek

Wat zijn de mogelijkheden tot leren in logistieke clusters?

SUMMA

SUMMA

TML bestudeerde de definitie van duurzame mobiliteit en vertaalde die definitie in indicatoren voor de evaluatie van beleid.

externekosten

Externe kosten van wegverkeer

Wat zijn de externe kosten van wegverkeer voor emissies, files, geluidhinder en ongevallen in Vlaanderen (1990 - 2002)?

IeperVeurne

N8 Ieper-Veurne

Wat zijn mogelijke infrastructuuroplossingen voor de verbinding Ieper - Veurne?

noisemapping

IMAGINE

We werkten mee aan een verbeterde methode om de algemene impact van geluid op de omgeving te bepalen.

spoor

Arbitrage

We adviseerden de internationale arbitrage tussen Nederland en België over de IJzeren Rijn, meer bepaald de impact van de IJzeren Rijn op energieverbruik en emissies van goederenvervoer.

energiegebruik_door_transport

MIRA-T 2004

TML werkte mee aan het Vlaams rapport milieu-indicatoren, deel Verkeer en Vervoer.

logo_quantify

QUANTIFY

We modelleerden transportvolumes voor weg, rail en binnenvaart voor de hele wereld over de periode 1900 - 2100.

elasticiteiten

Elasticiteiten vervoer

Wat is de prijselasticiteit van vervoer in Vlaanderen?

5_18

Strategisch plan luchthaven Zaventem

Wat zijn de mobiliteitseffecten van ontwikkelingen in de luchthaven van Zaventem (Brussel)?

07_49

Bedrijfswagens

Wat is de invloed van bedrijfswagens op files en emissies?

11_54

Impact van de EU-ITS-richtlijn

Wat is de impact van investeringen in ITS in België?

flyertmltalk9

TML TALK #9 De slimme kilometerheffing: sociale, fiscale en mobiele uitdagingen.

Het autoverkeer in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Dat stijgende autoverkeer zorgt voor steeds meer files en milieuoverlast. Een slimme kilometerheffing voor lichte voertuigen, zoals personenwagens, kan een belangrijk onderdeel zijn van de mobiliteitsoplossing.

© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign