Projecten en artikels van Griet De Ceuster
-
Griet De Ceuster
Gedelegeerd BestuurderGriet De Ceuster heeft Transport & Mobility Leuven opgericht in 2002 en is sindsdien gedelegeerd bestuurder. Zij houdt zich vooral bezig met lange termijnprognoses, kosten-batenanalyses van transportinfrastructuur en indicatoren voor duurzame mobiliteit. De afgelopen 30 jaar was Griet betrokken bij meer dan 100 onderzoeksprogramma's en adviescontracten in België en Europa. Ze wordt regelmatig gevraagd als spreker, reviewer en expert. Griet is burgerlijk ingenieur en specialiseerde zich in verkeerskunde en economie aan de TU Delft en de KU Leuven. Ze is ook docent infrastructuurplanning aan de KU Leuven en bestuurder bij diverse organisaties.

Sluipverkeer in de Demervallei en de Druivenstreek
TML zocht naar maatregelen om sluipverkeer in de Demervallei en de Druivenstreek te voorkomen.

Vervoerpotentieel van De Lijn
In dit project gaan we na hoeveel verplaatsingen er met de bus kunnen gebeuren in elke vervoerregio.

Bereikbaarheidskaarten De Lijn
Hoe kan De Lijn een inclusief maar efficiënt vervoersnetwerk opmaken?

Plan-MER A8 Halle
TML analyseert de mobiliteitsimpact van een vernieuwde A8 in Halle.

REORIENT
Wat zijn de effecten van het Europees spoorbeleid op goederenverkeer?

COBALT
Wat zouden de gevolgen zijn van internalisatie van externe kosten op transportcorridors?

Complex Project Noord-Zuid Limburg
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

MKBA A12
TML verzorgde een MKBA voor de herinrichting van de A12 tussen Wilrijk en Boom.

CEF MKBA Balen
TML vergeleek de voor- en nadelen van een tweede geëlektrificeerd treinspoor tussen Neerpelt en Balen.

Impactstudies SmartMove
TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze impactstudie (NL en FR) bestudeerden we de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaaleconomische effecten.

Lange en zware vrachtwagens
Wat zijn de gevolgen van het aanpassen van Richtlijn 96/53/EC voor gewicht en grootte van vrachtwagens?

Efficiënt verkeers- en incidentmanagement
TML voert een verkennende studie uit naar de behoefte aan een verbeterd verkeers- en incidentmanagement.

Metro Noord
TML voert mobiliteitsstudies uit en assisteert de hypercoördinatie bij de uitbreiding van het hoogperformant openbaar vervoersnetwerk naar het noorden van Brussel.

Impact Monitor – Horizon Europe
TML werkt mee aan de ontwikkeling van een kader en instrumentarium voor technologie- en beleidsbeoordeling van de ecologische, economische en maatschappelijke effecten van Europees onderzoek en innovatie in de luchtvaart.

MKBA Brussel-Luxemburg
Hoe optimaliseren we de internationale spoorwegverbinding tussen Louvain-la-Neuve en Luxemburg?

MKBA R0 Noord
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

Opmaak mobiliteitsplan vervoerregio Leuven
TML maakte een gedetailleerd openbaar vervoersplan en geïntegreerd mobiliteitsplan voor de vervoerregio Leuven.

Incident management
Wat zijn de mogelijkheden voor incidentmanagement op Belgische autosnelwegen?

TRENEN
Wat is de optimale taksstructuur voor de transportsector in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Finland en Nederland?

Verkeersindices
TML analyseerde de mobiliteit op de Belgische autosnelwegen.

VIEWLS
Wat is het potentieel van biobrandstoffen voor de EU?

Premtech
TML evalueerde nieuwe autotechnologieën aan de hand van TREMOVE.

Distrivaart
Kunnen we pallets vervoeren via de binnenwaterwegen in België?

IMMI
TML bracht luchtvervuiling door het wegverkeer in Vlaanderen in kaart voor NOx en PM10.

TREMOVE LOT 1-2-3
LOT 1-2-3 is een TREMOVE-ontwikkelingsproject waarbij een afvalmodule en endogene afdankingsbeslissingen voor personenvoertuigen zijn toegevoegd.

FUNDING
TML voerde wetenschappelijk onderzoek naar de financieringsmogelijkheden voor grote investeringen in transportinfrastructuur in Europa.

GRACE
We werkten mee aan de generalisatie van onderzoek naar transportrekeningen en de kosten van transport.

Collaboratieve netwerken
Is er een behoefte bij de verladers-opdrachtgevers aan samenwerking tussen hun logistieke dienstverleners?

RAEM
We ontwikkelden de nieuwe versie van het Ruimtelijk Algemeen EvenwichtsModel voor Nederland.

REFIT
We verbeterden en testten duurzaamheidsindicatoren en modellen ten aanzien van Europese transportbeleidskeuzes.

TREMOVE België
We inventariseerden de emissies van wegverkeer in België voor de periode 1990 - 2030.

Economische effecten 80 km/u
Wat zijn de economische effecten en kosten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgische autosnelwegen?

INDIC
We verzamelden en berekenden regionale transportindicatoren voor België.

Mobiliteitsscenario's Vlaanderen
We bestudeerden de haalbaarheid en wenselijkheid van verschillende toekomstscenario's om het Vlaamse vervoersbeleid te onderbouwen.

NDP voor Oslo Regio
We ontwierpen het Network Design Problem voor de regio Oslo.

SUSTAPARK
Duurzaam parkeren in steden: hoe optimaliseer je prijs en locatie?

Evacuatie van mindervaliden
We ontwikkelden een model voor de evaluatie van de toegankelijkheid, brandveiligheid en evacuatie van mindervaliden in de horeca.

Opleiding KBA spoorwegen
We gaven een opleiding van vijf dagen aan de FOD Mobiliteit en Vervoer.

IJzeren Rijn
We werkten aan de vervoersprognoses en MKBA i.v.m. een eventuele reactivering van de IJzeren Rijn.

Effect van de Europese uitbreiding in 2004 op de transportmarkt
Wat is het effect van de uitbreiding van de Europese Unie in 2004 op het gebied van vervoer?

GHG-TransPoRD
We bestudeerden de vermindering van broeikasgasemissies door transport na 2020.
ETISplus
We werkten mee aan het Europees Informatiesysteem voor Transportbeleid, met als doel een methodologie voor dataverzameling voor Europese transportmodellering te ontwikkelen en implementeren.

CIVITAS Hasselt
We ondersteunden het indieningsdossier CIVITAS voor de stad Hasselt.

Ecoscore
We analyseerden de geplande Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.

Kilometerheffing
Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

Auto en gezondheid
TML verduidelijkte de link tussen automobiliteit en vervuiling door fijn stof.

De kosten van mobiliteit
Wat zijn de kosten van autorijden? TML formuleerde een aanpak voor de industrie.

Vermindering van energiegebruik en emissies in Brussel
TML maakte een transparant transportsimulatiemodel voor het BIM-IBGE.

R20 Louisaplein - Naamsepoort
We voerden een verkeersstudie uit voor de herinrichting van de R20, Waterloolaan en Gulden Vlieslaan in Brussel.

TRANSPHORM
Hoe zit het met luchtvervuiling door het verkeer in grote steden en wat zijn de gevolgen ervan voor onze gezondheid?

Reductie van broeikasgasemissies
TML voerde een kwantitatieve analyse uit van de EU-doelstelling en de voorgestelde beleidsmaatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen in de transportsector.

MIRA externe kosten
Wie betaalt de negatieve aspecten van transport?

TEN-T-planningsaanpak
TML herbekeek de planningsmethode van het trans-Europese transportnetwerk.

Ondersteuning bij slimme mobiliteit
Slimme kilometerheffing bewijst het nut van het wijzigen en sturen van mobiliteitsgedrag.
Meccanoverbinding Antwerpen
We voerden een verkeerskundige analyse en MKBA uit van een nieuwe Scheldekruising in Antwerpen.

Lage-emissiezones
Kunnen we lage-emissiezones invoeren in Vlaamse steden?

Lage-emissiezones Brussel
Wat zouden de impact en relevantie zijn van lage-emissiezones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

Invoering van een kilometerheffing en wegenvignet in België
België voert een kilometerheffing voor vrachtwagens en een wegenvignet voor lichte voertuigen in het Vlaamse, Brusselse Hoofdstedelijk en Waals Gewest in. TML boog zich over de tarificatie en analyse van de inkomsten.

MODUM
TML ontwikkelde mee modellen om dynamische stedelijke mobiliteit te optimaliseren.

Kosten-batenanalyse spoorcorridor PP22
Hoe kan de Europese spoorcorridor tussen Duitsland en Griekenland afgewerkt worden en wat zijn de gevolgen?

Olympus
TML werkte mee aan sharing services voor elektrische voertuigen, gebaseerd op een B2B service platform.

Second opinion Brusselse Ring
We vergeleken het effect van een verbreding van de ring met het effect van rekeningrijden op files en gezondheid.

Guide2Wear
Welke rol kunnen draagbare apparaten spelen binnen toekomstige reisdiensten?

METHOD
TML werkte mee aan METHOD: wegbeheer door gebruik van mensgerichte ontwerpen.

Emissies van broeikasgassen verminderen in maritiem transport
Wat zijn de mogelijkheden om broeikasgasemissie in Europees maritiem transport te verminderen?

Optimalisatie inzameling scheepsafval
Kan Vlaanderen voorzien in een betere inzameling van het scheepsbedrijfsafval van de binnenvaart?

Ondersteuning ITS-actieplan Vlaanderen
TML ondersteunde de Vlaamse Overheid bij de opmaak van haar ITS-actieplan.

Een betere opvolging van de verkeerslichten
We bouwden een Vlaams systeem op voor de kwaliteitsbeoordeling van verkeersregelinstallaties.

Nationale beleidskaders voor de marktontwikkeling van alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur
TML ondersteunde de Europese Commissie bij haar richtlijn voor en evaluatie van nationale beleidskaders rond alternatieve brandstoffen.

Onbemande luchtvaartuigen
Kan het gebruik van onbemande luchtvaartuigen helpen bij mobiliteitsgerelateerde vraagstukken?

COMPAIR
Is het tijd om het beheer en de controle van luchtverkeer te liberaliseren?

INTUIT
TML werkte mee aan interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

Spoorcorridor 3RX
TML voerde een haalbaarheidsstudie en MKBA uit voor de spoorcorridor 3RX (Rhein-Ruhr-Rail Connection) tussen België en Duitsland.

Mobiliteit KU Leuven
We evalueerden de mobiliteit en mobiliteitsgerelateerde maatregelen van de KU Leuven.

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen
Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

CITRUS
We testten coöperatieve intelligente vervoerssystemen voor vrachtwagens in Vlaanderen (België) in de praktijk.
Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer
We steunden de Vlaamse Regering bij de onderbouwing en financiering van het kernnet en bredere marktwerking van het aanvullend net.

AEROFLEX
Welke nieuwe ontwikkelingen zitten er achter aerodynamische en flexibele vrachtwagens voor de nieuwe generatie wegtransport over lange afstand?

Rhine-Alpine transportstudie
We berekenden het potentieel voor modale verschuivingen op de Rhine-Alpine corridor voor vrachtvervoer.

Optimalisatie en MKBA spoorverbinding Gent-Terneuzen
TML werkte mee aan een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

TRANSfer III – ondersteuning bij de ontwikkeling van ambitieuze mitigatiemaatregelen
We boden ondersteuning bij de identificatie van maatregelen om broeikasgassen te verminderen in het kader van groene logistiek in Indonesië.

Kilometerheffing personenwagens
Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de technologie en handhaving, het sociaal verantwoord beleid en de monitoring.

Mobiliteitsmanagement met ANPR
Hoe kunnen ANPR-camera's ingezet worden voor mobiliteitsmanagement?

WeCount
Burgers brengen het verkeer in hun stad in kaart.

Kansenrapport slimme/duurzame mobiliteit in België
Welke opportuniteiten zijn er voor slimme mobiliteit op de Belgische markt?

Herinrichting politiesite Groendreef Gent
De politiesite in de Groendreef (Gent) werd heringericht om aan de huidige noden te voldoen.

MKBA verduurzaming spoorvervoer
Welke maatschappelijke kosten en baten heeft een verduurzaming van het spoorvervoer, door verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of vervanging van dieseltractie door andere, duurzame vervoerswijzen?

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid
Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de congestie te verminderen.

Eiland Zwijnaarde Noord
Welke mogelijke impact heeft een nieuwe ontwikkeling op Eiland Zwijnaarde-Noord?

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124
De geplande spoorverdubbeling van lijn 124 is een opportuniteit om de huidige ecologische barrières zo veel mogelijk weg te werken.

Emissiemonitoringsysteem Vietnam
TML werkte mee aan een emissiemonitoringsysteem voor de wegsector in Vietnam, om zo de evolutie van die emissies te volgen doorheen de tijd.

MKBA 3RX
Dit rapport is een update van de MKBA voor het 3RX-project. De nieuwe berekeningen leiden tot een verbetering van de algemene baten-kostenverhouding. Het resultaat is echter nog steeds negatief.

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van diverse spoorprojecten
Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten.

Update MKBA-tool Infrabel
TML updatete de evaluatietool waarmee Infrabel investeringen in laagbenutte spoorlijnen kan screenen.

Sluipverkeer
TML voerde onderzoek naar sluipverkeer door files op autosnelwegen.

Lerende logistiek
Wat zijn de mogelijkheden tot leren in logistieke clusters?

SUMMA
TML bestudeerde de definitie van duurzame mobiliteit en vertaalde die definitie in indicatoren voor de evaluatie van beleid.
Externe kosten van wegverkeer
Wat zijn de externe kosten van wegverkeer voor emissies, files, geluidhinder en ongevallen in Vlaanderen (1990 - 2002)?

N8 Ieper-Veurne
Wat zijn mogelijke infrastructuuroplossingen voor de verbinding Ieper - Veurne?

IMAGINE
We werkten mee aan een verbeterde methode om de algemene impact van geluid op de omgeving te bepalen.

Arbitrage
We adviseerden de internationale arbitrage tussen Nederland en België over de IJzeren Rijn, meer bepaald de impact van de IJzeren Rijn op energieverbruik en emissies van goederenvervoer.
MIRA-T 2004
TML werkte mee aan het Vlaams rapport milieu-indicatoren, deel Verkeer en Vervoer.
QUANTIFY
We modelleerden transportvolumes voor weg, rail en binnenvaart voor de hele wereld over de periode 1900 - 2100.

Elasticiteiten vervoer
Wat is de prijselasticiteit van vervoer in Vlaanderen?

Strategisch plan luchthaven Zaventem
Wat zijn de mobiliteitseffecten van ontwikkelingen in de luchthaven van Zaventem (Brussel)?

Bedrijfswagens
Wat is de invloed van bedrijfswagens op files en emissies?

Impact van de EU-ITS-richtlijn
Wat is de impact van investeringen in ITS in België?

TML TALK #9 De slimme kilometerheffing: sociale, fiscale en mobiele uitdagingen.
Het autoverkeer in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Dat stijgende autoverkeer zorgt voor steeds meer files en milieuoverlast. Een slimme kilometerheffing voor lichte voertuigen, zoals personenwagens, kan een belangrijk onderdeel zijn van de mobiliteitsoplossing.