Verkeersveiligheidseffectenbeoordeling spitsstrook E314 Aarschot - Leuven

23010
TML voerde voor het agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant een verkeersveiligheidseffectenbeoordeling uit om de haalbaarheid van een spitsstrook op de E314 tussen Aarschot en Leuven te onderzoeken. Dit omvatte het modelleren van de verwachte ongevallen, het vergelijken van alternatieven en het waarderen van de effecten, waarbij zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden werden gebruikt.


Het agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant onderzocht of de huidige pechstrook van de E314 tussen het op- en afrittencomplex Aarschot en de afrit Vuntcomplex omgevormd kan worden naar een spitsstrook in de richting van Leuven. Een spitsstrook wordt in hoofdzaak aangelegd om de doorstroming van het verkeer te verhogen tijdens spitsmomenten. Minder duidelijk is wat de effecten zijn op het vlak van verkeersveiligheid.


Om dit na te gaan, voerde TML een verkeersveiligheidseffectenbeoordeling (VVEB) uit van de geplande maatregel. Een VVEB bevat een aantal voorgeschreven onderdelen, met name de definitie van het probleem, de huidige situatie en een nietsdoen-scenario, de verkeersveiligheidsdoelstellingen, een beoordeling van de gevolgen voor de verkeersveiligheid van de voorgestelde alternatieven, een vergelijking van de alternatieven en de presentatie van de mogelijke oplossingen en een gemotiveerde keuze. Voor deze maatregel modelleerde TML de verwachte evolutie van het aantal ongevallen. Rekening houdend met allerlei onzekerheden, maakten we een monetaire waardering van de effecten en gebruikten we een combinatie van een kwantitatieve en kwalitatieve aanpak.

Het verslag is vertrouwelijk.

Periode

2023

Opdrachtgever

Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Ons team

Stijn Daniels
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign