CityMobil
05.01
Van 2006 tot 2011
TML was de enige Belgische partner in het Europese project CityMobil, dat de organisatie van stedelijk vervoer verbeterde en de congestie en vervuiling aanpakte. Het project demonstreerde geautomatiseerde transportsystemen zoals cybercars en personal rapid transit op locaties als Heathrow en een expocentrum in Rome en ontwikkelde plannen voor implementatie in andere steden.
Het doel van het Europese onderzoeksproject CityMobil was de organisatie van stedelijk vervoer te verbeteren om het gemotoriseerd vervoer rationeler te organiseren. Dit leidt tot minder congestie en vervuiling, een verhoogde veiligheid en leefbaarheid en een verbeterde integratie met ruimtelijke planning. Het was een project van 40 miljoen euro waaraan 28 partners uit tien landen deelnamen. De enige Belgische partner in het project was Transport & Mobility Leuven. Om de mogelijkheden van geautomatiseerde transporttoepassingen te demonstreren en te valideren, werden de luchthaven van Heathrow (Londen) en een nieuw expositiecentrum in Rome geselecteerd.
Hoewel de mobiliteitsproblemen in steden goed gekend zijn (congestie, vervuiling, veiligheid etc.), staan de vereiste oplossingen nog in hun kinderschoenen. De gewenste trend bestaat uit een mix van maatregelen rond ruimtelijke ordening en een verschuiving van het gebruik van de auto naar een multimodale aanpak. Om het multimodale alternatief aantrekkelijker te maken is er nood aan massatransport aan hoge snelheden (trein, metro, bus) en geïndividualiseerd (openbaar) vervoer op aanvraag voor korte afstanden. Automatisering in alle mogelijke vormen, van het aanbieden van informatie tot het volledig geautomatiseerd besturen van voertuigen, speelt hierin een grote rol.
Momenteel wordt de grootste vooruitgang gemaakt bij privévoertuigen, waar de introductie van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) het rijcomfort verhoogt. Ook in het openbaar vervoer zijn er al enkele opmerkelijke toepassingen van geautomatiseerd vervoer gerealiseerd, zoals de automatische metrosystemen in Parijs, Londen en Lille en de geautomatiseerde bussen in Rouen, Eindhoven en Capelle aan de IJssel. In CityMobil werd het potentieel van geautomatiseerde transportsystemen onderzocht gebaseerd op hun toepassing in realistische omgevingen.
Deze systemen omvatten geautomatiseerde voertuigen op rails (personal rapid transit), transportsystemen op vastgelegde corridors (cybercars) en dual mode voertuigen (traditionele personenwagens die manueel bestuurd kunnen worden in gemengd verkeer of automatisch kunnen rijden in gereserveerde omgevingen of op voorbehouden infrastructuur).
In het project CityMobil werd op twee sites een automatisch transportsysteem ingevoerd en geëvalueerd. Deze systemen zijn meer dan een demonstratie van de technologische mogelijkheden: het zijn toepassingen die volledig geïntegreerd zijn in het transportsysteem en voor lange tijd operationeel zullen blijven.
Het doel van het Europese onderzoeksproject CityMobil was de organisatie van stedelijk vervoer te verbeteren om het gemotoriseerd vervoer rationeler te organiseren. Dit leidt tot minder congestie en vervuiling, een verhoogde veiligheid en leefbaarheid en een verbeterde integratie met ruimtelijke planning. Het was een project van 40 miljoen euro waaraan 28 partners uit tien landen deelnamen. De enige Belgische partner in het project was Transport & Mobility Leuven. Om de mogelijkheden van geautomatiseerde transporttoepassingen te demonstreren en te valideren, werden de luchthaven van Heathrow (Londen) en een nieuw expositiecentrum in Rome geselecteerd.
Hoewel de mobiliteitsproblemen in steden goed gekend zijn (congestie, vervuiling, veiligheid etc.), staan de vereiste oplossingen nog in hun kinderschoenen. De gewenste trend bestaat uit een mix van maatregelen rond ruimtelijke ordening en een verschuiving van het gebruik van de auto naar een multimodale aanpak. Om het multimodale alternatief aantrekkelijker te maken is er nood aan massatransport aan hoge snelheden (trein, metro, bus) en geïndividualiseerd (openbaar) vervoer op aanvraag voor korte afstanden. Automatisering in alle mogelijke vormen, van het aanbieden van informatie tot het volledig geautomatiseerd besturen van voertuigen, speelt hierin een grote rol.
Momenteel wordt de grootste vooruitgang gemaakt bij privévoertuigen, waar de introductie van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) het rijcomfort verhoogt. Ook in het openbaar vervoer zijn er al enkele opmerkelijke toepassingen van geautomatiseerd vervoer gerealiseerd, zoals de automatische metrosystemen in Parijs, Londen en Lille en de geautomatiseerde bussen in Rouen, Eindhoven en Capelle aan de IJssel. In CityMobil werd het potentieel van geautomatiseerde transportsystemen onderzocht gebaseerd op hun toepassing in realistische omgevingen.
Deze systemen omvatten geautomatiseerde voertuigen op rails (personal rapid transit), transportsystemen op vastgelegde corridors (cybercars) en dual mode voertuigen (traditionele personenwagens die manueel bestuurd kunnen worden in gemengd verkeer of automatisch kunnen rijden in gereserveerde omgevingen of op voorbehouden infrastructuur).
In het project CityMobil werd op twee sites een automatisch transportsysteem ingevoerd en geëvalueerd. Deze systemen zijn meer dan een demonstratie van de technologische mogelijkheden: het zijn toepassingen die volledig geïntegreerd zijn in het transportsysteem en voor lange tijd operationeel zullen blijven.
- In het nieuwe expocentrum in Rome vervoert een vloot volledig geautomatiseerde cybercars de bezoekers tussen de parking, het treinstation en het expocentrum.
- Op de luchthaven van Heathrow vervoert een personal rapid transit systeem de passagiers van en naar de terminals en parkings in volledig geautomatiseerde voertuigen op rails.