Projecten en artikels van Kristof Carlier
-
Kristof Carlier
OnderzoekerKristof Carlier is burgerlijk bouwkundig ingenieur en MER-deskundige discipline Mens-Mobiliteit. Hij is vooral actief op het terrein van de verkeerssimulatie, vervoersmodellen en Minder Hinder projecten. Zo werkte hij mee aan ontwikkelingen voor en de toepassing van een aantal projecten met microsimulatiemodellen, het macroscopisch model OmniTRANS, de regionale verkeersmodellen en diverse vrachtmodellen. Hij organiseert Minder Hinder maatregelen voor grote infrastructuurprojecten en heeft ruime ervaring in het berekenen van transportgerelateerde emissies.

Minder Hinder Luchthaventram
TML ondersteunde de bouw van de Luchthaventram met mobiliteitsadvies en hinderbeperking.

Minder Hinder: een overzicht
Een overzicht van alle Minder Hinder projecten die TML uitwerkte.

MER verbinding N10 en R11 Krijgsbaan
TML werkt een verkeerstechnische analyse uit voor de opmaak van een MER voor de verbinding N10 en R11 Krijgsbaan.

Minder Hinder aanpak bruggen Albertkanaal
We ondersteunden aannemer Franki bij het uitwerken van de Minder Hinder aanpak bij de werken aan de bruggen.

Pendelen per motorfiets
Wat zou de impact zijn van een verhoogd aandeel motorfietsen in het verkeer?

Impactstudies SmartMove
TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze impactstudie (NL en FR) bestudeerden we de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaaleconomische effecten.

Metro Noord
TML voert mobiliteitsstudies uit en assisteert de hypercoördinatie bij de uitbreiding van het hoogperformant openbaar vervoersnetwerk naar het noorden van Brussel.

Stedelijk Plateau Turnhout
TML werkt het masterplan uit voor de herinrichting van het zwaarste zwarte punt van Vlaanderen.

De Nieuwe Rand
Hoe kan het oostelijk deel van het Haventracé op een alternatieve wijze ingedeeld worden?

Minder Hinder Viaduct Vilvoorde en Henneaulaan Zaventem
TML ondersteunde een consortium rond BAM Contractors bij de opmaak van hun offertes voor de heraanleg van het complex Henneaulaan (onderdeel van het project Werken aan de Ring op de R0 van Brussel) en voor de renovatie van het viaduct van Vilvoorde.

Minder Hinder BRABO
TML ontwikkelde de Minder Hinder aanpak voor de BRABO 2-tramlijnen in Antwerpen.
Minder Hinder Noorderlijn Antwerpen
Brabo 2: TML ondersteunde de Minder Hinder aanpak voor de Noorderlijn in Antwerpen.

Minder Hinder Verapazbrug
Voor de nog te bouwen Verapazbrug in Gent werkte TML, in het kader van het Minder Hinder luik, de fasering van de werken uit.

Verkeerslichtencoördinatiecentrale Antwerpen
We werkten mee aan de uitwerking en implementatie van een innovatief verkeersmanagement en regelstrategie.

OptiRoutS
In dit project werd aan de hand van een combinatie van klassieke verkeersmodellen en artificiële intelligentie een voorspellend model voor realtime verkeerssituaties ontwikkeld.

CityMobil
Wat zijn de mogelijkheden voor transportsystemen zonder chauffeur in Londen en Rome?

Economische effecten 80 km/u
Wat zijn de economische effecten en kosten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgische autosnelwegen?

INDIC
We verzamelden en berekenden regionale transportindicatoren voor België.

MER AX Brugge-Westkapelle
TML ontwikkelde een plan-MER voor de aanleg van de AX tussen de N31 te Brugge en de N49 te Westkapelle.

Mobiliteitsscenario's Vlaanderen
We bestudeerden de haalbaarheid en wenselijkheid van verschillende toekomstscenario's om het Vlaamse vervoersbeleid te onderbouwen.

CIVITAS Hasselt
We ondersteunden het indieningsdossier CIVITAS voor de stad Hasselt.

Evaluatie trans-Siberische spoorlijn
TML werkte mee aan een businesscase voor nieuwe trans-Siberische spoorlijncorridordiensten.

WereldContainerModel (WCM)
Het wereldcontainermodel in een notendop.

Een studie van co-modaliteit en mobiliteit bij eco driving
TML paste dataverrijking toe op gedetailleerde mobiliteitsgegevens.

Invoering van een kilometerheffing en wegenvignet in België
België voert een kilometerheffing voor vrachtwagens en een wegenvignet voor lichte voertuigen in het Vlaamse, Brusselse Hoofdstedelijk en Waals Gewest in. TML boog zich over de tarificatie en analyse van de inkomsten.

Milieucapaciteit stadswegen BHG
We werkten een praktische gids en een instrument uit voor evaluatie van de milieucapaciteit van stadswegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

OPTIMISM
We werkten mee aan een verbeterd inzicht in duurzame mobiliteit op basis van geoptimaliseerde passagiersvervoersdata.

MODUM
TML ontwikkelde mee modellen om dynamische stedelijke mobiliteit te optimaliseren.

HIGH-TOOL (high-level strategisch transportmodel)
Het HIGH-TOOL-project resulteerde in een hoogwaardig, gratis en transparant strategisch transportmodel waarmee de economische, sociale en ecologische effecten van vervoersbeleid beoordeeld kunnen worden.

Impact van de vereenvoudiging van het handelsverkeer
Kan een geavanceerd elektronisch systeem de invoer en uitvoer van containers vereenvoudigen?

Mobiliteits- en toegankelijkheidsstudie parking Carrefour Herstal
TML voerde een studie uit over de verkeersafwikkeling rondom de parkingsite van Carrefour Herstal.

Olympus
TML werkte mee aan sharing services voor elektrische voertuigen, gebaseerd op een B2B service platform.

ToPDAd
We ontwikkelden innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse van regionaal adaptatiebeleidmogelijk te maken.

e-Freight
We optimaliseerden informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer.

Marktstudie spoorvrachtverkeer corridor C (toekomstige corridor 2)
TML werkte mee aan de transportmarkstudie voor Corridor C.

Verkeerskundige ondersteuning bouw Oosterweelverbinding
TML is, samen met Sweco en Tractebel, een van de mobiliteitsadiviseurs voor Lantis.

Minder Hinder ondersteuning complex R0 x A201
TML biedt ondersteuning bij het opmaken van een offerte voor de Brusselse Ring.

ShopMob data-analyses
Mobiliteit en spitsmijden bij winkelen: TML analyseerde de datasets.

Nieuwe tramlijnen Brussel
TML werkte mee het verkeerskundig ontwerp uit voor nieuwe tramlijnen rond Brussel.

Ontwikkeling van een nieuw ondersteuningsmechanisme voor de logistieke sector
TML voerde een ex ante analyse uit voor de opvolger van het Marco Poloprogramma van de EC in goederenlogistiek.

Effectenstudie voor het nieuwe postsorteercentrum van Brussel
TML voerde een microsimulatie uit ter ondersteuning van deze effectenstudie.

Optimalisatie inzameling scheepsafval
Kan Vlaanderen voorzien in een betere inzameling van het scheepsbedrijfsafval van de binnenvaart?

Stadsprogramma Roeselare
We analyseerden de mobiliteitssituatie in Roeselare.

Strategisch vrachtmodel Vlaanderen
We boden beleidsondersteuning voor doorrekeningen met het strategisch vrachtmodel voor Vlaanderen.
Doorstroming N32 Roeselare-Hooglede
We optimaliseerden de doorstroming op de openbare vervoersas tussen de rotonde met de Koning Leopold III-laan en de ovonde ter hoogte van R32/N32.

TransAID
In het TransAID-project onderzochten we hoe verkeersmanagement rekening kan houden met geautomatiseerde voertuigen om zo de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren.

Mobiliteitsonderzoek verkeerscomplexen E17 Kortrijk
We voerden een mobiliteitsonderzoek uit ter verbetering van de verkeerscomplexen Kortrijk-Oost, Kortrijk-Zuid en Aalbeke en pakten de R8 in relatie met de omgeving aan.

Optimalisatie en MKBA spoorverbinding Gent-Terneuzen
TML werkte mee aan een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

Microsimulatie Ring rond Leuven
TML voert een verkeersstudie (microsimulatie) uit van de Ring rond Leuven (R23).

Masterplan Slachthuissite Antwerpen
TML adviseerde stadsontwikkelaar AG Vespa bij de ontwikkeling van een nieuw mobiliteitsconcept voor de Slachthuissite, met specifieke aandacht voor de parkeerproblematiek en de ontsluiting van de site.

nuMIDAS
nuMIDAS was een Horizon 2020-onderzoeksproject, geleid door TML, dat een toolkit bouwde om beleidsmakers in steden te helpen bij de aanpak van nieuwe mobiliteitstrends en -uitdagingen.

Verkeersmodel Provincie Nederlands-Limburg
TML ondersteunt Royal HaskoningDHV bij het maken van een nieuw verkeersmodel voor Nederlands-Limburg.

Update MKBA-tool Infrabel
TML updatete de evaluatietool waarmee Infrabel investeringen in laagbenutte spoorlijnen kan screenen.

PredicTime
TML ontwikkelde een individuele reistijdvoorspeller.

Strategisch plan luchthaven Zaventem
Wat zijn de mobiliteitseffecten van ontwikkelingen in de luchthaven van Zaventem (Brussel)?

Mobiliteitsstudie recreatiecluster Moerelei
TML voerde een studie uit naar de impact op de verkeersstromen.

Effectenstudie Woluwelaan
TML voerde een microsimulatie en kosten-batenanalyse uit voor de effectenstudie van de Woluwelaan.

Ondersteuning provinciale verkeersmodellen
Samen met Grontmij en Technum leverde TML basisgegevens en resultaten uit provinciale verkeersmodellen aan.

Mobiliteitsanalyse Post X
We werkten een second opinion uit voor de mobiliteitsanalyse van de ontwikkeling van Post X Berchem.