Ecoscore
07.11
2007
TML heeft in opdracht van de Vlaamse Regering een nota opgesteld over het gebruik van een ecoscore voor verkeersbelastinghervorming, waarin zowel de kosten als baten van voorstellen voor personenwagens en vrachtwagens worden onderzocht. De aanbeveling is om te kiezen voor een intelligente kilometerheffing die rekening houdt met emissienormen en gebruik.
De Vlaamse Regering heeft in juli 2006 principieel haar akkoord gegeven voor het gebruik van een ecoscore bij de verkeersbelastinghervorming. Het doel van deze nota was om het ecoscore-belastingvoorstel voor personenwagen te onderzoeken op de kosten en baten voor Vlaanderen. We analyseerden ook een ander voorstel: de hervorming van de jaarlijkse belasting op vrachtwagens.
Vrachtwagens zouden een verhoging of verlaging krijgen op de huidige (jaarlijkse) verkeersbelastingen volgens de euronorm van de motor. Vrachtwagens die een roetfilter laten installeren of die al aan een toekomstige emissienorm voldoen, krijgen korting. De voorgestelde belastinghervorming is zeer complex, zal wellicht weinig effect sorteren en vermeerdert de huidige belastinginkomsten ten nadele van de toekomstige belastinginkomsten. Het is beter om een goede intelligente kilometerheffing voor te bereiden die toelaat te differentiëren naar euronorm, plaats en (later) tijdstip van gebruik. Oude vervuilende vrachtwagens worden dan vanzelf beperkt in hun gebruik.
De milieuschade van personenvoertuigen is vooral groot voor dieselauto’s, die significant meer vervuilen dan benzinewagens. Het fiscaal ontmoedigen van dieselauto’s is de meest dringende en voor de hand liggende maatregel. Dit kan op korte termijn ingevoerd worden door hogere accijnzen op dieselbrandstof of door een hogere voertuigbelasting op het bezit van een dieselauto. Een fiscaliteit op basis van een vereenvoudigde ecoscore (Pad 1) is zinvol, mits de differentiatie naar CO2-uitstoot wordt weggelaten. De CO2-kosten worden al meer dan nodig aangerekend via de accijnzen op brandstof. Een extra belasting op CO2 in de transportsector is dus niet zinvol; het zou enkel in grote mate een stimulans zijn om accijnzen te besparen. De invoering van een fiscaliteit gebaseerd op een volledige ecoscore biedt weinig meerwaarde ten opzichte een fiscaliteit gebaseerd op de euronormen en is bovendien administratief quasi onmogelijk daar het extra homologatietesten zou vereisen voor de meeste auto’s.
De Vlaamse Regering heeft in juli 2006 principieel haar akkoord gegeven voor het gebruik van een ecoscore bij de verkeersbelastinghervorming. Het doel van deze nota was om het ecoscore-belastingvoorstel voor personenwagen te onderzoeken op de kosten en baten voor Vlaanderen. We analyseerden ook een ander voorstel: de hervorming van de jaarlijkse belasting op vrachtwagens.
Vrachtwagens zouden een verhoging of verlaging krijgen op de huidige (jaarlijkse) verkeersbelastingen volgens de euronorm van de motor. Vrachtwagens die een roetfilter laten installeren of die al aan een toekomstige emissienorm voldoen, krijgen korting. De voorgestelde belastinghervorming is zeer complex, zal wellicht weinig effect sorteren en vermeerdert de huidige belastinginkomsten ten nadele van de toekomstige belastinginkomsten. Het is beter om een goede intelligente kilometerheffing voor te bereiden die toelaat te differentiëren naar euronorm, plaats en (later) tijdstip van gebruik. Oude vervuilende vrachtwagens worden dan vanzelf beperkt in hun gebruik.
De milieuschade van personenvoertuigen is vooral groot voor dieselauto’s, die significant meer vervuilen dan benzinewagens. Het fiscaal ontmoedigen van dieselauto’s is de meest dringende en voor de hand liggende maatregel. Dit kan op korte termijn ingevoerd worden door hogere accijnzen op dieselbrandstof of door een hogere voertuigbelasting op het bezit van een dieselauto. Een fiscaliteit op basis van een vereenvoudigde ecoscore (Pad 1) is zinvol, mits de differentiatie naar CO2-uitstoot wordt weggelaten. De CO2-kosten worden al meer dan nodig aangerekend via de accijnzen op brandstof. Een extra belasting op CO2 in de transportsector is dus niet zinvol; het zou enkel in grote mate een stimulans zijn om accijnzen te besparen. De invoering van een fiscaliteit gebaseerd op een volledige ecoscore biedt weinig meerwaarde ten opzichte een fiscaliteit gebaseerd op de euronormen en is bovendien administratief quasi onmogelijk daar het extra homologatietesten zou vereisen voor de meeste auto’s.