De ontwikkeling van elektrische personenauto's
15068
Van 2015 tot 2016
In samenwerking met Öko Institut en TNO beoordeelde TML de elektrificatie van personenauto’s en de milieu-impact voor 2050, door gegevens te verzamelen en simulaties uit te voeren over EV-penetratie in de EU. TML analyseerde de transportsector met het MOVEET-model.
Samen met Öko Institut en TNO ondersteunde TML EEA bij de beoordeling van de huidige status van de elektrificatie van personenauto’s en de mogelijke gevolgen voor het milieu en voor het Europese energiesysteem in 2050. TML heeft vooral meegewerkt aan (i) het verzamelen en analyseren van gegevens over de strategie van de lidstaten inzake de bevordering van EV-penetratie en (ii) het simuleren van de effecten van verschillende toekomstige EV-penetratiescenario's op het energieverbruik, de CO2-uitstoot en de luchtvervuiling.
Drie toekomstscenario's werden uitgewerkt:
TML analyseerde de transportsector met het MOVEET-model en Öko Institut onderzocht het elektriciteitssysteem. We kunnen hieruit besluiten dat er extra elektriciteit nodig zal zijn in de Europese Unie om te voldoen aan de extra energievraag komende van een 80% aandeel van elektrische auto's in 2050 (high scenario). Het aandeel van het totale elektriciteitsverbruik van elektrische voertuigen in Europa zal stijgen van 0,03% in 2014 naar ongeveer 4 - 5% tegen 2030 en 9,5% tegen 2050.
Een toename van het elektrisch voertuigverbruik heeft enkele belangrijke gevolgen:
Het potentieel van hernieuwbare energiebronnen om elektrische voertuigen van stroom te voorzien kan dan een belangrijke rol spelen in de EU-plannen om over te schakelen naar een koolstofarm transportsysteem en om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen met 80 - 95% tegen 2050.
Samen met Öko Institut en TNO ondersteunde TML EEA bij de beoordeling van de huidige status van de elektrificatie van personenauto’s en de mogelijke gevolgen voor het milieu en voor het Europese energiesysteem in 2050. TML heeft vooral meegewerkt aan (i) het verzamelen en analyseren van gegevens over de strategie van de lidstaten inzake de bevordering van EV-penetratie en (ii) het simuleren van de effecten van verschillende toekomstige EV-penetratiescenario's op het energieverbruik, de CO2-uitstoot en de luchtvervuiling.
Drie toekomstscenario's werden uitgewerkt:
- Een referentiescenario waarbij de EV-penetratiegraad op EU 28-niveau oploopt tot 4% van de totale personenautostock in 2013 en 8% in 2050 (d.w.z. de penetratiegraad volgt het EU-referentiescenario gebaseerd op Capros et al., 2013).
- Een mid scenario waarin we aannemen dat de EV-penetratie zal oplopen tot 20% in 2030 en 50% in 2050.
- Een high scenario waarin we aannemen dat de EV-penetratie zal oplopen tot 30% in 2030 en 80% in 2050.
TML analyseerde de transportsector met het MOVEET-model en Öko Institut onderzocht het elektriciteitssysteem. We kunnen hieruit besluiten dat er extra elektriciteit nodig zal zijn in de Europese Unie om te voldoen aan de extra energievraag komende van een 80% aandeel van elektrische auto's in 2050 (high scenario). Het aandeel van het totale elektriciteitsverbruik van elektrische voertuigen in Europa zal stijgen van 0,03% in 2014 naar ongeveer 4 - 5% tegen 2030 en 9,5% tegen 2050.
Een toename van het elektrisch voertuigverbruik heeft enkele belangrijke gevolgen:
- Lagere CO2- en luchtverontreinigende emissies van de vervoerssector zelf.
- Hogere emissies van gerelateerde elektriciteitsproductie.
- Een totaal netto-voordeel in termen van lagere CO2- en luchtverontreinigende stoffen, dat wil zeggen, NOx en PM.
- Een algemene verhoging in SO2 als gevolg van de uitstoot van emissies van de elektriciteitsproductiesector.
Het potentieel van hernieuwbare energiebronnen om elektrische voertuigen van stroom te voorzien kan dan een belangrijke rol spelen in de EU-plannen om over te schakelen naar een koolstofarm transportsysteem en om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen met 80 - 95% tegen 2050.