Fietsen in Wallonië, wat brengt het op?
13.55
Van 2013 tot 2014
TML voerde samen met Pro Velo een studie uit naar de maatschappelijke baten van fietsen in Wallonië, waarbij de effecten voor 2012 en 2030 werden onderzocht met een model gebaseerd op een fietspercentage van 10%. Deze methode omvatte het in kaart brengen van gezondheidsvoordelen, kostenbesparingen voor huishoudens en de impact op de lokale economie, evenals de evaluatie van ongevallenrisico's bij toenemend fietsgebruik en infrastructuurverbeteringen.
Zich verplaatsen met de fiets levert hoge maatschappelijke baten op. Het is goed voor de gezondheid, goedkoop, zorgt voor meer leefbaarheid in steden, vervuilt minder, is beter gebruik van de beperkte ruimte … Daarnaast levert fietsen op zijn manier ook een directe bijdrage aan de lokale economie via de verkoop en (vooral) het onderhoud van fietsen. Daarentegen betekent meer fietsen in veel gevallen ook een verhoogd risico op ongevallen en valpartijen.
We bestudeerden de effecten voor 2012 en 2030. De effecten voor 2030 berekenden we met een klein model dat gebaseerd is op een situatie met een aandeel van 10% fietsen. De belangrijkste conclusies over de effecten van dit scenario zijn als volgt:
Zich verplaatsen met de fiets levert hoge maatschappelijke baten op. Het is goed voor de gezondheid, goedkoop, zorgt voor meer leefbaarheid in steden, vervuilt minder, is beter gebruik van de beperkte ruimte … Daarnaast levert fietsen op zijn manier ook een directe bijdrage aan de lokale economie via de verkoop en (vooral) het onderhoud van fietsen. Daarentegen betekent meer fietsen in veel gevallen ook een verhoogd risico op ongevallen en valpartijen.
We bestudeerden de effecten voor 2012 en 2030. De effecten voor 2030 berekenden we met een klein model dat gebaseerd is op een situatie met een aandeel van 10% fietsen. De belangrijkste conclusies over de effecten van dit scenario zijn als volgt:
- De maatschappelijke baten zijn tussen 4 en 11 keer groter dan de kosten.
- De maatschappelijke baten worden geschat op € 800.000.000.
- De voordelen voor de gezondheid zijn veruit de belangrijkste:
- Het aantal sterfgevallen in Wallonië vermindert met 400 per jaar.
- De voordelen voor de gezondheid worden geschat op ongeveer € 1.000.000.000.
- Huishoudens kunnen hun transportkosten drastisch verminderen met ongeveer € 140.000.000. Bijna 50 miljoen euro van dit bedrag zijn belastingen en accijnzen (die niet worden beschouwd als een aanwinst voor de samenleving).
- Het grootste deel van de winst voor het huishouden is het verminderd gebruik van de auto.
- De exploitatiekosten voor het openbaar vervoer kunnen verminderd worden met € 50.000.000.
- € 30.000.000 hiervan is een daling van de overheidsbijdrage, wat goed is voor het overheidsbudget.
- De winsten zijn waarschijnlijk te wijten aan een daling van de groei van het openbaar vervoer, niet aan een daling van hun serviceniveau.
- Het relatieve risico van ongevallen met fietsen (risico op ongevallen per km) vermindert als gevolg van de toename van het aantal fietsers (veiligheid door aantallen) en een extra investering in een betere infrastructuur.
- Het aantal extra sterfgevallen is zeer beperkt, tussen 0 en 7.
- Het aantal extra gewonden is belangrijk, geëvalueerd tussen de € 130.000.000 en € 175.000.000.
- 4.000 banen zouden aanwezig zijn in de ruime sector van fietsen in 2030.
- De fietsretailsector heeft een baanintensiteit die vier keer hoger ligt dan de autoretailsector (banen/euro van de omzet).