Projecten en artikels van Bruno Van Zeebroeck
-
Bruno Van Zeebroeck
OnderzoekerBruno Van Zeebroeck is handelsingenieur en volgde aanvullende opleidingen in publieke zaken, transport- en milieueconomie. Hij coördineert al meer dan 15 jaar transport- en mobiliteitsprojecten voor overheden van lokaal tot internationaal niveau. Bruno is gespecialiseerd in socio-economische evaluaties, impactanalyses en benchmarking. Met een sterke focus op sociale cohesie, inclusie en gedeelde mobiliteit, richt hij zich op actieve en solidaire vervoersmodi. Recent evalueerde hij fietsbeleid, gedeelde mobiliteit in rurale gebieden en mobiliteitsoplossingen voor kansarmen. Daarnaast analyseerde hij de impact van het Europese Urban Mobility Package en het federaal klimaatbeleid.

Kosten-batenanalyse van fietsen in de Benelux en Noordrijn-Westfalen
Wat zijn de kosten en baten van fietsen in de Benelux en Noordrijn-Westfalen (NRW)?

AutoWal
Welke variabelen en actoren beïnvloeden het automobiliteitssysteem in Wallonië?

REORIENT
Wat zijn de effecten van het Europees spoorbeleid op goederenverkeer?

Voorbereidende studie voor het toekomstige Brusselse systeem voor deelfietsen: benchmarking en aanbevelingen
Is een fietsdeelsysteem de beste investering van publieke middelen om de fiets beschikbaar te maken voor iedereen, meer mensen op de fiets te krijgen en uiteindelijk minder auto’s in de stad te hebben?

Evaluatie van het Urban Mobility Package
TML evalueert het Urban Mobility Package en de European Mobility Week.

CHUMS
Hoe kunnen we gedragsveranderingen teweegbrengen die stedelijke mobiliteitsoplossingen faciliteren?

SMARTA
Hoe kunnen we meer inzetten op duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen in rurale gebieden?

Bedrijfsleveringsplannen BXL
Hoe optimaliseren we duurzame logistiek?

Evolutie transportsector 2050
TML bekeek evoluties in de transportsector tot 2050.

Federaal Energie- en Klimaatplan
TML werkt mee aan het Belgisch Federaal Energie- en Klimaatplan.

De fietseconomie in België
Welke economische impact heeft de Belgische fietssector?

VIEWLS
Wat is het potentieel van biobrandstoffen voor de EU?

Mobiele machines
TML en TNO-MEP bestudeerden de emissies van mobiele machines in Vlaanderen.

TREMOVE België
We inventariseerden de emissies van wegverkeer in België voor de periode 1990 - 2030.

Economische effecten 80 km/u
Wat zijn de economische effecten en kosten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgische autosnelwegen?

Mobiliteitsscenario's Vlaanderen
We bestudeerden de haalbaarheid en wenselijkheid van verschillende toekomstscenario's om het Vlaamse vervoersbeleid te onderbouwen.

Klimaatplan Frankrijk
TML leverde een belangrijke bijdrage aan het klimaatplan voor transport en huishoudens in Frankrijk.

EMMOSS-model
TML updatet en ontwikkelt het Vlaams emissiemodel voor scheepvaart en spoorwegen.

Effect van de Europese uitbreiding in 2004 op de transportmarkt
Wat is het effect van de uitbreiding van de Europese Unie in 2004 op het gebied van vervoer?

Kilometerheffing
Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

Auto en gezondheid
TML verduidelijkte de link tussen automobiliteit en vervuiling door fijn stof.

Vermindering van energiegebruik en emissies in Brussel
TML maakte een transparant transportsimulatiemodel voor het BIM-IBGE.

MIRA-S 2009
Hoe verloopt de evolutie van emissies van binnenvaart, spoorverkeer, luchtvaart en zeevaart?

Marktgerelateerde instrumenten voor de vermindering van luchtvervuiling
We evalueerden beleidsopties voor de vermindering van luchtvervuiling door zeevaart.

ToPDAd
We ontwikkelden innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse van regionaal adaptatiebeleidmogelijk te maken.

Milieudoelstellingen Brusselse wagenparken
TML legde milieudoelstellingen voor enkele Brusselse wagenparken vast op basis van een analyse van het wagenpark en de best beschikbare technologieën.

Regionale samenstelling van de voertuigvloot in België
TML ontwikkelde een methode om de samenstelling van de voertuigvloten in de Belgische regionale emissiemodellen op elkaar af te stemmen.

Veiligheidsaspecten van bandengebruik
Veiligheidsaspecten van bandenkeuze en -gebruik in de EU: weersomstandigheden, groefdiepte, bandendruk monitorsysteem en consumenteninformatie.

Fietsen in Wallonië, wat brengt het op?
Wat zijn de directe en indirecte effecten van fietsen vandaag en in de toekomst?

Fietsen in Brussel, wat brengt het op?
Wat zijn de directe en indirecte effecten bij een aandeel van 20% fietsen?

Werkgelegenheidspotentieel van fietsen
Kan de fiets een stimulans zijn voor het scheppen van groene banen in de Europese fietssector?

Fietsdatabank
TML werkte mee aan een kennisdatabank met beste fietspraktijken uit binnen- en buitenland.

Succesverhalen over transport
TML zocht naar succesverhalen over transport en milieu.

Benchmarkstudie (elektrische) fietsdeelsystemen
Kunnen elektrische fietsen het gebruik van de Brusselse deelfietsen verhogen?

Level playing field voor goederenvervoer in België
Wat is het effect van een verderzetting van de spoorvervoersubsidie op de betrokken markten en op het level playing field voor goederenvervoer in België?
Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer
We steunden de Vlaamse Regering bij de onderbouwing en financiering van het kernnet en bredere marktwerking van het aanvullend net.

AEROFLEX
Welke nieuwe ontwikkelingen zitten er achter aerodynamische en flexibele vrachtwagens voor de nieuwe generatie wegtransport over lange afstand?

Maatschappelijke kosten & baten van fietsen
TML bood inhoudelijke ondersteuning bij het uitwerken van een brochure in verband met de maatschappelijke kosten en baten van fietsen.

Implementatie LEZ Brussel
We adviseerden het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rond begeleidende maatregelen bij de invoering van hun lage-emissiezone.

Elektrische taxi’s
Hoe kunnen we elektrische voertuigen in de Vlaamse taxivloot introduceren?

Innovaties/oplossingen voor de transitie naar een duurzamer mobiliteitssysteem
Welke innovaties kunnen bijdragen aan de transitie naar een duurzamer mobiliteitssysteem? Onderzoek in het kader van de Milieuverkenning 2018 van de dienst MIRA.

Waals regionaal plan ter vermindering van de luchtvervuiling
TML realiseerde een Waals regionaal plan voor de vermindering van de luchtvervuiling tegen 2030.

Objectieve behoefteanalyse-tool fietsinfrastructuur
We (her)ontwikkelden een tool om investeringen aan de fietsinfrastructuur te prioriteren.

Wegwerken drempels voor bundeling van goederenstromen per spoor
TML bracht de fysieke en organisatorische drempels voor de bundeling van goederenstromen per spoor in Vlaanderen in kaart en bestudeerde de haalbaarheid van een mogelijke subsidie.

Innovatieve Economische Modellen
TML bestudeerde Innovatieve Economische Modellen in functie van duurzame mobiliteit.

TERM 2019: De eerste en laatste kilometer – de sleutel tot duurzaam stedelijk transport
Hoe kunnen groene en duurzame transportopties voor de eerste en laatste kilometer het mobiliteitssysteem in steden duurzamer maken?

Impactanalyse: verschuiving van publieke middelen naar openbaar vervoer en actieve modi
Wat is het potentieel van een verschuiving van publieke middelen naar actieve modi en openbaar vervoer?

Kansenrapport slimme/duurzame mobiliteit in België
Welke opportuniteiten zijn er voor slimme mobiliteit op de Belgische markt?

TERM 2020 Train or plane?
Dit rapport vergelijkt de milieueffecten van reizen per trein en per vliegtuig.

Mogelijke ondersteunende maatregelen voor estuaire vaart, binnenvaart en spoor
TML onderzoekt welke maatregelen mogelijk zijn voor de estuaire vaart, de binnenvaart en het spoor.

Evaluatie federaal klimaatbeleid
TML updatete de evaluatie van de federale klimaatmaatregelen voor transport.

Effecten van een verbod op binnenlandse vluchten
Wat zouden de socio-economische effecten zijn van een verbod op binnenlandse vluchten met straal- en turbopropvliegtuigen?

Mobiliteit op vakantie voor mensen met een drempel
Hoe maken we mobiliteit van, naar en in België mogelijk voor mensen met een financiële of fysieke drempel?

Sociale ongelijkheid en blootstelling aan luchtverontreiniging in Europese steden
Sociaaleconomisch kansarme mensen worden regelmatig meer blootgesteld aan luchtverontreiniging en zijn daardoor kwetsbaarder voor de gevolgen hiervan.

TERM-rapporten 2022 - 2026
Digitalisering in het mobilteitssysteem: wat zijn de uitdagingen en opportuniteiten?

Vergroening federale fiscaliteit
Welke opties zijn er om het federale belastingsysteem op milieuvriendelijke(re) wijze te hervormen?

Audit fietsbeleid Grez-Doiceau
TML evalueerde het het fietsbeleid van Grez-Doiceau.

Opladen en tanken: schone, slimme en eerlijke stedelijke mobiliteit in Slowakije
TML ondersteunde de ontwikkeling van het fietsnetwerk en een geïntegreerd openbaar vervoernetwerk in Slowakije.

MKBA elektrificatie spoorlijn 11
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van de elektrificatie van spoorlijn 11 in de Antwerpse haven.

Vergelijkend onderzoek luchtvaartsector - internationaal spoorvervoer
In opdracht van BBL voerden we een vergelijkende studie uit van de luchtvaartsector en het internationaal spoorvervoer, waarbij we de milieu-impact, subsidies, ticketprijzen en toegankelijkheid voor alle reizigers onderzochten.

BiTiBi
BiTiBi: naadloos, energie-efficiënt vervoer van deur tot deur door fiets en trein te combineren.

Evaluatie van federale klimaatmaatregelen
We evalueerden de federale maatregelen op vlak van emissiereductie.

New Mobility Network
Fietsoplossingen voor bedrijven: hoe het fietsgebruik bij werknemers verhogen

TML TALK #6 Geluk op twee wielen. Hoe fietsen bijdraagt tot meer maatschappelijk welzijn.
Geluk op twee wielen
Hoe fietsen bijdraagt tot meer maatschappelijk welzijn.

TML TALK#15 Mobiliteitsarmoede. Duiding, analyse en kansen
Op donderdag 8 juni ’23 nodigen we jullie uit voor een nieuwe TML Talk, de 15de editie intussen.
Deze keer staat mobiliteitsarmoede centraal.

TML Talk #19 Wat is de impact van lokale verkeersmaatregelen op luchtkwaliteit?
Op donderdag 3 oktober ‘24 ging onze 19e TML Talk door, waarin luchtkwaliteit centraal stond.