IMMI2

08.6
Van 2009 tot 2011
TML en TNO analyseerden de luchtkwaliteit langs Vlaamse waterwegen en in havens. De studie omvatte emissieberekeningen op basis van EMMOSS en maakte gebruik van een Gaussisch Pluim dispersiemodel om de concentraties van NO2, PM10 en PM2,5 te berekenen, met resultaten gepresenteerd in GIS-kaarten die de bijdrage van de scheepvaart en overschrijdingen van grenswaarden visualiseren.


In 2009 - 2011 werd een vervolgstudie uitgevoerd op de IMMI-studie uit 2004. Perceel 3 van deze vervolgstudie werd uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven, in samenwerking met het Nederlandse TNO.


In perceel 3 werd voor Vlaanderen de luchtkwaliteit berekend langs waterwegen en in de havens. Daarbij werd uitgegaan van emissieberekeningen op basis van EMMOSS, maar in deze studie werd de geografische spreiding van de emissiegegevens verder verfijnd. Er werden in deze studie drie scenario's beschouwd: een referentiescenario (voor 2010, 2015 en 2020), een Europascenario gebaseerd op het MIRA-S 2009 Europascenario (voor 2015 en 2020) en tot slot een scenario dat maatregelen voor de zee- en binnenvaart in rekening brengt (voor 2015).

Op basis van de berekende emissies werden de concentraties van NO2, PM10 en PM2,5 berekend met een Gaussisch Pluim dispersiemodel (Pluim Vaarweg), en dit tot op 600 m van de randen van de vaarweg. De bijdrage van de scheepvaart, de totale concentraties (bijdrage scheepvaart + achtergrond) en de overschrijding van grenswaarden werden in de vorm van GIS-kaarten weergegeven.

Periode

Van 2009 tot 2011

Opdrachtgever

Vlaamse overheid, Departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE)

Partners

TNO

Ons team

Filip Vanhove
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign