Projecten en artikels van Filip Vanhove
-
Filip Vanhove
OnderzoekerFilip Vanhove is burgerlijk bouwkundig ingenieur met ervaring in dynamisch verkeersbeheer en macroscopische verkeersmodellen, waaronder de berekening van polluenten- en geluidsemissies. Door het analyseren van verkeersstatistieken kreeg hij diepgaand inzicht in de situatie op de Belgische autosnelwegen en specialiseerde hij zich in het verwerken van grote datasets. De laatste jaren richt hij zich vooral op emissiemodellering voor wegverkeer, scheepvaart, spoor en luchtvaart.

Verkeerslichtenregelingen: een overzicht
Een overzicht van alle verkeerslichtenregelingen die TML uitwerkte.

Verkeerslichtencoördinatiecentrale Antwerpen
We werkten mee aan de uitwerking en implementatie van een innovatief verkeersmanagement en regelstrategie.

Verkeersindices
TML analyseerde de mobiliteit op de Belgische autosnelwegen.

TERM
TML was verantwoordelijk voor de statistische analyse en aanvulling van ontbrekende data voor Europese transport- en milieuindicatoren.

IMMI
TML bracht luchtvervuiling door het wegverkeer in Vlaanderen in kaart voor NOx en PM10.

St.E.M.
TML voerde een verkennende en vergelijkende studie uit voor een mobiliteitsstrategie i.f.v. het milieu in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Mobiele machines
TML en TNO-MEP bestudeerden de emissies van mobiele machines in Vlaanderen.

MER AX Brugge-Westkapelle
TML ontwikkelde een plan-MER voor de aanleg van de AX tussen de N31 te Brugge en de N49 te Westkapelle.

E40 - Sint-Truiden
We onderzochten mogelijke infrastructuurverbeteringen voor de verbinding E40 - Sint- Truiden.

EMMOSS-model
TML updatet en ontwikkelt het Vlaams emissiemodel voor scheepvaart en spoorwegen.

Kilometerheffing
Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?
Snelheidslimieten op autosnelwegen
Welke impact heeft de maximumsnelheid op reistijden, emissies en verkeersveiligheid?

IMMI2
TML berekende de luchtkwaliteit langs waterwegen en in de havens.

TRANSPHORM
Hoe zit het met luchtvervuiling door het verkeer in grote steden en wat zijn de gevolgen ervan voor onze gezondheid?

Binnenvaartemissies
We onderzochten lokale maatregelen voor reductie van binnenvaartemissies.

De toekomst van ISVAG
We verkenden toekomstscenario's voor de afvalverbrandingsinstallatie ISVAG.

Lage-emissiezones
Kunnen we lage-emissiezones invoeren in Vlaamse steden?

Lage-emissiezones Brussel
Wat zouden de impact en relevantie zijn van lage-emissiezones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

MODUM
TML ontwikkelde mee modellen om dynamische stedelijke mobiliteit te optimaliseren.

Regionale samenstelling van de voertuigvloot in België
TML ontwikkelde een methode om de samenstelling van de voertuigvloten in de Belgische regionale emissiemodellen op elkaar af te stemmen.

ClairCity
We werkten mee aan de vermindering van luchtvervuiling in steden, een project waarbij de burger centraal staat.

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen
Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

De kost van non-Schengen
Wat zijn de directe effecten van het opzeggen van het Schengenverdrag op het wegtransport?

Update van regionale samenstelling van de voertuigvloot België
We updateten onze voertuigvlootmodule voor emissie-inventaris van wegverkeer in België.

Toekomstmodel wegverkeer Brussel
TML actualiseerde het toekomstmodel voor energieverbruik en luchtemissies van wegverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

MAM rekentool
TML werkte MAM uit, een volledig nieuwe module voor de rekentool die voertuigkilometers berekent voor de emissie-inventaris van wegverkeer in België.

LEZ havenbedrijf Antwerpen
Dit project onderzocht de milieukostenefficiëntie en de maatschappelijke kosten en baten van de invoering van een lage-emissiezone (LEZ) in het havengebied van Antwerpen.

Remote Sensing Antwerpen
TML verzamelde en analyseerde emissiemetingen van wagens en vrachtwagens in de haven van Antwerpen.

Uitbreidingsstudie LEZ Gent
In deze studie onderzochten we de meest geschikte mogelijkheden tot uitbreiding van de huidige LEZ van Gent naar een groter gebied.

Emissiemonitoringsysteem Vietnam
TML werkte mee aan een emissiemonitoringsysteem voor de wegsector in Vietnam, om zo de evolutie van die emissies te volgen doorheen de tijd.

Milieu- en klimaatimpact Spoorvisie 2040
Welke impact heeft de implementatie van Spoorvisie 2040 op het energieverbruik en de emissies van transport in België?

Sluipverkeer
TML voerde onderzoek naar sluipverkeer door files op autosnelwegen.

PredicTime
TML ontwikkelde een individuele reistijdvoorspeller.

N8 Ieper-Veurne
Wat zijn mogelijke infrastructuuroplossingen voor de verbinding Ieper - Veurne?

IMAGINE
We werkten mee aan een verbeterde methode om de algemene impact van geluid op de omgeving te bepalen.
MIRA-T 2004
TML werkte mee aan het Vlaams rapport milieu-indicatoren, deel Verkeer en Vervoer.
QUANTIFY
We modelleerden transportvolumes voor weg, rail en binnenvaart voor de hele wereld over de periode 1900 - 2100.

Lage-emissiezones Antwerpen: haalbaarheidsstudie
TML voerde een haalbaarheidsstudie uit voor de invoering en het beheer van lage-emissiezones in de stad Antwerpen.

Emissiemodel luchtvaart EMMOL
We optimaliseerden en actualiseerden de emissie-inventaris van luchtvaart in Vlaanderen.

Haalbaarheidsstudie uitbreiding LEZ Antwerpen
Kan de lage-emissiezone in Antwerpen uitgebreid worden, en hoe?