Personenverkeer en mobiliteitsstatistieken
13.56
Van 2014 tot 2016
Het gebrek aan geharmoniseerde verkeersstatistieken op Europees niveau maakt het moeilijk om mobiliteitssituaties en trends accuraat te beoordelen. TML ontwikkelde een handleiding voor het verzamelen van mobiliteitsgegevens en ondersteunde lidstaten bij het herzien van nationale statistieken, gebaseerd op bestaand Europees onderzoek en praktijkvoorbeelden.
Het is zeer moeilijk om op Europees niveau de huidige mobiliteitssituatie in te schatten en evoluties te herkennen, omdat er geen eengemaakte (weg)verkeersstatistieken voor personen beschikbaar zijn binnen het Europese statistische systeem. Ondanks het feit dat dergelijke informatie vaak wel op nationaal niveau beschikbaar is en ze wel (op vrijwillige basis) op Europees niveau verzameld wordt, is er geen Europese wetgeving die deze dataverzameling regelt. Er wordt geen algemeen aanvaarde methodologie gebruikt en definities verschillen vaak van elkaar. Dit komt de betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid van de ingewonnen data niet ten goede.
In dit project is een handleiding gemaakt voor het verzamelen van mobiliteitsgegevens die een verhoogde betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid van de ingewonnen data mogelijk maakt. Deze handleiding is opgesteld op basis van bestaand (Europees) onderzoek, zoals bv. het OPTIMISM- en het COST-SHANTI-project, maar ook op basis van bestaande praktijken in Europese lidstaten. TML maakte ook een update van de bestaande methodologische overzichten met betrekking tot bestaande mobiliteitsonderzoeken en stelde op basis van gegevens uit die bestaande onderzoeken voorbeeldstatistieken op.
Daarnaast boden we technische ondersteuning aan lidstaten die een herziening plannen van de nationale inwinning van mobiliteitsstatistieken.
Het is zeer moeilijk om op Europees niveau de huidige mobiliteitssituatie in te schatten en evoluties te herkennen, omdat er geen eengemaakte (weg)verkeersstatistieken voor personen beschikbaar zijn binnen het Europese statistische systeem. Ondanks het feit dat dergelijke informatie vaak wel op nationaal niveau beschikbaar is en ze wel (op vrijwillige basis) op Europees niveau verzameld wordt, is er geen Europese wetgeving die deze dataverzameling regelt. Er wordt geen algemeen aanvaarde methodologie gebruikt en definities verschillen vaak van elkaar. Dit komt de betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid van de ingewonnen data niet ten goede.
In dit project is een handleiding gemaakt voor het verzamelen van mobiliteitsgegevens die een verhoogde betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid van de ingewonnen data mogelijk maakt. Deze handleiding is opgesteld op basis van bestaand (Europees) onderzoek, zoals bv. het OPTIMISM- en het COST-SHANTI-project, maar ook op basis van bestaande praktijken in Europese lidstaten. TML maakte ook een update van de bestaande methodologische overzichten met betrekking tot bestaande mobiliteitsonderzoeken en stelde op basis van gegevens uit die bestaande onderzoeken voorbeeldstatistieken op.
Daarnaast boden we technische ondersteuning aan lidstaten die een herziening plannen van de nationale inwinning van mobiliteitsstatistieken.