Uitbreidingen voor het POLES-model
10.52
Van 2010 tot 2011
TML ontwikkelde in opdracht van de Europese Commissie twee nieuwe modules voor het POLES-model om energieverdeling en capaciteitsplanning te verbeteren. Deze modules, geïmplementeerd in GAMS, ondersteunen het klimaatbeleid van de EC door gedetailleerde simulaties van de energiesector mogelijk te maken en de beleidsvisie op internationale fora te versterken.
Transport & Mobility Leuven voerde dit project uit in opdracht van de Economics of Climate Change, Energy and Transport Unit (ECCET) van de Europese Commissie DG JRC/IPTS. Haar actieplan "Geïntegreerde beoordeling van het klimaatbeleid: scenario's en economische effecten (ICPA-SEI)" ontwikkelt, onderhoudt en gebruikt een aantal kwantitatieve instrumenten die trends rond energietechnologieën, energie- en klimaatbeleid en hun impact op de uitstoot van broeikasgassen onderzoeken. Ze omvatten simulatiemodellen, kwantitatieve evaluatiemethodes en opvolgingsmechanismen voor technologieën. Deze instrumenten worden ingezet ter ondersteuning en versterking van de beleidsvisie van de EC op internationale fora voor onderhandelingen over klimaatbescherming.
Het POLES-model werd in de loop der jaren ontwikkeld en geeft een goede geïntegreerde beschrijving van de energiesector. Door de nood aan meer gedetailleerde en uitgebreidere analyses moet het POLES-model permanent bijgewerkt worden: twee voorbeelden zijn de introductie van nieuwe modules en bijgewerkte databanken en de ontwikkeling van een betere rekenomgeving voor gegevensbeheer en resultatenanalyses. Vooral de sector van elektriciteitsvoorziening vormt een uitdaging voor modelbouwers, gezien het product (elektriciteit) niet echt een homogeen goed voorstelt. Afhankelijk van de vraagcurve varieert de waarde (prijs) van een opgewekte kWh elektriciteit aanzienlijk tussen standaardbelasting en piekvraag. Het is moeilijk om de energieverdeling en capaciteitsplanning te modelleren in een simulatiemodel. Daarom werd dit verbeterd in het kader van dit contract.
Het doel van dit project was de ontwikkeling van twee nieuwe modules voor de energiesector (voor energieverdeling en capaciteitsplanning) in het POLES-model. De modules werden in GAMS geïmplementeerd en maken gebruik van optimalisatietechnieken voor de probleemoplossing. De structuur van de modules laat een eenvoudige uitvoering als zelfstandig model toe, maar maakt het ook mogelijk om de modules te koppelen aan het POLES-model, geïmplementeerd in VENSIM via een softwarekoppeling die aangeleverd werd door IPTS.
Transport & Mobility Leuven voerde dit project uit in opdracht van de Economics of Climate Change, Energy and Transport Unit (ECCET) van de Europese Commissie DG JRC/IPTS. Haar actieplan "Geïntegreerde beoordeling van het klimaatbeleid: scenario's en economische effecten (ICPA-SEI)" ontwikkelt, onderhoudt en gebruikt een aantal kwantitatieve instrumenten die trends rond energietechnologieën, energie- en klimaatbeleid en hun impact op de uitstoot van broeikasgassen onderzoeken. Ze omvatten simulatiemodellen, kwantitatieve evaluatiemethodes en opvolgingsmechanismen voor technologieën. Deze instrumenten worden ingezet ter ondersteuning en versterking van de beleidsvisie van de EC op internationale fora voor onderhandelingen over klimaatbescherming.
Het POLES-model werd in de loop der jaren ontwikkeld en geeft een goede geïntegreerde beschrijving van de energiesector. Door de nood aan meer gedetailleerde en uitgebreidere analyses moet het POLES-model permanent bijgewerkt worden: twee voorbeelden zijn de introductie van nieuwe modules en bijgewerkte databanken en de ontwikkeling van een betere rekenomgeving voor gegevensbeheer en resultatenanalyses. Vooral de sector van elektriciteitsvoorziening vormt een uitdaging voor modelbouwers, gezien het product (elektriciteit) niet echt een homogeen goed voorstelt. Afhankelijk van de vraagcurve varieert de waarde (prijs) van een opgewekte kWh elektriciteit aanzienlijk tussen standaardbelasting en piekvraag. Het is moeilijk om de energieverdeling en capaciteitsplanning te modelleren in een simulatiemodel. Daarom werd dit verbeterd in het kader van dit contract.
Het doel van dit project was de ontwikkeling van twee nieuwe modules voor de energiesector (voor energieverdeling en capaciteitsplanning) in het POLES-model. De modules werden in GAMS geïmplementeerd en maken gebruik van optimalisatietechnieken voor de probleemoplossing. De structuur van de modules laat een eenvoudige uitvoering als zelfstandig model toe, maar maakt het ook mogelijk om de modules te koppelen aan het POLES-model, geïmplementeerd in VENSIM via een softwarekoppeling die aangeleverd werd door IPTS.