Waals regionaal plan ter vermindering van de luchtvervuiling
17028
Van 2017 tot 2018
Om te voldoen aan de Europese NEC-richtlijnen, ontwikkelde Wallonië een regionaal plan voor de vermindering van luchtverontreinigende stoffen tegen 2030. TML evalueerde emissiereducerende maatregelen in de transportsector door kosten-batenanalyses uit te voeren.
In dit project stond de realisatie van een Waals regionaal plan voor de vermindering van bepaalde luchtverontreinigende stoffen tegen 2030 centraal, zodat Wallonië de Europese NEC-richtlijnen (doelstellingen m.b.t. nationale emissieplafonds) kan halen. België en Wallonië hebben reeds belangrijke maatregelen genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Voor dit project zorgden TML, CLIMACT en Citepa, samen met ICEDD (projectleider), voor de evaluatie van de maatregelen die AWAC overweegt te nemen. Daartoe voerde elke partner voor zijn deeldomein een kosten-batenanalyse (KBA) uit om te kiezen welke maatregelen aan de bestaande scenario's moeten worden toegevoegd om de doelstellingen te halen.
De specifieke rol van TML bestond erin om de emissiereducerende maatregelen in de transportsector te evalueren. Daarvoor gebruikten we onze kennis omtrent de berekening van voertuigparken en specifieke modellen inzake emissieberekening. We zetten ook onze ruime ervaring in op vlak van beleidsadvies omtrent het verminderen van emissies.
Resultaten
Luchtvervuiling is een van de meest kritische milieuproblemen. De huidige niveaus van luchtverontreinigende stoffen hebben negatieve effecten op gezondheid en milieu, met inbegrip van een aanzienlijke verkorting van de levensverwachting. Hiermee gaan aanzienlijke economische kosten gepaard. De gevolgen van slechte luchtkwaliteit zijn het grootst voor mensen in stedelijke gebieden (gezondheidsproblemen door overmatige blootstelling aan NO2 en PM2.5/PM10) en bij ecosystemen die nadelig beïnvloed worden door de overmatige afzetting van stikstof.
De besluitvorming op het gebied van luchtvervuilingsbeleid in België en Wallonië is gebaseerd op twee elementen:
Binnen dit project voerde elke partner voor zijn deeldomein een kosten-batenanalyse uit om te kiezen welke maatregelen aan de scenario's moeten worden toegevoegd. Voor elke verontreinigende stof en voor elke actie werden de bijbehorende emissiereducties en de kosten bepaald.
De uiteindelijke keuze van de te implementeren acties - op basis van de bijbehorende kosten en haalbare doelstellingen - werd aan de opdrachtgever overgelaten.
In dit project stond de realisatie van een Waals regionaal plan voor de vermindering van bepaalde luchtverontreinigende stoffen tegen 2030 centraal, zodat Wallonië de Europese NEC-richtlijnen (doelstellingen m.b.t. nationale emissieplafonds) kan halen. België en Wallonië hebben reeds belangrijke maatregelen genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Voor dit project zorgden TML, CLIMACT en Citepa, samen met ICEDD (projectleider), voor de evaluatie van de maatregelen die AWAC overweegt te nemen. Daartoe voerde elke partner voor zijn deeldomein een kosten-batenanalyse (KBA) uit om te kiezen welke maatregelen aan de bestaande scenario's moeten worden toegevoegd om de doelstellingen te halen.
De specifieke rol van TML bestond erin om de emissiereducerende maatregelen in de transportsector te evalueren. Daarvoor gebruikten we onze kennis omtrent de berekening van voertuigparken en specifieke modellen inzake emissieberekening. We zetten ook onze ruime ervaring in op vlak van beleidsadvies omtrent het verminderen van emissies.
Resultaten
Luchtvervuiling is een van de meest kritische milieuproblemen. De huidige niveaus van luchtverontreinigende stoffen hebben negatieve effecten op gezondheid en milieu, met inbegrip van een aanzienlijke verkorting van de levensverwachting. Hiermee gaan aanzienlijke economische kosten gepaard. De gevolgen van slechte luchtkwaliteit zijn het grootst voor mensen in stedelijke gebieden (gezondheidsproblemen door overmatige blootstelling aan NO2 en PM2.5/PM10) en bij ecosystemen die nadelig beïnvloed worden door de overmatige afzetting van stikstof.
De besluitvorming op het gebied van luchtvervuilingsbeleid in België en Wallonië is gebaseerd op twee elementen:
- Het opstellen van projecties en scenario's over de evolutie van luchtvervuiling om zo de trends en effecten van de beleidsmaatregelen op emissies te beoordelen.
- De economische analyse van de maatregelen, om dan de meest effectieve maatregelen te kiezen, rekening houdend met de kosten en baten van elke maatregel.
Binnen dit project voerde elke partner voor zijn deeldomein een kosten-batenanalyse uit om te kiezen welke maatregelen aan de scenario's moeten worden toegevoegd. Voor elke verontreinigende stof en voor elke actie werden de bijbehorende emissiereducties en de kosten bepaald.
De uiteindelijke keuze van de te implementeren acties - op basis van de bijbehorende kosten en haalbare doelstellingen - werd aan de opdrachtgever overgelaten.