Marktgerelateerde instrumenten voor de vermindering van luchtvervuiling
08.31
Van 2009 tot 2010
TML onderzocht de juridische haalbaarheid en impact van het integreren van SOx- en NOx-zeevaartemissies in de EU-emissiehandel. Het team bouwde een databank voor deze emissies en stelde gedetailleerde kostencurves voor emissiereducties op.
De Europese Commissie wenst het snelgroeiende aandeel van maritieme emissies in de totale SOx- en NOx-emissies een halt toe te roepen. De integratie van zeevaartemissies in de EU-emissiehandel is een van de opties die ze daartoe overwegen (ETS, emission trading scheme).
In dit project werden de juridische haalbaarheid, de mogelijkheden, de modaliteiten en de mogelijke ecologische en economische impact van de integratie van SOx- en NOx-zeevaartemissies in de EU-emissiehandel onderzocht.
TML voerde binnen dit project twee taken uit en deed daarvoor een beroep op haar ruime ervaring in de zeevaartsector (zie bijvoorbeeld ons EMMOSS-model en ons TREMOVE-model voor zeevaart).
Eerst zorgde TML voor de opbouw van een databank voor de SOx- en NOx-zeevaartemissies. Deze databank vormde de basis voor de verdere studie over de impact van de integratie van zeevaartemissies in de EU-emissiehandel.
Vervolgens werden gedetailleerde kostencurves voor emissiereducties opgesteld voor SOx- en NOx-zeevaartemissies. Dit was belangrijk om het reductiepotentieel op zee en de mogelijke interactie tussen emissiereducties op zee en te land te kunnen evalueren.
De conclusie is dat er een bijkomend voordeel is om de maritieme sector in de EU-emissiehandel te integreren, indien de handelsprijs voldoende hoog is. Bovendien is het aangewezen enkel de emissies binnen de 12 mijlzone (inclusief de havenzones) in de EU op te nemen in een ETS:
De Europese Commissie wenst het snelgroeiende aandeel van maritieme emissies in de totale SOx- en NOx-emissies een halt toe te roepen. De integratie van zeevaartemissies in de EU-emissiehandel is een van de opties die ze daartoe overwegen (ETS, emission trading scheme).
In dit project werden de juridische haalbaarheid, de mogelijkheden, de modaliteiten en de mogelijke ecologische en economische impact van de integratie van SOx- en NOx-zeevaartemissies in de EU-emissiehandel onderzocht.
TML voerde binnen dit project twee taken uit en deed daarvoor een beroep op haar ruime ervaring in de zeevaartsector (zie bijvoorbeeld ons EMMOSS-model en ons TREMOVE-model voor zeevaart).
Eerst zorgde TML voor de opbouw van een databank voor de SOx- en NOx-zeevaartemissies. Deze databank vormde de basis voor de verdere studie over de impact van de integratie van zeevaartemissies in de EU-emissiehandel.
Vervolgens werden gedetailleerde kostencurves voor emissiereducties opgesteld voor SOx- en NOx-zeevaartemissies. Dit was belangrijk om het reductiepotentieel op zee en de mogelijke interactie tussen emissiereducties op zee en te land te kunnen evalueren.
De conclusie is dat er een bijkomend voordeel is om de maritieme sector in de EU-emissiehandel te integreren, indien de handelsprijs voldoende hoog is. Bovendien is het aangewezen enkel de emissies binnen de 12 mijlzone (inclusief de havenzones) in de EU op te nemen in een ETS:
- De wettelijke analyse wijst uit dat een ETS-regime slechts kan worden afgedwongen in havens (en binnenwateren) en territoriale zeeën (d.w.z. binnen de 12-mijlzone). Internationale wateren mee integreren in het ETS is enkel mogelijk op vrijwillige basis.
- Het reduceren van emissies in de 12-mijlszone, hoewel veel lager in volume, is efficiënter wat betreft het reduceren van negatieve milieueffecten in vergelijking met een ETS van alle zeevaartemissies.