Spoorcorridor F
10.06
2010
Deze studie onderzocht het potentieel voor toekomstige ontwikkelingen in de spoormarkt, identificeerde mogelijke hinderpalen en stelde maatregelen voor voor het verbeteren van spoorvrachtvervoer, met een focus op de corridor tussen België en Polen/Tsjechië. TML analyseerde de bestaande marktsituatie en gebruikte verschillende scenario's om de huidige en verwachte vrachttransportstromen via het spoor te beoordelen.
Het doel van deze studie was drieledig:
Binnen deze studie lag de focus voor TML op de bestaande marktsituatie en de mogelijkheden naar de toekomst toe. Hiervoor werden de huidige en de verwachte vrachttransportstromen via het spoor tussen België en Polen en tussen België en de Tsjechische Republiek geanalyseerd. De algemene conclusie is dat huidige spoortransportvolumes op de corridor relatief laag zijn. Ongeveer 169.000 ton wordt getransporteerd via spoor naar Polen en 23.000 ton naar Tsjechië. In de richting van België wordt ongeveer 332.000 ton uit Polen en 100.000 ton uit Tsjechië getransporteerd. De toekomstige transportstromen werden geschat voor drie scenario's (laag, midden, hoog). Deze scenario's houden echter geen rekening met specifieke ontwikkelingen in de spoortransportmarkt noch voor de corridor zelf. In het middelste scenario zien we ongeveer een verdubbeling van de transportstromen tegen 2030.
Wanneer we dit in meer detail bekijken, zien we dat er vooral een groei is voor metalen (voor Polen en Tsjechië) en voor containertransport (tussen België en Tsjechië). De analyse naar intermodaal transport toonde aan dat het grootste potentieel aanwezig was voor spoortransport tussen België en Polen voor transport naar het centrum (Pozan-Warschau) en het zuiden (Wroclaw-Katowice), voor goederen met een lichte en zware dichtheid en voor voorzienbaar transport.
Het doel van deze studie was drieledig:
- Onderzoek naar het potentieel voor toekomstige ontwikkelingen.
- Identificatie van mogelijke hinderpalen bij de ontwikkeling van de spoormarkt.
- Het voorstellen van specifieke maatregelen die de voorwaarden voor vrachtvervoer over spoor zouden verbeteren.
Binnen deze studie lag de focus voor TML op de bestaande marktsituatie en de mogelijkheden naar de toekomst toe. Hiervoor werden de huidige en de verwachte vrachttransportstromen via het spoor tussen België en Polen en tussen België en de Tsjechische Republiek geanalyseerd. De algemene conclusie is dat huidige spoortransportvolumes op de corridor relatief laag zijn. Ongeveer 169.000 ton wordt getransporteerd via spoor naar Polen en 23.000 ton naar Tsjechië. In de richting van België wordt ongeveer 332.000 ton uit Polen en 100.000 ton uit Tsjechië getransporteerd. De toekomstige transportstromen werden geschat voor drie scenario's (laag, midden, hoog). Deze scenario's houden echter geen rekening met specifieke ontwikkelingen in de spoortransportmarkt noch voor de corridor zelf. In het middelste scenario zien we ongeveer een verdubbeling van de transportstromen tegen 2030.
Wanneer we dit in meer detail bekijken, zien we dat er vooral een groei is voor metalen (voor Polen en Tsjechië) en voor containertransport (tussen België en Tsjechië). De analyse naar intermodaal transport toonde aan dat het grootste potentieel aanwezig was voor spoortransport tussen België en Polen voor transport naar het centrum (Pozan-Warschau) en het zuiden (Wroclaw-Katowice), voor goederen met een lichte en zware dichtheid en voor voorzienbaar transport.