Projecten en artikels van Eef Delhaye

rails

COBALT

Wat zouden de gevolgen zijn van internalisatie van externe kosten op transportcorridors?

Coverbeeld Noord-Zuid Limburg

Complex Project Noord-Zuid Limburg

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

MKBA A12

MKBA A12

TML verzorgde een MKBA voor de herinrichting van de A12 tussen Wilrijk en Boom.

23090

CEF MKBA Balen

TML vergeleek de voor- en nadelen van een tweede geëlektrificeerd treinspoor tussen Neerpelt en Balen.

navigatie verkeer ITS

Efficiënt verkeers- en incidentmanagement

TML voert een verkennende studie uit naar de behoefte aan een verbeterd verkeers- en incidentmanagement.

luchthaven Munchen - @Pixabay RitaE

ITACA

Het ITACA-project wilde inzicht verwerven in de stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement.

CIVITAS PORTIS picture

CIVITAS PORTIS

Hoe innoveren we duurzame mobiliteit in Europese havensteden?

LOGO CIVITAS SATELLITE

CIVITAS SATELLITE

TML droeg bij aan de evaluatie van innovatie- en onderzoeksprojecten in het kader van CIVITAS 2020.

Impact Monitor – Horizon Europe

Impact Monitor – Horizon Europe

TML werkt mee aan de ontwikkeling van een kader en instrumentarium voor technologie- en beleidsbeoordeling van de ecologische, economische en maatschappelijke effecten van Europees onderzoek en innovatie in de luchtvaart.

TML332s

MKBA Brussel-Luxemburg

Hoe optimaliseren we de internationale spoorwegverbinding tussen Louvain-la-Neuve en Luxemburg?

23038

Onderzoek naar de efficiëntie en het effect van verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer

Wat is de efficiëntie, het effect en het publieke draagvlak van vijf verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer in Vlaanderen?

18074

MKBA R0 Noord

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

wagenpark

CO2-regulering en snelheidsbegrenzers

Welke rol zouden snelheidsbegrenzers kunnen spelen in de CO2-regulering voor lichte commerciële voertuigen?

Grace

GRACE

We werkten mee aan de generalisatie van onderzoek naar transportrekeningen en de kosten van transport.

e40

E40 - Sint-Truiden

We onderzochten mogelijke infrastructuurverbeteringen voor de verbinding E40 - Sint- Truiden.

sporen

Opleiding KBA spoorwegen

We gaven een opleiding van vijf dagen aan de FOD Mobiliteit en Vervoer.

trein

IJzeren Rijn

We werkten aan de vervoersprognoses en MKBA i.v.m. een eventuele reactivering van de IJzeren Rijn.

Sustrus

SUSTRUS

We ontwikkelden een ruimtelijk-economisch-ecologisch model ter ondersteuning van het duurzaamheidsbeleid van Rusland.

08.17_MIRA-S_2009

MIRA-S 2009

Hoe verloopt de evolutie van emissies van binnenvaart, spoorverkeer, luchtvaart en zeevaart?

08_19

ICEWIN

Wat zijn de economische effecten van transportonderbrekingen in de Baltische Zee wegens ijswinters?

schip binnenvaart

ECCONET

Wat zijn de effecten van klimaatverandering op het binnenlandse waterwegennetwerk?

Vrachtwagens op autosnelweg

Rijbeperkingen vrachtwagens

In welke mate worden vrachtwagens, met een totaalgewicht van meer dan 3.5 ton, geconfronteerd met rijbeperkingen in het internationaal vervoer over de weg?

external_costs_maritime_transport

Externe kosten van maritiem transport

Wat zijn de gevolgen van de herziening van MARPOL Annex VI in 2015?

09_01

European Road Safety Action Program (ERSAP)

TML bereidde het European Road Safety Action Program (2011 - 2020) voor.

COMPASS

Concurrentiepositie Short Sea Shipping

We analyseerden de concurrentiepositie van Short Sea Shipping ten opzichte van wegtransport en spoorvervoer.

TML185s

ISEEM-Benelux

We ontwierpen een geïntegreerd, regionaal economisch model voor de Benelux.

geld

MIRA externe kosten

Wie betaalt de negatieve aspecten van transport?

09_36

E40 - Haspengouw

We voerden een MKBA uit voor de verbinding tussen Sint-Truiden (Haspengouw) en de E40.

website-tml

De toekomst van ISVAG

We verkenden toekomstscenario's voor de afvalverbrandingsinstallatie ISVAG.

MITRANS

Spoorcorridor F

Is het mogelijk een spoorcorridor te creëren voor vrachtvervoer tussen België en Polen?

uitlaat auto

Lage-emissiezones Brussel

Wat zouden de impact en relevantie zijn van lage-emissiezones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

10_38

Milieu-impact van transport

Hoe meten we de milieu-impact van transport in Vlaanderen?

10_58

N76

Wat als we de N76 omvormen naar een primaire weg?

11_46

Kosten-batenanalyse spoorcorridor PP22

Hoe kan de Europese spoorcorridor tussen Duitsland en Griekenland afgewerkt worden en wat zijn de gevolgen?

vrachtwagen

I-C-EU

Wat is de impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa?

snelheidsmeter

Snelheidsbegrenzers

We evalueerden snelheidsbegrenzers voor commercieel transport.

freight

Marktstudie spoorvrachtverkeer corridor C (toekomstige corridor 2)

TML werkte mee aan de transportmarkstudie voor Corridor C.

tabel rebound effecten

Reboundeffecten van milieumaatregelen

Wat zijn de indirecte effecten van milieumaatregelen?

13_33

Betaalbare en rendabele taxi’s in BHG

We onderzochten de bestaande tariefstructuur voor taxi's in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Brusselse-Ring

Second opinion Brusselse Ring

We vergeleken het effect van een verbreding van de ring met het effect van rekeningrijden op files en gezondheid.

MER-plan A102 R11

Plan-MER A102/R11bis

We werkten de discipline Mobiliteit uit in de plan-MER voor de Antwerpse tangenten A102/R11bis.

shopmob

ShopMob data-analyses

Mobiliteit en spitsmijden bij winkelen: TML analyseerde de datasets.

vrachtwagens

Training van professionele bestuurders

TML onderzocht de effectiviteit en mogelikjke verbetering van het Europese wetgevende kader rond de training van professionele bestuurders.

zebrapad

Veiligheidsbeheer van weginfrastructuur

TML voerde een ex post evaluatie uit van de Richtlijn 2008/96/EC. Wat waren de belangrijkste effecten op de verkeersveiligheid? Wat zijn mogelijke verbeterpunten?

TML312s

Veiligheidsaspecten van bandengebruik

Veiligheidsaspecten van bandenkeuze en -gebruik in de EU: weersomstandigheden, groefdiepte, bandendruk monitorsysteem en consumenteninformatie.

clean power

Nationale beleidskaders voor de marktontwikkeling van alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur

TML ondersteunde de Europese Commissie bij haar richtlijn voor en evaluatie van nationale beleidskaders rond alternatieve brandstoffen.

verkeerstoren luchthaven

COMPAIR

Is het tijd om het beheer en de controle van luchtverkeer te liberaliseren?

vliegtuig dat aan het landen is - pixabay

INTUIT

TML werkte mee aan interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

treinsporen

Spoorcorridor 3RX

TML voerde een haalbaarheidsstudie en MKBA uit voor de spoorcorridor 3RX (Rhein-Ruhr-Rail Connection) tussen België en Duitsland.

15092_rescale

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden

Wat zijn de effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit (in casu rekeningrijden voor personenwagens)?

vliegtuig

Duurzame brandstoffen voor de luchtvaart

Wat zijn mogelijke strategieën voor het gebruik van hernieuwbare brandstoffen in de Europese luchtvaart?

achteruitkijkspiegel auto

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen

Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

goederentrein

Level playing field voor goederenvervoer in België

Wat is het effect van een verderzetting van de spoorvervoersubsidie op de betrokken markten en op het level playing field voor goederenvervoer in België?

kanaal

Kanaal Bossuit-Kortrijk

Wat zouden de gevolgen zijn van opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk voor klasse Va-schepen?

vrachtvervoer

Belastingdruk op transport

TML onderzocht en verstrekte informatie over de last van belastingen en heffingen op transport.

trein

Rhine-Alpine transportstudie

We berekenden het potentieel voor modale verschuivingen op de Rhine-Alpine corridor voor vrachtvervoer.

spoor Gent-Terneuzen

Optimalisatie en MKBA spoorverbinding Gent-Terneuzen

TML werkte mee aan een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

21023_SUMI2

SUMI

Duurzame stedelijke mobiliteitsindicatoren zijn een handig hulpmiddel voor steden en stedelijke gebieden om de sterke en zwakke punten van hun mobiliteitssysteem te identificeren en zo de nadruk op verbeterpunten te leggen.

mindermobielenscooter

Transport van personen met beperkte mobiliteit

TML stelde een best practices guide op over het vervoer van personen met beperkte mobiliteit.

goederentrein

Wegwerken drempels voor bundeling van goederenstromen per spoor

TML bracht de fysieke en organisatorische drempels voor de bundeling van goederenstromen per spoor in Vlaanderen in kaart en bestudeerde de haalbaarheid van een mogelijke subsidie.

CO2 evolutie

Impactanalyse: verschuiving van publieke middelen naar openbaar vervoer en actieve modi

Wat is het potentieel van een verschuiving van publieke middelen naar actieve modi en openbaar vervoer?

snelweg België

Kansenrapport slimme/duurzame mobiliteit in België

Welke opportuniteiten zijn er voor slimme mobiliteit op de Belgische markt?

spoorweg

MKBA verduurzaming spoorvervoer

Welke maatschappelijke kosten en baten heeft een verduurzaming van het spoorvervoer, door verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of vervanging van dieseltractie door andere, duurzame vervoerswijzen?

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124

De geplande spoorverdubbeling van lijn 124 is een opportuniteit om de huidige ecologische barrières zo veel mogelijk weg te werken.

ecofiscaliteit

Vergroening federale fiscaliteit

Welke opties zijn er om het federale belastingsysteem op milieuvriendelijke(re) wijze te hervormen?

locomotief

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van diverse spoorprojecten

Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten.

Update SCBA Rail Gent-Terneuzen: methodology

Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie

TML wierp een methodologische vooruitblik op de update van de MKBA voor de spoorupgrade in het havengebied Gent-Terneuzen.

Financiering van luchtverkeersmanagement

Financiering van luchtverkeersmanagement

Op welke alternatieve manieren kunnen we luchtverkeer in Europa financieren?

23045

Notitie advies vrachtwagenheffing tariefstructuur en notitie tarieferosie

In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ging TML na of voorgestelde tariefstructuren voldoen aan de eisen van de herziene Eurovignetrichtlijn. TML keek kritisch naar tarieferosie en deed voorstellen hieromtrent.

TML310s1

Vergelijkend onderzoek luchtvaartsector - internationaal spoorvervoer

In opdracht van BBL voerden we een vergelijkende studie uit van de luchtvaartsector en het internationaal spoorvervoer, waarbij we de milieu-impact, subsidies, ticketprijzen en toegankelijkheid voor alle reizigers onderzochten.

TML333s

Update MKBA-tool Infrabel

TML updatete de evaluatietool waarmee Infrabel investeringen in laagbenutte spoorlijnen kan screenen.

vliegtuig

ACCHANGE

Kan een verticale integratie van luchtvaartnavigatiediensten, luchthavens en luchtvaarmaatschappijen in een regionale context voor verandering zorgen in de luchtvaartsector?

effectenstudie Woluwelaan

Effectenstudie Woluwelaan

TML voerde een microsimulatie en kosten-batenanalyse uit voor de effectenstudie van de Woluwelaan.

microphone3

TML'ers aan het woord! #3

© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign