Projecten en artikels van Eef Delhaye
-
Eef Delhaye
OnderzoekerEef Delhaye is senior onderzoeker bij TML, met transporteconomie als werkterrein. Ze kan bouwen op 20 jaar ervaring als projectcoördinator, projectleider en projectmedewerker en een doctoraatstitel in de economische wetenschappen. Haar expertise ligt voornamelijk bij kosten-baten analyses van (infrastructuur)projecten, impactanalyses van (transport)beleid, externe kosten, verkeersveiligheid en het opstellen van indicatoren en maatstaven. De laatste jaren focust ze meer op projecten rond spoor en luchtverkeersleiding.

COBALT
Wat zouden de gevolgen zijn van internalisatie van externe kosten op transportcorridors?

Complex Project Noord-Zuid Limburg
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

MKBA A12
TML verzorgde een MKBA voor de herinrichting van de A12 tussen Wilrijk en Boom.

CEF MKBA Balen
TML vergeleek de voor- en nadelen van een tweede geëlektrificeerd treinspoor tussen Neerpelt en Balen.

Efficiënt verkeers- en incidentmanagement
TML voert een verkennende studie uit naar de behoefte aan een verbeterd verkeers- en incidentmanagement.

ITACA
Het ITACA-project wilde inzicht verwerven in de stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement.

CIVITAS PORTIS
Hoe innoveren we duurzame mobiliteit in Europese havensteden?

CIVITAS SATELLITE
TML droeg bij aan de evaluatie van innovatie- en onderzoeksprojecten in het kader van CIVITAS 2020.

Impact Monitor – Horizon Europe
TML werkt mee aan de ontwikkeling van een kader en instrumentarium voor technologie- en beleidsbeoordeling van de ecologische, economische en maatschappelijke effecten van Europees onderzoek en innovatie in de luchtvaart.

MKBA Brussel-Luxemburg
Hoe optimaliseren we de internationale spoorwegverbinding tussen Louvain-la-Neuve en Luxemburg?

Onderzoek naar de efficiëntie en het effect van verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer
Wat is de efficiëntie, het effect en het publieke draagvlak van vijf verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer in Vlaanderen?

MKBA R0 Noord
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

CO2-regulering en snelheidsbegrenzers
Welke rol zouden snelheidsbegrenzers kunnen spelen in de CO2-regulering voor lichte commerciële voertuigen?

GRACE
We werkten mee aan de generalisatie van onderzoek naar transportrekeningen en de kosten van transport.

E40 - Sint-Truiden
We onderzochten mogelijke infrastructuurverbeteringen voor de verbinding E40 - Sint- Truiden.

Opleiding KBA spoorwegen
We gaven een opleiding van vijf dagen aan de FOD Mobiliteit en Vervoer.

IJzeren Rijn
We werkten aan de vervoersprognoses en MKBA i.v.m. een eventuele reactivering van de IJzeren Rijn.

SUSTRUS
We ontwikkelden een ruimtelijk-economisch-ecologisch model ter ondersteuning van het duurzaamheidsbeleid van Rusland.

MIRA-S 2009
Hoe verloopt de evolutie van emissies van binnenvaart, spoorverkeer, luchtvaart en zeevaart?

ICEWIN
Wat zijn de economische effecten van transportonderbrekingen in de Baltische Zee wegens ijswinters?

ECCONET
Wat zijn de effecten van klimaatverandering op het binnenlandse waterwegennetwerk?

Rijbeperkingen vrachtwagens
In welke mate worden vrachtwagens, met een totaalgewicht van meer dan 3.5 ton, geconfronteerd met rijbeperkingen in het internationaal vervoer over de weg?

Externe kosten van maritiem transport
Wat zijn de gevolgen van de herziening van MARPOL Annex VI in 2015?

European Road Safety Action Program (ERSAP)
TML bereidde het European Road Safety Action Program (2011 - 2020) voor.

Concurrentiepositie Short Sea Shipping
We analyseerden de concurrentiepositie van Short Sea Shipping ten opzichte van wegtransport en spoorvervoer.

ISEEM-Benelux
We ontwierpen een geïntegreerd, regionaal economisch model voor de Benelux.

MIRA externe kosten
Wie betaalt de negatieve aspecten van transport?

E40 - Haspengouw
We voerden een MKBA uit voor de verbinding tussen Sint-Truiden (Haspengouw) en de E40.

De toekomst van ISVAG
We verkenden toekomstscenario's voor de afvalverbrandingsinstallatie ISVAG.
Spoorcorridor F
Is het mogelijk een spoorcorridor te creëren voor vrachtvervoer tussen België en Polen?

Lage-emissiezones Brussel
Wat zouden de impact en relevantie zijn van lage-emissiezones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

Milieu-impact van transport
Hoe meten we de milieu-impact van transport in Vlaanderen?

N76
Wat als we de N76 omvormen naar een primaire weg?

Kosten-batenanalyse spoorcorridor PP22
Hoe kan de Europese spoorcorridor tussen Duitsland en Griekenland afgewerkt worden en wat zijn de gevolgen?

I-C-EU
Wat is de impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa?

Snelheidsbegrenzers
We evalueerden snelheidsbegrenzers voor commercieel transport.

Marktstudie spoorvrachtverkeer corridor C (toekomstige corridor 2)
TML werkte mee aan de transportmarkstudie voor Corridor C.

Reboundeffecten van milieumaatregelen
Wat zijn de indirecte effecten van milieumaatregelen?

Betaalbare en rendabele taxi’s in BHG
We onderzochten de bestaande tariefstructuur voor taxi's in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Second opinion Brusselse Ring
We vergeleken het effect van een verbreding van de ring met het effect van rekeningrijden op files en gezondheid.

Plan-MER A102/R11bis
We werkten de discipline Mobiliteit uit in de plan-MER voor de Antwerpse tangenten A102/R11bis.

ShopMob data-analyses
Mobiliteit en spitsmijden bij winkelen: TML analyseerde de datasets.

Training van professionele bestuurders
TML onderzocht de effectiviteit en mogelikjke verbetering van het Europese wetgevende kader rond de training van professionele bestuurders.

Veiligheidsbeheer van weginfrastructuur
TML voerde een ex post evaluatie uit van de Richtlijn 2008/96/EC. Wat waren de belangrijkste effecten op de verkeersveiligheid? Wat zijn mogelijke verbeterpunten?

Veiligheidsaspecten van bandengebruik
Veiligheidsaspecten van bandenkeuze en -gebruik in de EU: weersomstandigheden, groefdiepte, bandendruk monitorsysteem en consumenteninformatie.

Nationale beleidskaders voor de marktontwikkeling van alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur
TML ondersteunde de Europese Commissie bij haar richtlijn voor en evaluatie van nationale beleidskaders rond alternatieve brandstoffen.

COMPAIR
Is het tijd om het beheer en de controle van luchtverkeer te liberaliseren?

INTUIT
TML werkte mee aan interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

Spoorcorridor 3RX
TML voerde een haalbaarheidsstudie en MKBA uit voor de spoorcorridor 3RX (Rhein-Ruhr-Rail Connection) tussen België en Duitsland.

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden
Wat zijn de effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit (in casu rekeningrijden voor personenwagens)?
Duurzame brandstoffen voor de luchtvaart
Wat zijn mogelijke strategieën voor het gebruik van hernieuwbare brandstoffen in de Europese luchtvaart?

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen
Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

Level playing field voor goederenvervoer in België
Wat is het effect van een verderzetting van de spoorvervoersubsidie op de betrokken markten en op het level playing field voor goederenvervoer in België?

Kanaal Bossuit-Kortrijk
Wat zouden de gevolgen zijn van opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk voor klasse Va-schepen?

Belastingdruk op transport
TML onderzocht en verstrekte informatie over de last van belastingen en heffingen op transport.

Rhine-Alpine transportstudie
We berekenden het potentieel voor modale verschuivingen op de Rhine-Alpine corridor voor vrachtvervoer.

Optimalisatie en MKBA spoorverbinding Gent-Terneuzen
TML werkte mee aan een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

SUMI
Duurzame stedelijke mobiliteitsindicatoren zijn een handig hulpmiddel voor steden en stedelijke gebieden om de sterke en zwakke punten van hun mobiliteitssysteem te identificeren en zo de nadruk op verbeterpunten te leggen.

Transport van personen met beperkte mobiliteit
TML stelde een best practices guide op over het vervoer van personen met beperkte mobiliteit.

Wegwerken drempels voor bundeling van goederenstromen per spoor
TML bracht de fysieke en organisatorische drempels voor de bundeling van goederenstromen per spoor in Vlaanderen in kaart en bestudeerde de haalbaarheid van een mogelijke subsidie.

Impactanalyse: verschuiving van publieke middelen naar openbaar vervoer en actieve modi
Wat is het potentieel van een verschuiving van publieke middelen naar actieve modi en openbaar vervoer?

Kansenrapport slimme/duurzame mobiliteit in België
Welke opportuniteiten zijn er voor slimme mobiliteit op de Belgische markt?

MKBA verduurzaming spoorvervoer
Welke maatschappelijke kosten en baten heeft een verduurzaming van het spoorvervoer, door verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of vervanging van dieseltractie door andere, duurzame vervoerswijzen?

Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124
De geplande spoorverdubbeling van lijn 124 is een opportuniteit om de huidige ecologische barrières zo veel mogelijk weg te werken.

Vergroening federale fiscaliteit
Welke opties zijn er om het federale belastingsysteem op milieuvriendelijke(re) wijze te hervormen?

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van diverse spoorprojecten
Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten.

Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie
TML wierp een methodologische vooruitblik op de update van de MKBA voor de spoorupgrade in het havengebied Gent-Terneuzen.

Financiering van luchtverkeersmanagement
Op welke alternatieve manieren kunnen we luchtverkeer in Europa financieren?

Notitie advies vrachtwagenheffing tariefstructuur en notitie tarieferosie
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ging TML na of voorgestelde tariefstructuren voldoen aan de eisen van de herziene Eurovignetrichtlijn. TML keek kritisch naar tarieferosie en deed voorstellen hieromtrent.

Vergelijkend onderzoek luchtvaartsector - internationaal spoorvervoer
In opdracht van BBL voerden we een vergelijkende studie uit van de luchtvaartsector en het internationaal spoorvervoer, waarbij we de milieu-impact, subsidies, ticketprijzen en toegankelijkheid voor alle reizigers onderzochten.

Update MKBA-tool Infrabel
TML updatete de evaluatietool waarmee Infrabel investeringen in laagbenutte spoorlijnen kan screenen.

ACCHANGE
Kan een verticale integratie van luchtvaartnavigatiediensten, luchthavens en luchtvaarmaatschappijen in een regionale context voor verandering zorgen in de luchtvaartsector?

Effectenstudie Woluwelaan
TML voerde een microsimulatie en kosten-batenanalyse uit voor de effectenstudie van de Woluwelaan.
