Impact van de vereenvoudiging van het handelsverkeer
11.15
2011
Dit project onderzocht hoe een geavanceerd elektronisch systeem de efficiëntie van containerinvoer en -uitvoer in de Nederlandse havens kan verbeteren door wachttijden en administratieve lasten te verminderen. TML gebruikte het WereldContainerModel om de effecten van kostenvermindering op het containervolume in de havens te berekenen en de batenverdeling tussen de haven van Rotterdam en consumenten/producenten in Nederland en daarbuiten te analyseren.
TNO onderzocht hoe een geavanceerd elektronisch systeem de efficiëntie van de invoer en uitvoer van containers in de Nederlandse havens kan verbeteren, zowel op gebied van wachttijd als administratieve lasten. Dit systeem combineert elementen zoals e-douane, e-documenten, financiële diensten en track and trace.
Transport & Mobility Leuven berekende het effect van de kostenvermindering op het volume van containers die in de Nederlandse havens behandeld worden (waarvan de haven van Rotterdam het belangrijkst is) en op de batenverdeling tussen de haven van Rotterdam, Nederlandse consumenten/producenten en buitenlandse consumenten/producenten.
TML gebruikte het WereldContainerModel (WCM) voor de berekening van het effect van dit systeem. De impact wordt gemodelleerd als een vermindering van de gegeneraliseerde kosten voor overslag in de havens, wat een effect heeft op de routekeuze van globale containervervoerders.
TNO onderzocht hoe een geavanceerd elektronisch systeem de efficiëntie van de invoer en uitvoer van containers in de Nederlandse havens kan verbeteren, zowel op gebied van wachttijd als administratieve lasten. Dit systeem combineert elementen zoals e-douane, e-documenten, financiële diensten en track and trace.
Transport & Mobility Leuven berekende het effect van de kostenvermindering op het volume van containers die in de Nederlandse havens behandeld worden (waarvan de haven van Rotterdam het belangrijkst is) en op de batenverdeling tussen de haven van Rotterdam, Nederlandse consumenten/producenten en buitenlandse consumenten/producenten.
TML gebruikte het WereldContainerModel (WCM) voor de berekening van het effect van dit systeem. De impact wordt gemodelleerd als een vermindering van de gegeneraliseerde kosten voor overslag in de havens, wat een effect heeft op de routekeuze van globale containervervoerders.