De impact van trajectcontrole
14091
2014
TML voerde een effectbeoordeling uit van de trajectcontrole langs de A10/E40 tussen Brussel en Gent, gebaseerd op verkeersgegevens uit het datawarehouse van het Verkeerscentrum Vlaanderen. Door de verkeersveiligheid te analyseren met ongevallengegevens van de Belgische politie, kreeg TML inzicht in de impact van deze maatregel op verkeersgedrag en veiligheid.
Trajectcontrole meet de reistijd van een voertuig tussen twee vaste punten langs een weg en leidt uit die waarnemingen de gemiddelde snelheid af. In deze effectbeoordeling bestudeerden we de trajectcontrole langs de A10/E40 tussen Brussel en Gent. We gebruikten verkeersgegevens die werden verzameld door het Verkeerscentrum Vlaanderen in hun datawarehouse. In tegenstelling tot eerdere studies over trajectcontrole is deze data vrij gedetailleerd, aangezien het informatie van elke vijf minuten gedurende meer dan twee jaar bevat. Daarnaast hebben we ook de verkeersveiligheid geanalyseerd dankzij gegevens over ongevallen die we van de Belgische politie ontvingen.
Onze belangrijkste conclusies sommen we even op. Trajectcontrole heeft geen impact op de wegcapaciteit op die locatie. Er is een merkbare daling van circa 4% in de snelheid van auto's en bestelwagens. Spectaculairder is de daling van ongeveer 25% tot 30% van de snelheidsafwijkingen van deze voertuigen, waaruit we onder meer afleiden dat de verkeersafwikkeling stabieler verloopt dankzij de maatregel. We constateren ook een positief effect op de verkeersveiligheid: het aantal ongevallen daalt met ongeveer 15%, wat impliceert dat er 23% minder auto’s bij betrokken zijn. Bovendien schatten we een daling in van circa 29% lichte overtreders en een nog meer uitgesproken daling van ongeveer 78% zware overtreders. Gezien de kosten voor de aanvankelijke uitrol en de directe voordelen van de boetes, lijkt de maatregel een initiële kosten-batenverhouding van ongeveer 9,7:1 voor het eerste jaar te hebben. Daarna is de kosten-batenverhouding hoger, aangezien trajectcontrole de volgende jaren enkel onderhoudskosten vraagt.
Trajectcontrole is een nuttige maatregel om het aantal ongevallen te verminderen zonder belemmering van de verkeersstromen. Gezien de aard van de maatregel moedigen we ook het gebruik ervan aan op niet-autosnelwegen, zoals de stadsringen en secundaire wegen. Merk op dat vaste knipperende camera's nog altijd zeer nuttig zijn, bijvoorbeeld in de bebouwde kom. Wij geloven dat een goed beleid bestaat uit een gezonde combinatie van beide benaderingen tot handhaving plus de sensibilisering van weggebruikers door het uitleggen van de motivatie en de effecten van deze maatregelen.
Trajectcontrole meet de reistijd van een voertuig tussen twee vaste punten langs een weg en leidt uit die waarnemingen de gemiddelde snelheid af. In deze effectbeoordeling bestudeerden we de trajectcontrole langs de A10/E40 tussen Brussel en Gent. We gebruikten verkeersgegevens die werden verzameld door het Verkeerscentrum Vlaanderen in hun datawarehouse. In tegenstelling tot eerdere studies over trajectcontrole is deze data vrij gedetailleerd, aangezien het informatie van elke vijf minuten gedurende meer dan twee jaar bevat. Daarnaast hebben we ook de verkeersveiligheid geanalyseerd dankzij gegevens over ongevallen die we van de Belgische politie ontvingen.
Onze belangrijkste conclusies sommen we even op. Trajectcontrole heeft geen impact op de wegcapaciteit op die locatie. Er is een merkbare daling van circa 4% in de snelheid van auto's en bestelwagens. Spectaculairder is de daling van ongeveer 25% tot 30% van de snelheidsafwijkingen van deze voertuigen, waaruit we onder meer afleiden dat de verkeersafwikkeling stabieler verloopt dankzij de maatregel. We constateren ook een positief effect op de verkeersveiligheid: het aantal ongevallen daalt met ongeveer 15%, wat impliceert dat er 23% minder auto’s bij betrokken zijn. Bovendien schatten we een daling in van circa 29% lichte overtreders en een nog meer uitgesproken daling van ongeveer 78% zware overtreders. Gezien de kosten voor de aanvankelijke uitrol en de directe voordelen van de boetes, lijkt de maatregel een initiële kosten-batenverhouding van ongeveer 9,7:1 voor het eerste jaar te hebben. Daarna is de kosten-batenverhouding hoger, aangezien trajectcontrole de volgende jaren enkel onderhoudskosten vraagt.
Trajectcontrole is een nuttige maatregel om het aantal ongevallen te verminderen zonder belemmering van de verkeersstromen. Gezien de aard van de maatregel moedigen we ook het gebruik ervan aan op niet-autosnelwegen, zoals de stadsringen en secundaire wegen. Merk op dat vaste knipperende camera's nog altijd zeer nuttig zijn, bijvoorbeeld in de bebouwde kom. Wij geloven dat een goed beleid bestaat uit een gezonde combinatie van beide benaderingen tot handhaving plus de sensibilisering van weggebruikers door het uitleggen van de motivatie en de effecten van deze maatregelen.