Projecten en artikels van Sven Maerivoet
-
Sven Maerivoet
Onderzoeker / Communicatie / DPOSven Maerivoet is doctor in de verkeerskunde en expert in transportplanningsmodellen, verkeersstroomtheorie, big data en statistische analyses en slimme mobiliteitsoplossingen. Zijn focus ligt op reistijdverlies, congestiekosten, parkeerproblematiek, coöperatieve intelligente transportsystemen, rekeningrijden, geconnecteerde en zelfrijdende mobiliteit en privacyaspecten van gps-data en Open Data. Hij is ook een van de bezielers en makers van Telraam. Sven treedt regelmatig op als coördinator van Europese projecten en als reviewer voor de Europese calls en diverse wetenschappelijke tijdschriften en conferenties. Hij is lid in de Raad van Bestuur van ITS Belgium. Tot slot is hij lid van het communicatieteam van TML en ook diens functionaris voor gegevensbescherming.

Pendelen per motorfiets
Wat zou de impact zijn van een verhoogd aandeel motorfietsen in het verkeer?

PRIAM
Het PRIAM-project omvat de planning van regionale multimodale operaties voor innovatieve luchtmobiliteitsdiensten.

Impactstudies SmartMove
TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze impactstudie (NL en FR) bestudeerden we de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaaleconomische effecten.

Effectbeoordeling gewichten en afmetingen van zware voertuigen
TML bestudeerde een mogelijke herziening van het Europees wettelijk kader voor maximaal toegestane gewichten en afmetingen van bepaalde wegvoertuigen.

Evaluatie W&D Richtlijn
TML werkte mee aan de ex post evaluatie van Richtlijn 96/53 voor Gewichten en Afmetingen van wegvoertuigen.

Efficiënt verkeers- en incidentmanagement
TML voert een verkennende studie uit naar de behoefte aan een verbeterd verkeers- en incidentmanagement.

Traffic Scout
TML ontwikkelde een vereenvoudigd verkeersmodel dat op basis van Telraamdata analyses maakt van lokale mobiliteitsingrepen in samenwerking met de burger.

Adviesverlening op het gebied van autoveiligheid
TML adviseert DG GROW op vlak van autoveiligheid.

Ontwerpen van verkeersmanagementsysteem voor Albanië
TML werkte mee aan de ontwikkeling van een verkeersmanagementsysteem voor Albanië.

Ecosysteemanalyse van lokale verkeerstellingsdata
TML bracht het ecosysteem in kaart en werkte een oplossingencatalogus rond verkeerstellingen uit voor steden en gemeenten.

C-Roads Antwerpen - Helmond
TML onderzoekt manieren om coöperatieve intelligente transportsystemen te integreren met geavanceerde rijhulpsystemen.

MOMENTUM
TML ontwikkelde een toolkit voor het modelleren van opkomende vervoersmodi en – technologieën.

Betrouwbare integriteit en authenticiteit voor wegtoepassingen (TIARA)
Hoe kunnen nationale wegbeheerders een betrouwbare en veilige data-infrastructuur realiseren?

Verkeersmanagement voor geconnecteerde en zelfrijdende voertuigen (TM4CAD)
Welke rol speelt infrastructuur bij het creëren van Operational Design Domains voor geconnecteerde en zelfrijdende voertuigen?

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit
TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.

FLEXSYS
FLEXSYS boort een nieuwe markt aan voor intelligent verkeersbeheer.

NDP voor Oslo Regio
We ontwierpen het Network Design Problem voor de regio Oslo.

SUSTAPARK
Duurzaam parkeren in steden: hoe optimaliseer je prijs en locatie?

Expertsysteem verkeersgegevens
TML verzorgde de kwaliteitscontrole en reconstructie van verkeersgegevens voor het opstellen van verkeersindicatoren.

Evacuatie van mindervaliden
We ontwikkelden een model voor de evaluatie van de toegankelijkheid, brandveiligheid en evacuatie van mindervaliden in de horeca.

CFVD
Hoe accuraat zijn reistijden gebaseerd op Cellular Floating Vehicle Data (CFVD)?

Analyse van de verkeerscongestie in België
Hoe evolueert de verkeerscongestie (en de verkeersvraag) in België? Wat zijn mogelijke beheersmaatregelen?

Verkeersafwikkeling parking Carrefour te Korbeek-Lo
TML voerde een studie uit over de verkeersafwikkeling rondom en toereikendheid van de parkingsite.

iPark4U
iPark4U combineert navigeren, parkeren en betalen in één systeem.

MIRA externe kosten
Wie betaalt de negatieve aspecten van transport?

Ondersteuning bij slimme mobiliteit
Slimme kilometerheffing bewijst het nut van het wijzigen en sturen van mobiliteitsgedrag.

ECOSTAND
TML bood ondersteuning bij het opstellen van een gemeenschappelijke onderzoeksagenda voor de beoordeling van het effect van ITS op emissies.

De toekomst van ISVAG
We verkenden toekomstscenario's voor de afvalverbrandingsinstallatie ISVAG.
Meccanoverbinding Antwerpen
We voerden een verkeerskundige analyse en MKBA uit van een nieuwe Scheldekruising in Antwerpen.

Effecten van een zondagsverbod op zwaar vrachtvervoer in Wallonië
TML bestudeerde de economische, ecologische en verkeerseffecten in het Waals gewest van een rijverbod voor vrachtverkeer op zondag.

Overzicht ITS-markt in België (2010)
Wat zijn de opportuniteiten en obstakels voor Nederlandse bedrijven op de Belgische ITS-markt?

Een studie van co-modaliteit en mobiliteit bij eco driving
TML paste dataverrijking toe op gedetailleerde mobiliteitsgegevens.

OPTIMISM
We werkten mee aan een verbeterd inzicht in duurzame mobiliteit op basis van geoptimaliseerde passagiersvervoersdata.

MODUM
TML ontwikkelde mee modellen om dynamische stedelijke mobiliteit te optimaliseren.
Schatting verliestijden op trajecten
Hoeveel tijd staat iemand al pendelend in de file?

Mobiliteits- en toegankelijkheidsstudie parking Carrefour Herstal
TML voerde een studie uit over de verkeersafwikkeling rondom de parkingsite van Carrefour Herstal.

Olympus
TML werkte mee aan sharing services voor elektrische voertuigen, gebaseerd op een B2B service platform.

Parkeerstudie Stad Antwerpen
We herbekeken het parkeerbeleidsplan van Antwerpen.
Ondersteuning bij de uitwerking van het Witboek Beleidsplan Ruimte voor Vlaanderen
TML ondersteunde de Vlaamse Regering met mobiliteitsgerelateerd onderzoek.

Betaalbare en rendabele taxi’s in BHG
We onderzochten de bestaande tariefstructuur voor taxi's in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

EMDAS
Wat is de impact van autonome voertuigen en actieve veiligheidssystemen op de verkeersveiligheid?

TransMob
Binnen het TransMOB-project ondersteunden we slimme mobiliteit met data-analyses.

HoPE
Het HoPE-project (Holistic Personal public Eco-Mobility) ontwikkelde een platform voor veilige betalingen en slimme multimodale ritplanning.

ShopMob data-analyses
Mobiliteit en spitsmijden bij winkelen: TML analyseerde de datasets.

Train Scheduling: The Game
Kan een pc-simulatiespelomgeving oplossingen creëren voor treindienstregelingen?

Richtlijnenboek MER-discipline Mobiliteit
We werkten nieuwe richtlijnen uit voor de discipline Mobiliteit in het kader van de verschillende MER-procedures.

Ondersteuning ITS-actieplan Vlaanderen
TML ondersteunde de Vlaamse Overheid bij de opmaak van haar ITS-actieplan.

Stadsvernieuwing Sint-Niklaas
TML voorzag conceptbegleiding bij de herinrichting van het Hendrik Heymanplein.

De impact van trajectcontrole
We werkten een beknopte effectenbeoordeling uit van trajectcontrole op de E40 in België.

ClairCity
We werkten mee aan de vermindering van luchtvervuiling in steden, een project waarbij de burger centraal staat.

INTUIT
TML werkte mee aan interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

Vrachtwagen van de toekomst – IRU-werkgroep
TML definieerde de vrachtwagen van de toekomst, op vlak van brandstofverbruik, veiligheid en operationele efficiëntie.

TransAID
In het TransAID-project onderzochten we hoe verkeersmanagement rekening kan houden met geautomatiseerde voertuigen om zo de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren.

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen
Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

CITRUS
We testten coöperatieve intelligente vervoerssystemen voor vrachtwagens in Vlaanderen (België) in de praktijk.

Garage Swap
Hoe kunnen we parkeerplaatsen vervangen door alternatieven voor duurzame deelmobiliteit?

SECREDAS
Wat is de veiligheid, betrouwbaarheid en privacy van volledig geautomatiseerde voertuigen en gerobotiseerde apparatuur?

Potentieel van wegtransportinfrastructuur op vlak van CO2-uitstoot
Welke beleidsmaatregelen gelinkt aan wegtransportinfrastructuur hebben potentieel om de CO2-uitstoot te beteugelen?

Kilometerheffing personenwagens
Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de technologie en handhaving, het sociaal verantwoord beleid en de monitoring.

Coöperatieve ITS-gebruikersbeleving
TML onderzoekt de gebruikersbeleving van Coöperatieve Intelligente Transportsystemen (C-ITS).

Context Aware Control (ConACon)
Hoe controleren we de veiligheid van systemen die in variabele omstandigheden moeten kunnen functioneren?

Evaluatie C-ITS
We evalueerden C-ITS-pilootprojecten in drie domeinen: technisch, impact en gebruikersacceptatie.

SEARUB
Welke gevolgen hebben bestuurdersassistentie en automatisatie voor Europees beleid en wetgeving?

Verkeersgeleidingssysteem stad Leuven
TML voerde een technische en verkeerskundige studie voor een verkeersgeleidingssysteem in Leuven.

Mobiliteitsmanagement met ANPR
Hoe kunnen ANPR-camera's ingezet worden voor mobiliteitsmanagement?

Transportmodellen voor luchtkwaliteit
Kan een alternatieve aanpak om transportvolumes te genereren voldoende kwaliteit leveren om luchtkwaliteitsmodellen te voeden?

Vlaamse Knooppuntenmonitor
Kunnen we een instrument uitwerken voor kwantitatieve analyse van de mobiliteit in de Vlaamse vervoersknooppunten?

Kansenrapport slimme/duurzame mobiliteit in België
Welke opportuniteiten zijn er voor slimme mobiliteit op de Belgische markt?

TERM 2020 Train or plane?
Dit rapport vergelijkt de milieueffecten van reizen per trein en per vliegtuig.

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid
Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de congestie te verminderen.

nuMIDAS
nuMIDAS was een Horizon 2020-onderzoeksproject, geleid door TML, dat een toolkit bouwde om beleidsmakers in steden te helpen bij de aanpak van nieuwe mobiliteitstrends en -uitdagingen.

Ondersteuning Belgian Mobility Dashboard
TML ondersteunde de uitwerking van het Belgian Mobility Dashboard.

Innovatiepartnerschap Mobilidata Core
TML werkt mee aan de monitoring en evaluatie binnen het Mobilidata Core programma.

Vilvoorde verkeer- en parkeergeleiding met ANPR- en PGS-technologie
Hoe bewegen we naar een slim digitaal ANPR- en parkeergeleidingssysteem om autodruk te weren en de stadskern bereikbaar en leefbaar te maken?

Emissiemonitoringsysteem Vietnam
TML werkte mee aan een emissiemonitoringsysteem voor de wegsector in Vietnam, om zo de evolutie van die emissies te volgen doorheen de tijd.

Visie vrachtwagenparkeren
TML werkte mee aan een gedragen visie op vrachtwagenparkeren in Vlaanderen.

Verkeerskundige en technische studie van een verkeersgeleidingssysteem voor de stad Mechelen
TML zette stappen naar een slim digitaal, up-to-date verkeersgeleidingssysteem in Mechelen.

Kansenrapport elektrisch vervoer en laadinfrastructuur in België
Welke opportuniteiten zijn er voor elektrisch vervoer en laadinfrastructuur op de Belgische markt?

Impact filefilteren motorrijders
Wat is de impact van filefilteren door motorrijders op de reistijden van alle weggebruikers in Luxemburg?

Herziening van de richtlijnen voor technische controle
We evalueerden de richtlijnen voor technische controle op de weg, ontworpen om de veiligheid op Europese wegen te verbeteren.

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven
Hoe kunnen we het gebruik van een waaier aan mobiliteitsdiensten stimuleren via een mobiliteitsbudget voor stadsbewoners?

Telraam
We ontwikkelden en implementeerden crowd-sourced, automatische verkeerstellingen met low cost apparatuur.
QUANTIFY
We modelleerden transportvolumes voor weg, rail en binnenvaart voor de hele wereld over de periode 1900 - 2100.

Mobiliteitsstudie recreatiecluster Moerelei
TML voerde een studie uit naar de impact op de verkeersstromen.

Schatting gebruikte parkeerplaatsen in Leuven
We voerden een statistische analyse van betalingstransacties uit.

Impact van de EU-ITS-richtlijn
Wat is de impact van investeringen in ITS in België?

Parkeeronderzoek Grote Markt Blankenberge
TML voerde een parkeerbalans en parkeerduuronderzoek uit voor een nieuwe openbare parkeerinfrastructuur.

TML'ers aan het woord! #3

TML TALK #1 Nieuwe mobiliteit: inclusief onderweg?
In onze eerste talk ‘Nieuwe Mobiliteit: Inclusief Onderweg’ serveren we u Ellie D'Hondt van Imec en onze eigen Sven Maerivoet. Zij zoomen in op nieuwe mobiliteitsoplossingen zoals MAAS en autonome voertuigen en de inclusieve aanpak ervan. Interactie, buzz én mobivibes zijn gegarandeerd!

TML Talk #16 Het ongebruikte potentieel van ANPR-camera’s
