Fietslogistiek in de lift

In het kader van de “Verklaring voor Fietslogistiek” zet de Belgian Cycle Logistics Federation (BCLF) zich in om fietslogistiek in België te promoten. Maar wat houdt fietslogistiek nu precies in en welke rol speelt het in de bredere Belgische fietseconomie? We spraken met Philippe Van de Casteele (General Manager bij BCLF) over de campagne en verwerkten inzichten uit TML's recente studie over fietslogistiek.



Wat is fietslogistiek precies?
Philippe: "Fietslogistiek verwijst naar het professionele transport van goederen en diensten met cargofietsen. Dit gaat verder dan enkel bezorging: het omvat ook opslag en beheer van goederenstromen en biedt zo een alles-in-één-oplossing voor bedrijven. Ook voor vakmensen zoals onderhouds- en reparatietechnici is de cargofiets een duurzaam alternatief voor stadsverplaatsingen, wat zowel efficiëntie als milieuvriendelijkheid bevordert."

Uit de studie van TML blijkt dat fietslogistiek een belangrijke motor is voor de werkgelegenheid binnen de fietseconomie. De sector biedt werk aan meer dan 7.000 voltijds equivalenten (VTE), wat hem tot een van de grootste werkgevers binnen de fietssector maakt. Dit omvat naast zelfstandige koeriers uit de platformeconomie (denk aan Deliveroo of UberEats) ook bedrijven die cargofietsen inzetten voor lokale leveringen, zoals urbike, bpost en Cargo Velo. De mogelijkheid voor verdere groei is enorm: 25% van alle stadsleveringen zouden per fiets kunnen plaatsvinden, wat bijna 9.000 extra VTE zou opleveren.

Hoe draagt fietslogistiek bij aan de economie? 
Philippe: "Fietslogistiek creëert nieuwe banen, zoals fietskoeriers en logistieke planners, vaak met lokale aanwervingen. Daarnaast ondersteunt het de lokale economie, bijvoorbeeld door samenwerking met lokale fietsonderhoudsbedrijven. Dit alles draagt bij aan een circulaire economie en biedt kwalitatieve banen, wat zorgt voor meer werkzekerheid in vergelijking met de platformeconomie. Fietslogistiek opent ook mogelijkheden voor innovatieve startups en nieuwe dienstverleners, zoals gespecialiseerde fietskoeriersdiensten en producenten van cargofietsen."

TML’s studie bevestigt dat fietslogistiek niet alleen banen creëert, maar ook een aanzienlijke toegevoegde waarde biedt. Cargofietsen zijn efficiënter voor leveringen in steden, vooral in zones met beperkte autotoegang. Bedrijven kunnen hiermee sneller leveren en verlagen hun kosten doordat ze minder last hebben van files. Bovendien verbeteren ze hun imago door bij te dragen aan een lagere CO₂-uitstoot en schonere lucht in stedelijke gebieden.

Wat houdt de ‘Verklaring voor Fietslogistiek’ in? 
Philippe: "De verklaring wil het potentieel van fietslogistiek zichtbaar maken, juist nu, vlak voor de verkiezingen. Het is belangrijk om beleidsmakers te overtuigen van de voordelen. Door de verklaring te steunen, laten we zien dat er brede steun is voor duurzame en lokale logistieke oplossingen die de levenskwaliteit in steden kunnen verbeteren. Iedere handtekening telt en versterkt ons standpunt!”

De verklaring wordt onderbouwd met vijf duidelijke doelstellingen, zoals het verminderen van broeikasgasuitstoot en het creëren van een infrastructuur die cargofietsen bevordert. TML's studie benadrukt dat de groei van de fietslogistiek samenvalt met een stijgende vraag naar duurzame transportopties, vooral in steden met toenemende druk op mobiliteit en luchtkwaliteit.

Hoe kan de campagne bijdragen aan de verdere groei van de sector?
Philippe: "Het gaat om bewustwording. Door mensen te informeren over de voordelen van fietslogistiek, krijgen we meer steun en kunnen we de sector verder professionaliseren. Daarnaast hopen we met de campagne ook subsidies en betere infrastructuur te realiseren, wat de overstap naar cargofietsen makkelijker maakt."

Fietslogistiek blijkt dus meer dan een niche: het is een groeiende sector met grote maatschappelijke voordelen. Door in te zetten op bewustwording en beleidssteun, kan de fietslogistiek in België een sleutelrol spelen in de transitie naar duurzame stedelijke mobiliteit. De toekomst van stedelijke logistiek op twee wielen is misschien wel dichterbij dan gedacht!

De Verklaring voor Fietslogistiek kan je hier tekenen.
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign