Projecten en artikels van Rosanne Vanpée
-
Rosanne Vanpée
OnderzoekerRosanne Vanpée behaalde een doctoraat in toegepaste economische wetenschappen aan de KU Leuven. Rosanne is een expert in kosten-batenanalyses (KBA), optimalisatie- en waarderingsproblemen en econometrie. Bij TML beoordeelt ze de economische, financiële en maatschappelijke impact van investeringen in transport- en mobiliteitsoplossingen. Ze heeft verschillende maatschappelijke kosten-batenanalyses uitgevoerd op transportinfrastructuurprojecten, zoals de impact van spoor- en weginfrastructuurprojecten en modal shift-analyses naar fietsen en gemotoriseerde tweewielers.

Kosten-batenanalyse van fietsen in de Benelux en Noordrijn-Westfalen
Wat zijn de kosten en baten van fietsen in de Benelux en Noordrijn-Westfalen (NRW)?

Monitoring van de overstap naar emissievrije voertuigen in Europa
TML werkt aan Key Performance Indicators om de overgang naar zero-emissie personenauto's en bestelwagens op te volgen.

Strategisch plan voor de Vlaamse Waterweg nv
Wat zijn de macro-economische en maatschappelijke effecten van het Strategisch plan 2030 van de Vlaamse Waterweg nv?

Complex Project Noord-Zuid Limburg
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

Ontwerpen van verkeersmanagementsysteem voor Albanië
TML werkte mee aan de ontwikkeling van een verkeersmanagementsysteem voor Albanië.

Hiatenanalyse van een emissievrije auto-industrie
Hoe kan Europa tegen 2035 met succes overschakelen op emissievrije voertuigen?

De fietseconomie in België
Welke economische impact heeft de Belgische fietssector?

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit
TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.

EPOC 2030-2050: Energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050
TML werkt mee aan energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050.

Container Terminal Athus
TML maakte een Europees subsidiedossier met een maatschappelijke kosten-batenanalyse op van de uitbreiding van Container Terminal Athus.

MKBA E17 Temse-Kruibeke
TML voert een MKBA-studie uit voor de infrastructurele ontwikkeling van het netwerk van de E17 tussen Temse en Kruibeke.

MKBA 3RX
Dit rapport is een update van de MKBA voor het 3RX-project. De nieuwe berekeningen leiden tot een verbetering van de algemene baten-kostenverhouding. Het resultaat is echter nog steeds negatief.

Vergroening federale fiscaliteit
Welke opties zijn er om het federale belastingsysteem op milieuvriendelijke(re) wijze te hervormen?

De impact van gemotoriseerde tweewielers
Wat is het effect van gemotoriseerde tweewielers op het milieu, de mobiliteit en de verkeersveiligheid?

Wat beïnvloedt de keuzes bij de aankoop van auto’s en bestelwagens in Vlaanderen?
In deze studie onderzoeken we hoe en in welke mate het aankoopgedrag van de Vlaming gestuurd kan worden in de richting van groenere voertuigen.

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van diverse spoorprojecten
Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten.

De betaalbaarheid van autorijden in de toekomst
TML onderzocht de mogelijke gevolgen voor de betaalbaarheid van autorijden van het bestaande Europees beleid en van voorstellen in het Fit for 55-pakket.

Impact filefilteren motorrijders
Wat is de impact van filefilteren door motorrijders op de reistijden van alle weggebruikers in Luxemburg?

Vlaamse kilometerheffing voor het goederenvervoer
We bestuderen de vergroening en verruiming van de kilometerheffing voor het goederenvervoer in Vlaanderen.

Milieu- en klimaatimpact Spoorvisie 2040
Welke impact heeft de implementatie van Spoorvisie 2040 op het energieverbruik en de emissies van transport in België?

MKBA treinstations van Ottignies en Mechelen
We maakten een maatschappelijke kosten-batenanalyse van de vernieuwing en capaciteitsuitbreiding van deze treinstations.

MKBA elektrificatie spoorlijn 11
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van de elektrificatie van spoorlijn 11 in de Antwerpse haven.

TML'ers aan het woord! #2

TML TALK #12 Trage wegen overwegen

TML TALK#15 Mobiliteitsarmoede. Duiding, analyse en kansen
Op donderdag 8 juni ’23 nodigen we jullie uit voor een nieuwe TML Talk, de 15de editie intussen.
Deze keer staat mobiliteitsarmoede centraal.

Fietslogistiek in de lift
In het kader van de “Verklaring voor Fietslogistiek” zet de Belgian Cycle Logistics Federation (BCLF) zich in om fietslogistiek in België te promoten. Maar wat houdt fietslogistiek nu precies in en welke rol speelt het in de bredere Belgische fietseconomie? We spraken met Philippe Van de Casteele over de campagne en verwerkten inzichten uit TML's recente studie over fietslogistiek.