Een nieuw verkeersmodel voor de stad Leuven
TML ondersteunde de stad Leuven bij de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan voor Kessel-Lo dat op 20 april 2022 werd aangekondigd. TML voorzag Leuven van een gedetailleerd verkeersmodel waarmee verschillende maatregelen tegenover elkaar werden afgewogen. Dit hielp enerzijds om mogelijk ongewenste neveneffecten te beperken en anderzijds om een maximale effectiviteit te garanderen op weg naar het beoogde doel: een leefbaar, veilig en vlot Kessel-Lo. Meer details over het mobiliteitsplan vind je op https://leuven.be/mobiliteit-kessel-lo.
Het verkeersmodel werd door TML ontwikkeld binnen het Horizon 2020 project MOMENTUM. De bestaansreden van het MOMENTUM-project ligt in de ontwikkeling van nieuwe technieken voor data-analyses, verkeersmodellen en beleidsondersteunende instrumenten die in staat zijn om de impact van verschillende transportmodi op stedelijke mobiliteit in te schatten. Tools die steden dus helpen bij de uitwerking van beleidsmaatregelen om ten volle het potentieel te benutten van mobiliteitsoplossingen zoals deelfietsen of deelauto’s. De ontwikkelde tools werden getest door een aantal casestudies in vier Europese steden die van elkaar verschillen qua grootte, morfologie, omgevings-, socio-economische en culturele factoren en op vlak van beleid. Naast Leuven, gaat het om Madrid, Regensburg en Thessaloniki.
Het verkeersmodel gebruikt een brede verzameling aan databronnen: verkeersindicatoren van het Vlaams Verkeerscentrum, Telraam-data, OpenStreetMap, de General Transit Feed Specification (GTFS) of OV-dienstregeling met geografische informatie (zoals bijvoorbeeld gebruikt door MIVB-STIB), info uit de gemeente -en stadsmonitor van de Vlaamse overheid en de strategische verkeersmodellen. Deze databronnen werden in functie van het verkeersmodel samengevoegd. Het resultaat daarvan is een fijnmazig netwerk met info over verkeersstromen voor alle wegen voor de vijf belangrijkste modi (voetganger, fiets, auto, vrachtverkeer en openbaar vervoer) waarbij de achterliggende relaties eenvoudig en laagdrempelig gevisualiseerd kunnen worden. Leesbaar dus voor een mobiliteitsambtenaar, maar ook voor andere diensten en beleidsmakers. Het verkeersmodel laat onder andere resultaten zien qua herkomst-bestemming, reistijden en keuze van vervoerswijze. Dit alles heeft nu mee de basis gevormd voor de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan van Kessel-Lo.
Het verkeersmodel voor Leuven en bijhorende resultaten uit MOMENTUM werden recent toegelicht in een workshop, waarover onze collega’s van Telraam een blogartikel schreven.
Wil je meer weten over MOMENTUM en het ontwikkelde verkeersmodel? Contacteer dan onze TML-collega Rodric Frederix.
Het verkeersmodel werd door TML ontwikkeld binnen het Horizon 2020 project MOMENTUM. De bestaansreden van het MOMENTUM-project ligt in de ontwikkeling van nieuwe technieken voor data-analyses, verkeersmodellen en beleidsondersteunende instrumenten die in staat zijn om de impact van verschillende transportmodi op stedelijke mobiliteit in te schatten. Tools die steden dus helpen bij de uitwerking van beleidsmaatregelen om ten volle het potentieel te benutten van mobiliteitsoplossingen zoals deelfietsen of deelauto’s. De ontwikkelde tools werden getest door een aantal casestudies in vier Europese steden die van elkaar verschillen qua grootte, morfologie, omgevings-, socio-economische en culturele factoren en op vlak van beleid. Naast Leuven, gaat het om Madrid, Regensburg en Thessaloniki.
Het verkeersmodel gebruikt een brede verzameling aan databronnen: verkeersindicatoren van het Vlaams Verkeerscentrum, Telraam-data, OpenStreetMap, de General Transit Feed Specification (GTFS) of OV-dienstregeling met geografische informatie (zoals bijvoorbeeld gebruikt door MIVB-STIB), info uit de gemeente -en stadsmonitor van de Vlaamse overheid en de strategische verkeersmodellen. Deze databronnen werden in functie van het verkeersmodel samengevoegd. Het resultaat daarvan is een fijnmazig netwerk met info over verkeersstromen voor alle wegen voor de vijf belangrijkste modi (voetganger, fiets, auto, vrachtverkeer en openbaar vervoer) waarbij de achterliggende relaties eenvoudig en laagdrempelig gevisualiseerd kunnen worden. Leesbaar dus voor een mobiliteitsambtenaar, maar ook voor andere diensten en beleidsmakers. Het verkeersmodel laat onder andere resultaten zien qua herkomst-bestemming, reistijden en keuze van vervoerswijze. Dit alles heeft nu mee de basis gevormd voor de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan van Kessel-Lo.
Het verkeersmodel voor Leuven en bijhorende resultaten uit MOMENTUM werden recent toegelicht in een workshop, waarover onze collega’s van Telraam een blogartikel schreven.
Wil je meer weten over MOMENTUM en het ontwikkelde verkeersmodel? Contacteer dan onze TML-collega Rodric Frederix.