Projecten en artikels van Rodric Frederix
-
Rodric Frederix
OnderzoekerRodric Frederix behaalde een doctoraatstitel in de ingenieurswetenschappen, waarbij hij zich specialiseerde in het schatten van de verkeersvraag in grootschalige transportnetwerken. Bij TML specialiseert hij zich in het ontwerpen van intelligente verkeerslichten en ondersteunt hij de Vlaamse overheid en verschillende steden en gemeenten bij de uitrol hiervan. Daarnaast werkt hij aan het uitwerken van macroscopische verkeersmodellen voor Vlaanderen en de ontwikkeling van Traffic Scout.

Verkeerslichtenregelingen: een overzicht
Een overzicht van alle verkeerslichtenregelingen die TML uitwerkte.

Lubbeek slimme regio
Voor de gemeente Lubbeek werkten we mee aan een digital twin om verkeersstromen en fietsveiligheid in kaart te brengen om de impact van toekomstige aanpassingen aan de weginfrastructuur te meten.

Ondersteuning MDVM
Dynamische verkeersmodellen capteren reistijden en files op een realistische manier en zijn daarom uitermate geschikt voor scenarioanalyses op lokaal en regionaal niveau ter ondersteuning van dynamisch verkeersmanagement.

Traffic Scout
TML ontwikkelde een vereenvoudigd verkeersmodel dat op basis van Telraamdata analyses maakt van lokale mobiliteitsingrepen in samenwerking met de burger.

Ecosysteemanalyse van lokale verkeerstellingsdata
TML bracht het ecosysteem in kaart en werkte een oplossingencatalogus rond verkeerstellingen uit voor steden en gemeenten.

ITACA
Het ITACA-project wilde inzicht verwerven in de stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement.

MOMENTUM
TML ontwikkelde een toolkit voor het modelleren van opkomende vervoersmodi en – technologieën.

Traffic Scout COMPAIR Sint-Niklaas
In het Europese COMPAIR-project wordt een lokaal multimodaal verkeersmodel ontwikkeld, gevoed door burgerverkeerstellingen, om verkeersmaatregelen in Sint-Niklaas nauwkeurig te simuleren.

Actualisatie strategisch verkeersmodel StraVeM
TML hield het strategisch verkeersmodel StraVeM tegen het licht.

x-CITE
x-CITE bevordert slimme steden via extended reality-technologieën, versnelt AI-integratie en stimuleert samenwerking voor inclusieve, ethische stedelijke oplossingen in de EU.

Verkeerslichtencoördinatiecentrale Antwerpen
We werkten mee aan de uitwerking en implementatie van een innovatief verkeersmanagement en regelstrategie.

OptiRoutS
In dit project werd aan de hand van een combinatie van klassieke verkeersmodellen en artificiële intelligentie een voorspellend model voor realtime verkeerssituaties ontwikkeld.

NEUJOBS
Werkgelegenheid 2025: Hoe zullen veelvoudige veranderingen de Europese arbeidsmarkt beïnvloeden?

N76
Wat als we de N76 omvormen naar een primaire weg?

ToPDAd
We ontwikkelden innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse van regionaal adaptatiebeleidmogelijk te maken.

e-Freight
We optimaliseerden informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer.

Reboundeffecten van milieumaatregelen
Wat zijn de indirecte effecten van milieumaatregelen?
Ontwikkeling van een transportmodel
We werkten mee aan de ontwikkeling van een gecombineerd verkeerskundig-transporteconomisch model.

Bodartplein Leuven
TML werkte mee aan het geïntegreerd ontwerp van het kruispunt Koning Boudewijnlaan - Leuvense Ring.

De markt voor tweedehandswagens
Waarom presteert de Europese tweedehandsmarkt slecht en welke acties kan de EU ondernemen om ze te versterken?

Een betere opvolging van de verkeerslichten
We bouwden een Vlaams systeem op voor de kwaliteitsbeoordeling van verkeersregelinstallaties.

Impact kilometerheffing vrachtwagens op Belgische voedingsindustrie
Wat zijn de directe kosten en economische impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens op de voedingsindustrie?

Fietsdatabank
TML werkte mee aan een kennisdatabank met beste fietspraktijken uit binnen- en buitenland.

ClairCity
We werkten mee aan de vermindering van luchtvervuiling in steden, een project waarbij de burger centraal staat.

Dynamisch verkeersmodel Antwerpen
TML werkte mee aan een macroscopisch dynamisch verkeersmodel (MDVM) voor Antwerpen.

COMPAIR
Is het tijd om het beheer en de controle van luchtverkeer te liberaliseren?

INTUIT
TML werkte mee aan interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

Haalbaarheidsstudie tool gebiedsgericht benutten
Is het commercieel haalbaar een ontwerptool voor stedelijke mobiliteitsmaatregelen te ontwikkelen?
Doorstroming N32 Roeselare-Hooglede
We optimaliseerden de doorstroming op de openbare vervoersas tussen de rotonde met de Koning Leopold III-laan en de ovonde ter hoogte van R32/N32.

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden
Wat zijn de effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit (in casu rekeningrijden voor personenwagens)?

Opbouw macroscopisch dynamisch verkeersmodel Vlaamse Rand
We werkten mee aan een macroscopisch dynamisch verkeersmodel voor de regio Brussel.

Microsimulatie Ring rond Leuven
TML voert een verkeersstudie (microsimulatie) uit van de Ring rond Leuven (R23).

Slimme netwerkregeling Antwerpen
Hoe ziet een slimme netwerkregeling voor Stad Antwerpen eruit?

Blauwe Boulevard Hasselt
TML verzorgde de analyse en opmaak van de verkeerslichtenregeling op de Slachthuiskaai in Hasselt.

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid
Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de congestie te verminderen.

Ombouwen A12 tot primaire weg
TML bestudeert als deel van Team A12 de herinrichting van de A12 om de veiligheid en doorstroming voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren.

Verkeersmodellering voor Namen en Eupen
TML werkte mee aan de ontwikkeling en toepassing van vierstapsverkeersmodellen voor de steden Namen en Eupen.

Visie vrachtwagenparkeren
TML werkte mee aan een gedragen visie op vrachtwagenparkeren in Vlaanderen.

WTI-tool
TML ontwikkelde een tool om de wachttijdindicatie voor verkeerslichten te verbeteren.

V-plannen Oosterweelverbinding
TML maakt de verkeerslichtenregelingen op om de werken aan de Oosterweelverbinding vlot te laten verlopen.

MAIA
TML werkt mee aan een toolbox ter ondersteuning van multimodale toegang tot intelligente luchthavens.

Dataverwerking kruispuntdetectoren Antwerpen
TML verwerkte en presenteerde detecties uit lusdetectoren op Antwerpse kruispunten.

AMALFI: Autonoom Meetnetwerk voor de Analyse van Leefbare FietsInfrastructuur
Het AMALFI-project zal met goedkope sensoren, ad hoc videoanalyse en innovatieve modelleringstechnieken een gedetailleerde functionele gebruiksanalyse van fietsinfrastructuur realiseren.

FLOMOVIA
TML zal de FLOMOVIA-tool updaten en toepassen om de voertuigprestaties in Vlaanderen te berekenen.

Telraam
We ontwikkelden en implementeerden crowd-sourced, automatische verkeerstellingen met low cost apparatuur.

Economische effecten van btw-tarieven op personenvervoer
Wat zijn de effecten van verschillende btw-regimes in de 28 lidstaten op de markt voor personenvervoer?

ACCHANGE
Kan een verticale integratie van luchtvaartnavigatiediensten, luchthavens en luchtvaarmaatschappijen in een regionale context voor verandering zorgen in de luchtvaartsector?

TML'ers aan het woord! #7
In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Ruben, Rodric en Evelyn!

Een nieuw verkeersmodel voor de stad Leuven
Ontwikkelen van een toolkit voor het modelleren van opkomende vervoersmodi en – technologieën.

TML Talk #13 Lancering Traffic Scout

TML TALK #2 De digitale mobiliteitsambtenaar
Deze keer hebben we het over de evolutie in de tools van de mobiliteitsambtenaar.
Hoe werd lokaal mobiliteitsbeleid 15 jaar geleden vorm gegeven, hoe deed de digitalisering haar intrede en welke tools gebruiken we nu?

TML Talk #21 Zelf aan de slag met verkeersinzichten
Tijdens onze 21e TML Talk gaven drie sprekers tekst en uitleg over de manier waarop je op een laagdrempelige en realistische manier nieuwe verkeersmaatregelen kwalitatief kunt simuleren en snel bruikbare verkeersinzichten genereert.