Projecten en artikels van Rodric Frederix

verkeerslichten

Verkeerslichtenregelingen: een overzicht

Een overzicht van alle verkeerslichtenregelingen die TML uitwerkte.

22010

Lubbeek slimme regio

Voor de gemeente Lubbeek werkten we mee aan een digital twin om verkeersstromen en fietsveiligheid in kaart te brengen om de impact van toekomstige aanpassingen aan de weginfrastructuur te meten.

Wegencategorisering

Ondersteuning MDVM

Dynamische verkeersmodellen capteren reistijden en files op een realistische manier en zijn daarom uitermate geschikt voor scenarioanalyses op lokaal en regionaal niveau ter ondersteuning van dynamisch verkeersmanagement.

trafficscout

Traffic Scout

TML ontwikkelde een vereenvoudigd verkeersmodel dat op basis van Telraamdata analyses maakt van lokale mobiliteitsingrepen in samenwerking met de burger.

TML018g

Ecosysteemanalyse van lokale verkeerstellingsdata

TML bracht het ecosysteem in kaart en werkte een oplossingencatalogus rond verkeerstellingen uit voor steden en gemeenten.

luchthaven Munchen - @Pixabay RitaE

ITACA

Het ITACA-project wilde inzicht verwerven in de stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement.

urban transport

MOMENTUM

TML ontwikkelde een toolkit voor het modelleren van opkomende vervoersmodi en – technologieën.

24027_2

Traffic Scout COMPAIR Sint-Niklaas

In het Europese COMPAIR-project wordt een lokaal multimodaal verkeersmodel ontwikkeld, gevoed door burgerverkeerstellingen, om verkeersmaatregelen in Sint-Niklaas nauwkeurig te simuleren.

Fotowebsite

Actualisatie strategisch verkeersmodel StraVeM

TML hield het strategisch verkeersmodel StraVeM tegen het licht.

xcite1

x-CITE

x-CITE bevordert slimme steden via extended reality-technologieën, versnelt AI-integratie en stimuleert samenwerking voor inclusieve, ethische stedelijke oplossingen in de EU.

verkeerslichten

Verkeerslichtencoördinatiecentrale Antwerpen

We werkten mee aan de uitwerking en implementatie van een innovatief verkeersmanagement en regelstrategie.

optirouts

OptiRoutS

In dit project werd aan de hand van een combinatie van klassieke verkeersmodellen en artificiële intelligentie een voorspellend model voor realtime verkeerssituaties ontwikkeld.

logo Neujobs

NEUJOBS

Werkgelegenheid 2025: Hoe zullen veelvoudige veranderingen de Europese arbeidsmarkt beïnvloeden?

10_58

N76

Wat als we de N76 omvormen naar een primaire weg?

11_52

ToPDAd

We ontwikkelden innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse van regionaal adaptatiebeleidmogelijk te maken.

vrachtwagens

e-Freight

We optimaliseerden informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer.

tabel rebound effecten

Reboundeffecten van milieumaatregelen

Wat zijn de indirecte effecten van milieumaatregelen?

schema transportmodel

Ontwikkeling van een transportmodel

We werkten mee aan de ontwikkeling van een gecombineerd verkeerskundig-transporteconomisch model.

Bodartplein Leuven

Bodartplein Leuven

TML werkte mee aan het geïntegreerd ontwerp van het kruispunt Koning Boudewijnlaan - Leuvense Ring.

tweedehandsmarkt1

De markt voor tweedehandswagens

Waarom presteert de Europese tweedehandsmarkt slecht en welke acties kan de EU ondernemen om ze te versterken?

roadmap

Een betere opvolging van de verkeerslichten

We bouwden een Vlaams systeem op voor de kwaliteitsbeoordeling van verkeersregelinstallaties.

kilometerheffing

Impact kilometerheffing vrachtwagens op Belgische voedingsindustrie

Wat zijn de directe kosten en economische impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens op de voedingsindustrie?

fietstunnel

Fietsdatabank

TML werkte mee aan een kennisdatabank met beste fietspraktijken uit binnen- en buitenland.

ClairCity poster

ClairCity

We werkten mee aan de vermindering van luchtvervuiling in steden, een project waarbij de burger centraal staat.

netwerkkaart Antwerpen

Dynamisch verkeersmodel Antwerpen

TML werkte mee aan een macroscopisch dynamisch verkeersmodel (MDVM) voor Antwerpen.

verkeerstoren luchthaven

COMPAIR

Is het tijd om het beheer en de controle van luchtverkeer te liberaliseren?

vliegtuig dat aan het landen is - pixabay

INTUIT

TML werkte mee aan interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

nachtbeeld wegen

Haalbaarheidsstudie tool gebiedsgericht benutten

Is het commercieel haalbaar een ontwerptool voor stedelijke mobiliteitsmaatregelen te ontwikkelen?

Roesalare

Doorstroming N32 Roeselare-Hooglede

We optimaliseerden de doorstroming op de openbare vervoersas tussen de rotonde met de Koning Leopold III-laan en de ovonde ter hoogte van R32/N32.

15092_rescale

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden

Wat zijn de effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit (in casu rekeningrijden voor personenwagens)?

Brussel - credits: Pixabay/ssalae

Opbouw macroscopisch dynamisch verkeersmodel Vlaamse Rand

We werkten mee aan een macroscopisch dynamisch verkeersmodel voor de regio Brussel.

Microsimulatie R23

Microsimulatie Ring rond Leuven

TML voert een verkeersstudie (microsimulatie) uit van de Ring rond Leuven (R23).

Vissim

Slimme netwerkregeling Antwerpen

Hoe ziet een slimme netwerkregeling voor Stad Antwerpen eruit?

Slachthuiskaai Hasselt

Blauwe Boulevard Hasselt

TML verzorgde de analyse en opmaak van de verkeerslichtenregeling op de Slachthuiskaai in Hasselt.

filebeeld

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid

Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de congestie te verminderen.

 beeld: https://wegenenverkeer.be/

Ombouwen A12 tot primaire weg

TML bestudeert als deel van Team A12 de herinrichting van de A12 om de veiligheid en doorstroming voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren.

Verkeersmodellering voor Namen en Eupen

Verkeersmodellering voor Namen en Eupen

TML werkte mee aan de ontwikkeling en toepassing van vierstapsverkeersmodellen voor de steden Namen en Eupen.

vrachtwagenparking

Visie vrachtwagenparkeren

TML werkte mee aan een gedragen visie op vrachtwagenparkeren in Vlaanderen.

WTI Tool

WTI-tool

TML ontwikkelde een tool om de wachttijdindicatie voor verkeerslichten te verbeteren.

V-plannen Oosterweelverbinding

V-plannen Oosterweelverbinding

TML maakt de verkeerslichtenregelingen op om de werken aan de Oosterweelverbinding vlot te laten verlopen.

MAIA Autonomous shuttles in airport

MAIA

TML werkt mee aan een toolbox ter ondersteuning van multimodale toegang tot intelligente luchthavens.

kruispuntdetectoren Antwerpen

Dataverwerking kruispuntdetectoren Antwerpen

TML verwerkte en presenteerde detecties uit lusdetectoren op Antwerpse kruispunten.

AMALFI

AMALFI: Autonoom Meetnetwerk voor de Analyse van Leefbare FietsInfrastructuur

Het AMALFI-project zal met goedkope sensoren, ad hoc videoanalyse en innovatieve modelleringstechnieken een gedetailleerde functionele gebruiksanalyse van fietsinfrastructuur realiseren.

23025

FLOMOVIA

TML zal de FLOMOVIA-tool updaten en toepassen om de voertuigprestaties in Vlaanderen te berekenen.

Telraam projectbeeld

Telraam

We ontwikkelden en implementeerden crowd-sourced, automatische verkeerstellingen met low cost apparatuur.

trein

Economische effecten van btw-tarieven op personenvervoer

Wat zijn de effecten van verschillende btw-regimes in de 28 lidstaten op de markt voor personenvervoer?

vliegtuig

ACCHANGE

Kan een verticale integratie van luchtvaartnavigatiediensten, luchthavens en luchtvaarmaatschappijen in een regionale context voor verandering zorgen in de luchtvaartsector?

microphone7

TML'ers aan het woord! #7

In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Ruben, Rodric en Evelyn!

momentum-rescale

Een nieuw verkeersmodel voor de stad Leuven

Ontwikkelen van een toolkit voor het modelleren van opkomende vervoersmodi en – technologieën.

tmltalk13jpg

TML Talk #13 Lancering Traffic Scout

tmltalk2_definitief

TML TALK #2 De digitale mobiliteitsambtenaar

Deze keer hebben we het over de evolutie in de tools van de mobiliteitsambtenaar.
Hoe werd lokaal mobiliteitsbeleid 15 jaar geleden vorm gegeven, hoe deed de digitalisering haar intrede en welke tools gebruiken we nu?

tmltalk21

TML Talk #21 Zelf aan de slag met verkeersinzichten

Tijdens onze 21e TML Talk gaven drie sprekers tekst en uitleg over de manier waarop je op een laagdrempelige en realistische manier nieuwe verkeersmaatregelen kwalitatief kunt simuleren en snel bruikbare verkeersinzichten genereert.

© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign